Pengaruh Permainan Edukatif Abjad Fishing terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok A di TK Aisyiyah Bustanul Athfal VII Kelurahan Wongkaditi Kecamatan Kota Utara Kota Gorontalo

Authors

  • Mutiara Abdullah Universitas Negeri Gorontalo
  • Mohamad Zubaidi Universitas Negeri Gorontalo
  • Nunung Suryana Jamin Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v1i4.47

Keywords:

Alphabet fishing Educational Game, Letter Recognition Ability

Abstract

This study aims to examine the effect of the Alphabet Fishing educational game on letter recognition ability in Group A children at Aisyiyah Bustanul Athfal VII Kindergarten, Wongkaditi Village, Kota Utara District, Gorontalo City. This research adopted a quantitative approach with a one-group pretest-posttest experimental design. Sampling was conducted through purposive sampling, and data collection methods included tests and observation, whereby children's letter recognition ability was assessed before and after applying the Alphabet Fishing educational game as a treatment. The instrument used in this study to measure letter recognition ability based on two indicators. The subjects were children aged 4-5 years, with a sample size of 20 children. Data analysis results showed a significant increase in children's letter recognition ability after using the Alphabet Fishing educational game. The t-test results showed a significance value of 0.000 with α = 0.05. Since the significance value is smaller than α (0.000 < 0.05), the null hypothesis (H0) was rejected, and the alternative hypothesis (H1) was accepted. Therefore, it can be concluded that the Alphabet Fishing educational game positively affects children's letter recognition ability and can be used as an effective learning method in early childhood education.

References

Etnawati, S. 2021. Teori Vygotsky Tentang Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, Volume 22, Nomor 2

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. 2018. Useful of clap hand games for optimalize cogtivite aspects in early childhood education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2)

Fitri, S. (2023). Pengaruh Permainan Kotak Alphabet Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia 4-5 Tahun di TK Baladil Amin Aceh Selatan. Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Julia, J., Wahira, W., & Suriani, S. (2022). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf di TK Mardi Santosa Sumedang Jawa Barat. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(2), 95-103.

Kapiso, W., Djuko, R. U., & Laiya, S. W. (2021). Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak. Student Journal Of Early Childhood, 1(1).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Khadijah, K., Siregar, F. N. A., Telaumbanua, S. M., Selian, S. N., Sagala, P. H., & Ramadhani, I. 2022. Implementasi Bermain dan Belajar dalam Menstimulasi Perkembangan Motorik Anak Usia Dini. Journal on Teacher Education, 4(2),

Ningrum, N. F., Nurlita, N., & Satria, D. 2023. Pengaruh Media Alphabet Fishing Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mawar Putih Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Journal on Education, 6(1),

Rohmah, N. 2016. Bermain dan pemanfaatannya dalam perkembangan anak usia dini. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2).

Sauddah, N. 2016. Mengembangkan Kemampuan Bahasa Dalam Mengenal Huruf Melalui Permainan Memancing Huruf Pada Anak Kelompok A TK Plus “AlIkhlas” Boyolangu Tulungagung Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri

Suberti, E. 2023. Meningkatkan Kemampuan mengenal Huruf Pada Anak Usia 4-5 Tahun dengan Menggunakan Permainan Kotak Alfabet. Plamboyan Edu, 1(2), 186-197

Wahyuni, F., & Suci, M.A. 2020. Bermain dan Belajar pada Anak Usia Dini. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15 (01),

Yuliatiningsih, N., Saparahayuningsih, S., & Sumarsih, S. 2016. Meningkatkan Keterampilan Sosial Melalui Bermain Pembangunan Pada Anak Usia Dini Di Kelompok B Raudhatul Athfa Habibilah Pekik Nyaring Blok Iii Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(2), 84-91

Published

2024-10-30

How to Cite

Mutiara Abdullah, Mohamad Zubaidi, & Nunung Suryana Jamin. (2024). Pengaruh Permainan Edukatif Abjad Fishing terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok A di TK Aisyiyah Bustanul Athfal VII Kelurahan Wongkaditi Kecamatan Kota Utara Kota Gorontalo. Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(4), 80–91. https://doi.org/10.61132/inpaud.v1i4.47

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.