Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemandirian Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Jeni Pristiawati Universitas Negeri Padang
  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Inggria Kharisma Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.336

Keywords:

Elementary School, Project Based Learning, Student Independence

Abstract

This study aims to investigate the implementation of project-based learning (PjBL) in improving students independence at the elementary school students. Independent learning is a crucial aspect in students' academic and personal development enable them to take their own steps, organize themselves, and take responsibility for their learning process. Through a classroom action study approach, this study involved students and teachers in several elementary school classes implementing PjBL in various subjects. Data were obtained through observation, interview interactions, and examination of project documents made by students. The research findings indicate that the implementation of PjBL significantly improves various aspects of student independence, such as the ability to plan, implement, and assess tasks independently, as well as encouraging student motivation and confidence in learning. Challenges and strategies for effective PjBL implementation were also identified in this study, providing practical insights for educators who wish to apply this approach to empower the independence of elementary school students' learning.

References

Amelia, R., & Wijayanti, A. (2021). Penerapan asesmen autentik dalam pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 189–199.

Fauziah, P. Y., & Arifin, H. M. (2019). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Elementary School Education Journal, 9(1), 73–82.

Hartati, S., & Kurniawati, D. (2021). Peran guru dalam menyusun RPP berbasis profil pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 20–30.

Hidayati, N. (2020). Analisis kebutuhan guru sekolah dasar dalam mengembangkan kurikulum yang responsif gender. Jurnal Ilmiah PGSD, 8(1), 1–10.

Mulyani, D., & Rakhmawati, S. (2022). Penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran tematik untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 10(2), 145–155.

Permana, A., & Rasyid, A. (2020). Strategi pembelajaran berbasis literasi digital pada Kurikulum 2013. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 6(1), 25–36.

Pratiwi, U. M., & Retnawati, H. (2018). Pengembangan instrumen asesmen formatif berbasis Kurikulum 2013 untuk pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 91–103.

Rahmawati, I., & Widodo, A. (2022). Evaluasi implementasi Kurikulum 2013 di sekolah dasar: Studi kasus pada pembelajaran tematik terpadu. Jurnal Basicedu, 6(3), 4567–4577.

Rini, N. D., & Suharti, S. (2023). Kesiapan guru dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 12(1), 112–120.

Saputra, H., & Suryani, N. (2021). Pengembangan model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan keterlibatan siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 11(2), 187–198.

Sari, L. M., & Yusnita, M. (2019). Pengembangan media pembelajaran tematik berbasis multimedia interaktif untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 103–115.

Setiawan, R., & Ghufron, A. (2017). Pengembangan model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization (TAI) berbasis multiple intelligences untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 6(1), 1–12.

Susanti, Y., & Ibrahim, M. (2019). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(7), 957–963.

Susilo, A., & Dewi, N. L. G. K. (2022). Pengembangan bahan ajar interaktif berbasis kearifan lokal untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 11(1), 55–64.

Wahyuni, S., & Misbah, M. (2020). Analisis kesulitan guru dalam mengimplementasikan Kurikulum 2013 di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(3), 277–288.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Jeni Pristiawati, Nur Azmi Alwi, & Inggria Kharisma. (2025). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemandirian Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 144–154. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.336

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.