Implementasi Aktivitas Membuang Sampah Sesuai Jenisnya dalam Kedisiplinan pada Anak Usia 5-6 Tahun di Ra Fard Ahillah Sei Semayang Sunggal

Authors

  • Juwita Sari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fauziah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad Syukri Sitorus Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.278

Keywords:

Implementation, Discipline, Activity

Abstract

Early childhood is a child aged between 0 and 6 years. The early years are a special time for every child; this period is known as the "golden age" because of the rapid development of children during this period. The goal of early childhood education is to provide learning activities that can develop children's talents and skills and educate them about discipline by disposing of waste according to its type, not in the designated trash can. Early discipline is very important for children's adjustment in everyday life because it can help develop a healthy character that allows children to make their own decisions about what is and is not allowed to do in everyday situations. The purpose of this study is to improve a disciplined environment that encourages healthy child development so that children can grow into responsible, compassionate individuals who can learn from their mistakes. From the results of the study obtained using a descriptive qualitative approach method, it can be concluded that the purpose of daily activities is to help children develop discipline. Teachers often ask students to come to school ten minutes before the bell rings, shake hands, remind them to complete assignments on time, dress appropriately for school, and throw trash in the designated place.

 

References

Abduh, M. (2015). Pengembangan media pembelajaran tematik-integratif berbasis sosiokultural. Jurnal, 2(2), 121–132.

Agustin, S., dkk. (2021). Sampah sebagai sumber alternatif. Tohar Media.

Anoraga, P. (2006). Psikologi kerja. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2014). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Dakhi, S. A. (2020). Kilat sukses meningkatkan disiplin siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Diartika, I. A. E. (2020). Inspirasi mengelola sampah. Guepedia.

Dwi, Y. (2015). Implementasi nilai-nilai kedisiplinan siswa kelas IV SD Unggulan Aisyiyah Bantul tahun ajaran 2014/2015 (Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta).

Febriyanti, R., et al. (2023). Edukasi pemilahan sampah sebagai upaya penanganan masalah sampah di SD Muhammadiyah Baitul Fallah Mojogedang. Buletin KKN Pendidikan, 5(1), 37–45.

Khadijah. (2021). Perkembangan sosial anak usia dini: Teori & strateginya. Medan: Merdeka Kreasi.

Maulani, A. F. (2022). Penerapan sikap disiplin. CV Media Edukasi.

Musbikin, I. (2021). Pendidikan karakter disiplin. Nusa Media.

Nida, S. (2020). Keutamaan disiplin dalam Islam beserta dalilnya. Diakses 3 Mei 2020, dari https://[URL jika ada]

Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan data dalam penelitian kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia, 11(1), 35–40.

Rohmah, A. A. (2024). Tafsir QS. Ar-Rum ayat 41: Pentingnya pengelolaan sampah dengan baik di era modern. Diakses 13 Januari 2024, dari https://[URL jika ada]

Roswitha, N. (2019). Anak lahir dalam keadaan fitrah. Diakses 28 Agustus 2019, dari https://[URL jika ada]

Rufaydah, A. (2019). Anak lahir dalam keadaan fitrah. Diakses 28 Agustus 2019, dari https://[URL jika ada]

Salaudin, O. (2021). Teknologi meningkatkan atau memenjarakan aktivitas anak. Bali: Alenia Ku.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sobri, M. (2020). Konstribusi kemandirian dan kedisiplinan. Guepedia.

Sudirman, N. (2021). Modul karakteristik dan kompetensi anak usia dini. Bali: Nilaidara.

Susanto, A. (2017). Pendidikan anak usia dini (Konsep dan teori). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Tu’u, T. (2024). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswa. Jakarta: PT Grasindo.

Widiana, W. I., dkk. (2023). Validasi penyusunan instrumen penelitian pendidikan. Depok: Rajawali Pers.

Windah Wardhani, M. (2018). Faktor-faktor penyebab rendahnya kedisiplinan siswa SDN Kepek Pengasih Kulon Progo Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(19), 1877–1886.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Juwita Sari, Fauziah Nasution, & Ahmad Syukri Sitorus. (2025). Implementasi Aktivitas Membuang Sampah Sesuai Jenisnya dalam Kedisiplinan pada Anak Usia 5-6 Tahun di Ra Fard Ahillah Sei Semayang Sunggal. Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(3), 01–14. https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.278

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.