Membangun Pribadi Yang Bersih dan Jujur
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i1.138Keywords:
Clean and honest personality, Honesty, Character educationAbstract
This research aims to identify factors that influence the formation of a clean and honest personality and to instill these values from an early age to form a positive character. The method used is a Systematic Literature Review (SLR), by investigating 30 journal articles published from 2020 - 2024. This research shows that strengthening the value of honesty must start from an early age through character education in families and schools, and is supported by government policies that are firmly against corrupt practices. The results of this research can be a basis for further research in this field and can help develop an understanding of the complexity of anti-corruption issues in Indonesia. Future research could focus on developing anti-corruption education strategies from an early age and evaluating the effectiveness of existing policies
References
Anggraini, O. A., Bachtyar, A. N., & Sari, C. A. (2021). Hukum otonomi daerah di Indonesia. Umsida Press, 5, 887–896. Available at: https://press.umsida.ac.id/index.php/umsidapress/article/view/978-623-6292-65-5
Armini, N. K. (2024). Evaluasi metode penilaian perkembangan siswa dan pendidikan karakter dalam kurikulum merdeka pada sekolah dasar. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 98–112. https://doi.org/10.37329/metta.v4i1.2990
Hayati, R. (2021). Efektifitas penerapan aplikasi sistem keuangan desa (Siskeudes) di Kecamatan Muara Harus Kabupaten Tabalong. PubBis: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Publik dan Administrasi Bisnis, 5(2), 99–110.
Iminullah, A., Putri, E., Sukmana, O., Kristiono, R., & Susilo, D. (2024). Pandangan revolusioner generasi Z terhadap praktik money politik: Tinjauan literatur. 258–268.
Jannah, S. M., & Adi, A. S. (2023). Penguatan pendidikan anti korupsi terhadap generasi Z sebagai upaya mewujudkan good citizenship di SMP Negeri X. Journal of Civics and Moral Studies, 8(1), 26–39. https://doi.org/10.26740/jcms.v8n1.p26-39
Khoirunnisak, A., Shaghifa, B. A., & Meta, A. C. (2024). Penanaman nilai-nilai Pancasila untuk mencegah tindakan korupsi bagi mahasiswa di masa depan. Journal of Democratia, 2(02), 47–61.
Majazeta Yusrina, K., et al. (2024). Budaya korupsi: Ketimpangan sosial ekonomi antar pejabat negara dan masyarakat akibat pandemi. Jurnal Sosial dan Sains, 3(12), 1328–1337. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v3i12.1158
Nyanasuryanadi, P., & Surya, J. (2024). Penerapan konsep kesehatan Buddhis dalam menunjang kesehatan masyarakat: A systematic literature review. 5(1). https://doi.org/10.53565/patisambhida.v5i1.1065
Prasetiawati, E. (2017). Urgensi pendidikan multikultur untuk menumbuhkan nilai toleransi agama di Indonesia. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 1(02), 272. https://doi.org/10.32332/tapis.v1i02.876
Simanjuntak, T., Panjaitan, D. P., & Efritadewi, A. (2023). Pengaruh kebijakan anti korupsi terhadap pertumbuhan ekonomi di negara Indonesia. Causa: Jurnal Hukum Dan Kewarganegaraan, 1(5), 51–60. https://ejournal.warunayama.org/index.php/causa/article/view/841
Sunarso, A. (2020). Dengan demikian, budaya religius sekolah adalah terwujudnya nilai-nilai ajaran agama sebagai tradisi dalam berperilaku dan budaya organisasi yang diikuti oleh seluruh warga sekolah. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 155–169. https://journal.unnes.ac.id/nju/kreatif/article/view/23609/10082
Sundari, E. (2024). Cendikia pendidikan. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.
Syafrizal, T. (2023). Analisis implementasi kurikulum merdeka dalam perspektif teori belajar humanistik di MTSN 3 dan MTSN 19 Jakarta tesis. Repository.Uinjkt.Ac.Id, 130. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/74388
Viranny & Wardhono, (2024). Cendikia pendidikan. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.
Waskito, M. N., & Pambudi, D. I. (2018). Penanaman nilai antikorupsi siswa SD melalui pendidikan keluarga di Kampung Prenggan. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(3), 173. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i3.664