Studi Literatur Tentang Perkembangan dan Karakteristik Anak Usia Dini

Authors

  • Al Melia Putri Kuku Universitas Negeri Gorontalo
  • Sulastri Libunelo Universitas Negeri Gorontalo
  • Sri Muliyana Taha Universitas Negeri Gorontalo
  • Indawati Pakaya Universitas Negeri Gorontalo
  • Pupung Puspa Ardini Universitas Negeri Gorontalo
  • Sri Rawanti Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.490

Keywords:

early childhood, development, growth, characteristics, literature study

Abstract

Early childhood development is a crucial phase in human life, marked by rapid changes in physical, cognitive, social, and emotional domains. This study aims to explore in depth the growth process and unique characteristics of early childhood using a qualitative approach through literature review methods. The findings reveal that young children possess high curiosity, vivid imagination, and strong dependence on adults in learning and social behavior formation. Physical development progresses rapidly, while cognitive and socio-emotional development are significantly influenced by environmental stimulation, parenting style, and social interaction. Understanding these characteristics and developmental needs allows educators and parents to implement more effective approaches in supporting children's growth. This study emphasizes the importance of creating a safe, supportive, and responsive environment as a foundation for future educational success and character building.

References

Anjarwati, F. (2023). Manfaat Implementasi Model Pembelajaran Esperiental Learning Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Benua Etam Ramah Anak Usia Dini, 1(2), 39–48.

Ardiana, R. (2022). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i1.65

Brahmana, N., & Pasaribu, M. (2023). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini (3-7 Tahun) di Sekolah Rendah (Al-Qudwah) Selangor Malaysia. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 892–901. https://doi.org/10.56832/edu.v3i1.331

Fatimah, E. R. (2021). Konsep Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini (Studi Komparatif Jean Piaget dan Al-Ghozali ). Jurnal Alayya, 1(1), 1–31.

Fitriani, D., Mahmud, S., & Abdul Aziz, U. (2023). Kajian Fase Tumbuh Kembang Anak Usia Dini Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 112. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i1.17473

Hariyati, S. B., & Nurhafizah, N. (2023). Pengembangan Video Animasi terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1024–1034. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4033

Hijriati, P. R. (2021). Proses Belajar Anak Usia 0 Sampai 12 Tahun Berdasarkan Karakteristik Perkembangannya. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(1), 152. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i1.9295

Isnaini, I. D., Julianingsih, D., & Aryanti, M. P. (2022). Sosialisasi Pola Asuh yang Tepat dan Pentingnya Memahami Karakteristik Anak Usia Dini di TK Dharmawanita Gedangan. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 1–8. https://doi.org/10.53299/bajpm.v2i2.174

Khamim Zarkasih Putro, M. J. (2021). Pengaruh Faktor Genetik Pada Perkembangan Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 53. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10425

Khotimah, K., & Agustini, A. (2023). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Pada Anak Usia Dini. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 11–20. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i1.196

Mia. (2022). Pendidikan Islam dan Keagamaan Karakteristik Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(4), 351–371. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia/index

Rani Handayani. (2021). Karakteristik Pola-pola Pengasuhan Anak Usia Dini dalam Keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159–168. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i2.4797

Salza Vyka Purnomo, & Edo Dwi Cahyo. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Perilaku Anak Usia Dini di RA AL ISLAH. Islamic EduKids, 5(1), 64–85. https://doi.org/10.20414/iek.v5i1.7301

Saputri, M. A., Widianti, N., Lestari, S. A., & Hasanah, U. (2023). Ragam Anak Berkebutuhan Khusus. Childhood Education. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 38–53.

Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Sholichah, S. A. (2023). Pengembangan Buku Cerita Big Book Kalender Meja dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1130–1141. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4067

Sriyanto, A., & Hartati, S. (2022). Perkembangan dan Ciri-Ciri Perkembangan pada Anak Usia Dini. Journal Fascho: Jurusan Pendidikan, 2(1), 28–32.

Stevanus, K., & Yulianingsih, D. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Pada Anak Usia Dini. PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen, 2(1), 15–30. https://doi.org/10.34307/peada.v2i1.27

Yuliandra, R., Gumantan, A., & Pratomo, C. (2023). Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Ditinjau dengan Model Permainan Ladder. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4190–4198. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4391

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Al Melia Putri Kuku, Sulastri Libunelo, Sri Muliyana Taha, Indawati Pakaya, Pupung Puspa Ardini, & Sri Rawanti. (2025). Studi Literatur Tentang Perkembangan dan Karakteristik Anak Usia Dini. Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(3), 268–281. https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.490

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)