Peran PPKn dalam Membentuk Karakter Mulia Siswa Kelas 2 SD Negeri 2 Pereng
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i4.824Keywords:
Character Building, Civic Education, Elementary School, Habituation, Noble CharacterAbstract
Civic Education (PPKn) serves as an essential foundation for cultivating students’ moral character and citizenship values at the elementary level. This study examines the role of PPKn in shaping the noble character of Grade 2 students at SD Negeri 2 Pereng, identifies existing challenges in its implementation, and proposes strategies for improvement. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through classroom observations and interviews with the Grade 2 teacher. The findings show that PPKn contributes significantly to developing students’ discipline, responsibility, cooperation, politeness, and patriotism through structured routines such as daily prayers, class duties, simple deliberation activities, and flag ceremonies. The teacher’s modeling and guidance further reinforce value internalization. However, limited audiovisual media, uneven literacy skills, and classroom management issues hinder optimal implementation. Effective solutions include simplifying learning materials, utilizing accessible visual media, strengthening teacher facilitation, and enhancing collaboration between school and parents. Overall, PPKn remains vital in supporting character development when supported by adequate strategies and consistent habituation.
References
Ahmad, B., & Laha, M. S. (2020). Kemampuan analisis masalah (Studi kasus pada mahasiswa sosiologi IISIP Yapis Biak). Jurnal Nalar Pendidikan, 8(1), 63–72. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i1.13644
Alpatihah, I., Anjar, A., & Junita. (2025). Peran guru PPKN dalam membentuk rasa tanggung jawab siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Marbau Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 6(1), 40–43. https://doi.org/10.36987/jmapen.v6i1.8042
Angraini, R. (2017). Karakteristik media yang tepat dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan nilai. Journal of Moral and Civic Education, 1, 14–24. https://doi.org/10.24036/8851412020171116
Anugrah, & Rahma. (2024). Pendidikan karakter dalam perspektif kurikulum pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan (PPKn). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 4(1), 22–34. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i1.403
Batu, R. B. L., Purba, V. F., Zawani, N., Bangun, K. T. E. K., Wahyuni, D. S., Syahputra, B. A., & Rachman, F. (2023). Hambatan dan alternatif solusi peningkatan keaktifan siswa dalam pembelajaran PPKN di sekolah menengah atas. Interdisciplinary Explorations in Research Journal, 1(2), 131–138. https://doi.org/10.62976/ierj.v1i2.86
Faturahma, A., Muhti, F. A., & Rahmi, L. (2025). Strategi guru dalam mengajarkan pendidikan nilai moral pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 3(2). https://doi.org/10.59581/garuda.v3i2.4973
Fitriyani, W., Velinda, K. O., & Dewi, A. S. (2025). Kreativitas guru dalam menerapkan metode pembelajaran PKn di sekolah dasar. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2, 10530–10534. https://jicnusantara.com/index.php/jiic/article/view/3625/3719
Ghafur, O. A. (2025). Pembentukan karakter santri dengan metode pemahaman. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(2), 3081–3092. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/download/2016/1117
Guci, A. A., & Kirana, C. (2025). Peran guru sebagai motivator dalam meningkatkan minat belajar siswa di SD Negeri 012 Minas Barat. Journal of Sustainable Education, 2(2), 60–75. https://doi.org/10.63477/jose.v2i2.165
Ilham, M., Marzuki, Hardiyanti, W. E., & Yuliani, S. (2022). Kerjasama sekolah dan orang tua dalam pembentukan karakter siswa di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1). https://doi.org/10.23969/jp.v7i1.5456
Kurniawaty, J. B. (2022). Penerapan nilai Pancasila dalam proses pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Kebhinekaan dan Wawasan Kebangsaan, 1(2), 23–32. https://doi.org/10.30998/jkwk.v1i2.986
Kusumawati, I., Wahono, J., Nasir, A., & Bowo, A. (2021). Model pembelajaran PPKN melalui pendekatan komprehensif. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 24–36. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i1.43556
Masodi, Astuti, D., & Wulandari, A. (2025). Pembelajaran PPKN di era digital untuk membentuk karakter dan jiwa kewarganegaraan siswa. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 2, 1353–1359. https://jicnusantara.com/index.php/jicn/article/download/3635/3732/18500
Munif, M., Rozi, F., Yusrohlana, S., & Jadid, U. N. (2021). Strategi guru dalam membentuk karakter siswa melalui nilai-nilai kejujuran. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409
Nadhif, M. F. J. L. P., Putriani, F., Santika, H., Krisnaufal, Mudhoffar, & Putri, N. G. A. (2023). Peran pendidikan Pancasila dalam membentuk karakter peserta didik di sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 7(2), 1983–1988. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/download/5576/3276
Nanda, F. A., Gustanti, A., & Nainggolan, R. (2025). Penerapan nilai Pancasila dan pendidikan karakter dalam pembelajaran PKN. Bean Cendikia: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1, 7–12. https://journal.beaninstitute.id/index.php/beandikia/article/view/82/88
Nurlaila, L., & Mubarok, D. H. (2023). Implementasi metode pembelajaran problem based learning (PBL) dalam meningkatkan kemampuan bercerita siswa. Jurnal Tahsinia, 4(2), 242–255. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/tahsinia/article/download/504/210
Octavia, E., & Sumanto, I. (2018). Peran guru pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk karakter disiplin siswa di sekolah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2, 20–30. https://journal.upgripnk.ac.id/index.php/kewarganegaraan/article/view/20-30
Pananrang, A. D., C., T., & Makduani, R. (2025). Memahami karakteristik anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Tarbiyah Umat, 15(1), 1–5. https://journals.ddipolewalimandar.ac.id/index.php/jitu/article/view/418/250
Rahmawati, A., Halimah, N., Setiawan, A. A., Islam, P. A., Islam, F. A., Syekh-Yusuf, U. I., & Purwokerto, U. M. (2024). Optimalisasi teknik wawancara dalam penelitian field research. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 4(2), 135–142. https://doi.org/10.37640/japd.v4i2.2100
Ramadhani, A. S., Zakiyah, L., & Sakmal, J. (2025). Efektivitas media audiovisual dalam meningkatkan minat belajar PPKN pada siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10, 211–221. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/35905
Safitri, E., Amelia, S. A., & Subroto, D. E. (2025). Strategi pengajaran membaca untuk siswa dengan kesulitan belajar di sekolah dasar. Jurnal Padamu Negeri, 2(2), 10–19. https://doi.org/10.69714/vk5jnb73
Sholeha, N., Yulinda, F., & Wijayanti, C. P. (2025). Implementasi pendidikan Pancasila dalam membangun kepemimpinan dan karakter peserta didik. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 2, 1243–1253. https://jicnusantara.com/index.php/jicn/article/download/3479/3584/17535
Wahyudi, A. S., Eko, B., & Kusuma, G. E. (2024). Peningkatan hasil belajar siswa melalui model problem based learning. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1662–1669. https://doi.org/10.60126/maras.v2i3.449
Winandar, M. L., & Dewi, D. A. (2021). Peran mata pelajaran PKN dalam membangun karakter anak sekolah dasar. Journal on Education, 3(3), 263–269.
Wulandari, R. S., Suryani, R. I., & Fauziah, E. (2023). Permainan kartu sila sebagai alternatif media pembelajaran PPKN. Askara: Jurnal Seni dan Desain, 2(1), 56–68. https://doi.org/10.20895/askara.v2i1.1063
Yunita, S., Manalu, A. E., Lubis, F. A., & Cahyani, N. F. (2024). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam mengatasi krisis moral pelajar di era globalisasi. Journal on Education, 6(3), 17628–17634. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5664
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






