Pentingnya Menanamkan Nilai-Nilai Pancasila pada Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.314Keywords:
Pancasila Values, Implementation, Grade IV Elementary SchoolAbstract
This article aims to investigate the importance of instilling Pancasila values in grade IV elementary school students as the main basis for children's moral development. This study was conducted using a literature review method through analysis of various articles from sources such as academic journals and Google Scholar, using the keywords "Instilling Pancasila Values in Elementary Schools" that are relevant to the topic discussed. Pancasila functions as the nation's philosophy of life, which builds national identity while providing guidelines for acting morally and ethically for all individuals. Therefore, Pancasila values must be instilled from an early age so that children can develop personalities that are in line with these values. The results of this study show that instilling Pancasila values has a significant impact on the formation of behavior, character, and ethics of students at the elementary school level.
References
Apriani, A.-N., Septiani, I., & Izzah, L. (2022). Implementasi Pendidikan Pancasila di SDNegeri Bakulan. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 1(2), 33. https://doi.org/10.21927/ijeeti.2022.1(2).33-42
Ashari, F. A., & Najicha, F. U. (2023). Implementasi Nilai-nilai Pancasila dalam Era Digital. Research Gate, 4(1), 2–15.
Aulia, U. S., Hidayat, H., Mulyani, H., Azhar, S. F., & Latifah, V. (2021). Menanamkan Nilai Pancasila dalam Pendidikan Kewarganegaraan Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar. MADROSATUNA : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 25–34. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v4i1.278
Darmawati, D. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Pada Mahasiswa Semester I Prodi Pendidikan Jasmani Unimerz Tahun 2022. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(10), 3937–3946. https://doi.org/10.53625/jirk.v2i10.5239
Di, N., & Dasar, S. (2024). 1 , 2 , 3 123. 6, 50–60.
Dwiputri, F. A., Anggraeni, D., Guru, P., Dasar, S., Kunci:, K., Pancasila, N.-N., Siswa, K., & Karakter, P. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1267–1273.
Ginting, S., & Siagan, Y. A. T. (2020). Hubungan Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Dengan Karakter Siswa Di SMP Swasta HKBP Belawan Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1), 54–75.
Harizi, R., Arya, R., Trinadi, P., Cahya, A., & Jananda, B. (2025). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Karakter di Sekolah : Implementasi dan Tantangan di Era Globalisasi. 2(4), 1268–1272.
Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 113–118. https://ummaspul.e-journal.id/edupsycouns/article/view/1304
Khosiah, N. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Mambail Falah Tongas – Probolinggo. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 84–100. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v6i1.3818
Kurniawan, M. W., & Lutfiana, R. F. (2021). Penguatan Nilai-nilai Pancasila Melalui Budaya Sekolah Berbasis Kearifan Lokal Di SMA Se-Malang Raya. Jurnal Civic Hukum, 6(1), 61–70. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jurnalcivichukum/article/view/15254
Kurniawaty, J. B. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Di Tingkat Sekolah Dasar. JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan Dan Wawasan Kebangsaan, 1(2), 23–32. https://doi.org/10.30998/.v1i2.986
Mabruroh, et al. (2023). 2 3 123. Artikel Ilmiah Nurul, 5(2), 25–33.
Nuraeni, I., Novitasari, S., Arifin, M. H., & Rustini, T. (2022). Upaya Pembentukan Karakter Peduli Sosial Melalui Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 3(1). https://doi.org/10.21154/asanka.v3i1.3927
Putri, Z. S., Nisa, S., & Suriani, A. (2024). Implementasi Nilai Karakter Pancasila Terhadap Kurikulum Merdeka Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Media Ilmu, 3(1), 17–32.
Reksa Adya Pribadi, Nursyifa Fadilla Adieza Putri, & Tasya Putri Ramadhanti. (2023). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Karakter Peserta Didik Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), 110–124. https://doi.org/10.54066/jikma-itb.v1i3.305
Resmana, M. T., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila untuk Merealisasikan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(2), 473–485. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i2.134
Rizqiyah, N., Dewi, D. A., Hayat, R. S., & Sekolah, P. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter dan Budaya Berdasarkan Nilai-Nilai Pancasila pada Peserta Didik di SD Negeri 2 Jagapura Lor Implementation of Character and Culture based on Pancasila Value in SD Negeri 2 Jagapura Lor. 2, 9–15.
Triani, R., & Ain, S. Q. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Pada Siswa Kelas II SDN 190 Pekanbaru. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i1.431
Zulfa, F. N., Shaleh, & Hidayati, F. H. (2023). Urgensi Penanaman Nilai-Nilai Pancasila Di Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Era Globalisasi. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(05), 2516–2526. https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/2214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.