Pengaruh Kecerdasan Musikal terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di TK IT Nurul Ilmi

Authors

  • Nur Zakiyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dhiva Shahilla Saragih Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rizka Hasanah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Hairani Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fauziah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.461

Keywords:

Cognitive development, Early childhood, Musical intelligence

Abstract

This study examines the influence of musical intelligence on the cognitive development of early childhood children at TK IT Nurul Ilmi. Employing a quantitative correlational approach, this research involves a sample of early childhood children at the kindergarten. The data collection instruments consist of a musical intelligence test and a cognitive development test. Data analysis using Pearson correlation indicates a positive and significant relationship between musical intelligence and cognitive development. The higher the musical intelligence, the higher the cognitive development. These findings suggest the integration of musical activities in the PAUD curriculum to stimulate children's cognitive development. Further research needs to be conducted to examine the most effective types of musical activities and other factors that influence this relationship.

 

References

Al Umairi, M., Suyadi, & Naimah. (2021). Meningkatkan kecerdasan musik anak melalui media gadget berbasis aplikasi (games music). Seling: Jurnal Program Studi PGRA.

Berkat Karunia Zega, W. S. (2021). Pengaruh perkembangan kognitif pada anak. Jurnal Teologi dan Pendidikan, 3(1), 17–24.

Davidson, J. E., & Downing, C. L. (2000). Contemporary. (Detail publikasi tidak lengkap – mohon dilengkapi penerbit atau nama jurnal jika ada).

Hazmi, D. (2023). Perkembangan kognitif anak menurut teori Piaget. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam. https://doi.org/10.47467/mk.v22i2.3018

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa’: Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1). https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Purhanudin, M. V., & Nugroho, R. A. A. E. (2021). Musik dalam konteks pendidikan anak usia dini. Tonika: Jurnal Penelitian dan Pengkajian Seni, 4(1). https://doi.org/10.37368/tonika.v4i1.244

Putri Maharani, Siregar, M., Ramadhini, A. A., & Pangesti, F. Z. (2023). Persepsi guru tentang seni musik terhadap perkembangan otak anak usia dini. Asghar: Journal of Children Studies, 3(1). https://doi.org/10.28918/asghar.v3i1.970

Sheppard, P. (2007). Music makes your child smarter: Peran musik dalam perkembangan anak. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sujiono, Y. N., & Sujiono, B. (2010). Bermain kreatif berbasis kecerdasan jamak. Jakarta: Indeks.

Suwono. (2011). Pengembangan permainan instrumentalia musik perkusi berbasis budaya lokal untuk meningkatkan kecerdasan majemuk anak usia dini [Tesis tidak diterbitkan]. UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

Nur Zakiyah, Dhiva Shahilla Saragih, Rizka Hasanah Nasution, Nur Hairani Siregar, & Fauziah Nasution. (2025). Pengaruh Kecerdasan Musikal terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di TK IT Nurul Ilmi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 2(3), 74–84. https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.461

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.