Pengembangan Prototype Media Game Wordwall dalam Menanamkan Perilaku Hidup Bersih Pada Anak Usia Dini di TK Permata Sunnah Kecamatan Kota Selatan Kota Gorontalo
DOI:
https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i1.101Keywords:
Learning, Motivation, Life, CleanAbstract
The lack of learning media for early childhood that motivates children to practice clean living behavior in school is the main issue addressed in this study. This research aims to develop a Wordwall game media prototype to instill clean living behavior in Group B Children at TK Permata Sunnah Kindergarten, Kota Selatan District, Gorontalo City. The research utilized a development method, specifically Research and Development (R&D), following the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) proposed by Sugiyono (Aini et al., 2023). The study’s findings reveal that the Wordwall game media is highly feasible for instilling clean living behavior, as indicated by the result of expert validation tests. The material expert validation scored 87,27% (very feasible), and the media expert validation scored 96,67% (very feasible). Additionally, pilot tests with teachers showed a feasible percentage of 88,57% (very feasible), while testing with children yielded a score of 4 (feasible). Finally, usage trials with teachers resulted in a feasibility percentage of 97,14% (very feasible), and large-group testing with children scored 5 (very feasible). The study concludes that the development of the Wordwall game media prototype effectively instills clean living behavior in children..
References
Aini, M. N., Arofatul, L., & Uswatun, I. (2024). Pengembangan Media Game Edukasi Wordwall sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. 7(2), 780–789.
Asmadi, A. (2022). Pemanfaatan Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Proses Belajar Online. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(3), 945–962. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.1048
Hamid, A., Studi, P., Masyarakat, K., Griya, S., & Sumbawa, H. (2024). Penyuluhan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) SD N Bukit Permai Kabupatan Sumbawa. 4.
Hardiningrum, A., Shari, D., Rihlah, J., Munawaroh, R., & Rulyansah, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Digital: Pelatihan Game Edukasi Wordwall untuk Guru PAUD di Surabaya.
Ihsan, A. N. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Game Edukatif Berbasis Wordwall terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas VII G MTs Negeri 1 Bone. 4(1).
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Aku Sayang Tubuhku. https://paudpedia.kemdikbud.go.id/uploads/pdfs/TINY_20211011_094831.pdf
Lilis, Suryani Ni Putu. (2021). Pengembangan E-Modul Metode Total Physical Response dalam Mengenalkan Kosakata pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Nusa Indah, Desa Toto Utara, Kec. Tilongkabila, Gorontalo. 3359(6).
Mardhiati, R. (2019). Pendidikan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Anak Usia Dini. Ikraith-Abdimas, 2(3), 133–141.
Novia, N., Safitri, D., Iriyanto, T., & Anisa, N. (2023). Pengembangan Game Edukasi Berhitung (GESIT) untuk Menstimulasi Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. 5, 232–243.
Setyowahyudi, R., Tirtayani, L. A., & Indana, N. (2023). Pengaruh Games Interaktif Wordwall terhadap Kemampuan Mengenal Budaya Bali Anak Usia Taman Kanak Kanak. Early Childhood Research Journal (ECRJ, 6)(1), 46–54. https://doi.org/10.23917/ecrj.v6i1.22968
Sum, T. A., Ndeot, F., & Ara, O. (2022). Penerapan Pola Hidup Bersih dan Sehat di PAUD.
Tyagita Widya Sari. (2019). Upaya Promosi Kesehatan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Siswa di SDN 102 Rumbai Kota Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 3(3), 1–8.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).
Wiranata, I. G. L. A. (2020). Penerapan Positive Parenting dalam Pembiasaan Pola Hidup Bersih dan Sehat kepada Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 82–88. https://www.ejournal.ihdn.ac.id/index.php/PW/issue/archive