Analisis Hambatan dalam Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Al-Mukaddimah Kota Pontianak
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i1.149Keywords:
reading, skills, early childhood, barriers, learningAbstract
This study aims to analyze the barriers in early childhood reading skills at Al-Mukaddimah Kindergarten. The main focus of this research includes identifying barriers experienced by children, factors that influence these barriers, and teacher efforts in overcoming reading difficulties. The method used is descriptive qualitative with a case study approach, which involves observation, interviews and documentation. The results show that there are several barriers in early reading skills, such as difficulty recognizing letters, distinguishing letters, and understanding symbols and numbers. Factors that influence these obstacles include the child's psychological condition, family environment, and learning methods applied by the teacher. Teachers' efforts in overcoming these obstacles are carried out through a fun and interactive approach, including the use of interesting learning media and varied teaching strategies. This research is expected to contribute to the development of reading learning methods in early childhood and provide recommendations for teachers and parents in supporting children's reading skills.
References
Adristi, S. P. (2021). Peran orang tua pada anak dari latar belakang keluarga broken home. Lifelong Education Journal, 1(2), 131-138.
Afrianti, Y., & Wirman, A. (2020). Penggunaan media busy book untuk menstimulasi kemampuan membaca anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1156-1163.
Astuti, B., & Wathon, A. (2019). Pengembangan alat permainan edukatif melalui metode pembelajaran. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 113-138.
Basyiroh, I. (2017). Program pengembangan kemampuan literasi anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Paud Stkip Siliwangi Bandung, 3(2), 120-134.
Fatimah, F. (2023). Analisis faktor penyebab anak usia dini mengalami kesulitan dalam berhitung di TK Siaga Muda Kec Percut Sei Tuan. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1-10.
Handoko, Y., Wijaya, H. A., & Lestari, A. (2024). Metode penelitian kualitatif panduan praktis untuk penelitian administrasi pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Haryanti, N., Muhibbudin, M., & Junaris, I. (2022). Analisis kesulitan belajar siswa (disleksia dan disgrafia) di masa pandemi COVID-19. Journal of Instructional and Development Researches, 2(1), 7-16.
Hasanah, U. (2021). Korelasi kemampuan membaca Al-Qur’an dengan prestasi belajar siswa. Ar Rasyiid, 1(1), 33-42.
Ilham, I., Pujiarti, T., Ramadhan, S., & Wulan, W. (2024). Analisis kesulitan siswa dalam pembelajaran IPAS di SDN 27 Dompu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 919-929.
Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis faktor-faktor yang menghambat belajar membaca permulaan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611-2616.
Mulia, P. S., & Kurniati, E. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini di wilayah pedesaan Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3663-3674.
Pahleviannur, M. R., Mudrikah, S., Mulyono, H., Bano, V. O., Rizqi, M., Syahrul, M., ... & Aini, K. (2022). Penelitian tindakan kelas. Pradina Pustaka.
Pangestu, F. G., Suri, G. E., Fitri, M., Dewi, P. A., & Widjayatri, R. D. (2022). Strategi pembelajaran fun learning di Bimba Aiueo di Kota Cilegon. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 5(1), 8-14.
Rachmawati, R. D., & Watini, S. (2023). Implementasi model ATIK dalam peningkatan kemampuan CALISTUNG pada pelajar PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) di Jakarta Barat. Journal of Education Research, 4(3), 1334-1340.
Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., ... & Fasa, M. I. (2021). Metode penelitian kualitatif. Zahir Publishing.
Sinaga, E. S., Dhieni, N., & Sumadi, T. (2022). Pengaruh lingkungan literasi di kelas terhadap kemampuan membaca permulaan anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 279-287.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: Apa, mengapa, dan bagaimana. In Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 003-013.
Wahyudi, M., Arisanti, F., & Muttaqin, M. A. (2024). Pendekatan holistik dalam pendidikan anak usia dini: Menyelaraskan aspek kognitif, emosional, dan sosial. Journal of Early Childhood Education Studies, 4(1), 33-72.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wiwikananda, S. K. S., & Briansyah, D. A. (2024). Peran guru terhadap keterampilan membaca melalui gerakan literasi sekolah peserta didik sekolah dasar. JESE: Journal of Elementary School Education, 1(01), 50-59.