Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Permulaan di Ra Al-Kamal

Authors

  • Hairani Ananda Putri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Anggi Annisa Pohan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Nita Hayati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Rahmania Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Nabila Dwirizki Handayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i1.61

Keywords:

Development Strategy, Children's Reading Ability, Early Childhood

Abstract

Early literacy materials can give a person softness of heart, critical thinking skills and creative understanding. The purpose of this study was to understand the ways in which teachers teach group B children aged 5-6 years about the concept of reading and to identify factors that may hinder the successful implementation of these strategies. This study utilized a qualitative method with a descriptive approach. Data was collected by conducting observations, interviews and documentation. The research noted that teachers apply a variety of strategies in introducing core reading concepts including; whiteboard media as an opener, coloring as a habituation in recognizing letters, letter guessing games with smart wall media, storytelling, stage books. The implementation of these strategies has been quite optimally done at Ra Al-Kamal because the teachers are very enthusiastic and fast so that the learning process is carried out conducively. 

References

Alpian, V. S., & Yatri, I. (2022). Analisis kemampuan membaca pemahaman pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573–5581.

Hilaliyah, T. (2018). Penilaian berbasis kelas. Jurnal Membaca, 3(1), 75–77.

Lestari, E. (n.d.). Menumbuhkan kreativitas anak usia dini melalui permainan tebak permen.

Maimunah, S. (2020). Pengaruh dukungan sosial dan efikasi diri terhadap penyesuaian diri. 8(2), 275–282.

Pramono, & dkk. (2024). Implementasi permainan kartu kreatif sebagai media belajar pada anak usia dini. Community Development Journal, 5(4).

Purba, H. M., Zainuri, H. S., Syafitri, N., & Ramadhani, R. (2023). Aspek-aspek membaca dan pengembangan dalam keterampilan membaca di kelas tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 179–192.

Randi, M. S., Pohan, A. A., Hayati, N., Handayani, N. D., & Hasibuan, R. (2024). Inovasi pengelolahan produk minuman es lumut jelly untuk meningkatkan kreativitas kewirausahaan mahasiswa. Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 2, 175–185.

Sampe, M., & dkk. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya kemampuan membaca pemahaman pada siswa kelas V SD Negeri Sakteo Kecamatan Mollo Tengah Kabupaten TTS. Journal of Character and Elementary Education, 1(3).

Sari, M. M., Nasirun, M., & Ardina, M. (2020). Pages kreativitas anak usia 5-6 tahun dalam membuat karya dengan barang bekas. Jurnal PENA PAUD, 1(1).

Setyaningsih, U., & Indrawati, I. (2022). Strategi pengembangan kemampuan membaca anak usia 5-6 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701–3713.

Suryana, D., & Hijriani, A. (2021). Pengembangan media video pembelajaran tematik anak usia dini 5-6 tahun berbasis kearifan lokal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1077–1094.

Susanti, N. D., Arkam, R., & Mustikasari, R. (n.d.). Strategi pengembangan keterampilan membaca permulaan dengan media roda edukatif pada AUD.

Umar, H. (2011). Riset sumber daya manusia dalam organisasi. Gramedia Pustaka.

Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. 3(2).

Yasir, C., Elok, U., Rasmani, E., & Dewi, N. K. (2021). Profil perkembangan kemampuan membaca permulaan anak usia 5-6 tahun di Gugus Melati Jaten. 9(2).

Downloads

Published

2024-11-22

How to Cite

Hairani Ananda Putri, Anggi Annisa Pohan, Nita Hayati, Rahmania Hasibuan, & Nabila Dwirizki Handayani. (2024). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Permulaan di Ra Al-Kamal . Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(1), 01–13. https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i1.61

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.