Efektivitas Guru Pendamping dalam Proses Belajar Mengajar di TK Negeri Pembina Kota Tengah Kota Gorontalo
DOI:
https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i1.72Keywords:
effectiveness, assistant teachers, teaching and learning processAbstract
This study aims to examine the effectiveness of assistant teachers in the teaching and learning process at TK Negeri Pembina, Kota Tengah, Gorontalo City. The research focuses include: (1) identifying the challenges faced by assistant teachers in the learning process, (2) understanding how the learning process is conducted by assistant teachers, and (3) evaluating the outcomes achieved in the implementation of the learning process by assistant teachers.The study employs a qualitative descriptive approach, with data collected through interviews, observations, and documentation. The results indicate that assistant teachers play an active role in supporting classroom teachers, assisting and guiding children who require special attention. The tasks performed by assistant teachers reveal certain inconsistencies, such as assistant teachers taking on the role of classroom teachers. Despite challenges in managing students, asssistant teachers are able to contribute significantly to achieving learning objectives.
References
Abidin, A. M. (2019). Kreativitas guru menggunakan model pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 225-238.
Amelia, D. R. (2015). Efektivitas peran guru pendamping dalam membantu proses pembelajaran pada taman kanak-kanak di Kota Semarang. Skripsi, Universitas Negeri Semarang.
Delfi, E., Husna, A., Utami, N., & Putri, Y. D. (2022). Studi deskriptif profesionalisme guru PAUD berdasarkan prinsip-prinsip profesional guru pada Undang-Undang No. 14 Tahun 2005. Jurnal Basicedu, 6(3).
Durrotun Mumtazah, L. R. (2018). Implementasi prinsip-prinsip Montessori dalam pembelajaran AUD. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2).
Fariska, H. (2017). Strategi optimalisasi kemampuan belajar anak berkebutuhan khusus melalui pembelajaran individual.
Inda, H., & Oviani, M. (2023). Peran guru dalam menanamkan rasa percaya diri anak melalui kegiatan bermain aktif di PAUD Harapan Bunda. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan, 2(4), 215-220.
Isyana, S. (2019). Peran guru dalam mengembangkan pembelajaran siswa TK (Taman Kanak-Kanak) Muslim di Kota Surabaya. Skripsi, Universitas Airlangga.
Juniarti, Y. (2015). Peningkatan kecerdasan naturalis melalui metode kunjungan lapangan (field trip). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(2), 267-284.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.
Lexy, J. M. (2000). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Minarwati, M., Rahardjo, B., & Robingatin, R. (2020). Analisis peran guru dan orang tua dalam pembelajaran anak usia dini di TK Al Kautsar Samarinda. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 60-70.
Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Murhum. (2021). Penerapan konsep pembelajaran inovatif dan kreatif melalui pembelajaran berbasis edutainment dalam pembelajaran di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1).
Mustika, Y. A. (2018). Pengaruh percobaan sains anak usia dini terhadap perkembangan kognitif anak di TK Kartika Siswi Pusdikpal Kota Cimahi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 94-101.
Nasrudin, N., & Hodijah, S. (2018). Efektivitas peran guru pendamping dalam membantu proses pembelajaran. HAYANI, Islamic Education for Young Children, 1(1).
Pertiwi, E. P., Munawaroh, Z., & Suwargono, T. (2023). Peran guru dalam mengatasi perilaku amoral anak usia dini di RA Nurul Hasan Gelang Sumber Baru Jember. Journal of Educational Science and E-Learning, 1(1).
Pinanti. (2022). Peran guru pendamping dalam pembelajaran anak usia dini di Taman Kanak-Kanak Mutiara Bunda Pesawaran. Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Rawanti, S., Utoyo, S., & Ardini, P. P. (2023). Steam learning training through loose part media in the coastal area. PEDAGOGIKA, 112-129.
Rohita, N. (2017). Pelaksanaan penilaian pembelajaran di taman kanak-kanak. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(1).
Shofiyah. (2018). Prinsip-prinsip perkembangan kurikulum dalam upaya meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Agama Islam, 2(2).
Suyadi. (2010). Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Yogyakarta: Penerbit Insan Madani.
Teti Nurrita. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Ilmu Al-Qur’an, 3(1).
Witarsa, R. A. (2022). Kompetensi profesional guru pada lembaga pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.