Pengaruh Keterampilan Komunikasi Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Anak TK di TK Negeri Harapan
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i4.821Keywords:
Child Psychosocial Development, Children's Self-Confidence, Democratic Communication Pattern, Early Childhood Education, Parental CommunicationAbstract
This study aims to analyze the influence of parental communication skills on the self-confidence of kindergarten children using a quantitative approach. The background of this research is rooted in the essential role of effective parental communication in shaping the psychosocial development of children, particularly in fostering self-confidence, which is crucial for children's social and academic success. The research sample consisted of parents and kindergarten children selected through purposive sampling. Data were collected using questionnaires designed to measure parental communication patterns and children's levels of self-confidence. Data analysis involved descriptive and inferential statistics, including simple linear regression to examine the relationship and effect of parental communication skills on children's self-confidence. The results reveal that positive, supportive communication skills characterized by democratic communication patterns have a significant positive effect on increasing children's self-confidence. Effective and empathetic communication creates a conducive environment for children to express themselves, boosting their self-esteem and social-emotional potential. The study concludes that enhancing parental communication skills is a vital strategy for family guidance and early childhood education to optimally support the development of children's self-confidence.
References
Abdulloh, M. (2024). Hubungan antara komunikasi interpersonal orang tua dengan kepercayaan diri anak usia TK di Kelurahan Padang Sarai. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(3), 40–50.
Akmal, A. (2023). Pengaruh komunikasi orang tua dalam membangun kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan, 8(2), 100–110.
Fauziyah, L. (2024). Komunikasi efektif orang tua dalam mendukung perkembangan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 17(2), 80–90.
Hapsari, E. P. (2024). Peran komunikasi orang tua dalam menumbuhkan rasa percaya diri anak. Jurnal Psikologi Terapan, 9(1), 60–70.
Lestari, D. A., & Anifah, R. (2024). Pengaruh komunikasi orang tua dengan anak terhadap kepercayaan diri anak usia 4–5 tahun di PAUD Bunda. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 45–56. https://doi.org/10.29240/zuriah.v4i1.6766
Mega Suoth, R. (2019). Hubungan pola komunikasi keluarga dengan kepercayaan diri anak usia sekolah kelas V–VI di SD GMIM Lelema. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 112–123.
Nababan, A. S. (2022). Peran orang tua dalam membangun kepercayaan diri anak usia TK. Jurnal Pendidikan Islam, 8(3), 101–110. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i2.6825
Nuraini, S. (2023). Strategi komunikasi orang tua dalam peningkatan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(4), 55–65.
Rayyan Jurnal. (2024). Peran komunikasi aktif dalam membangun kepercayaan diri pada anak usia dini. International Journal of Early Childhood Development and Research, 5(4), 15–24.
Ridwan, F. (2024). Komunikasi orang tua dan peranannya dalam meningkatkan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam, 20(1), 33–45.
Syahputri, R. (2024). Hubungan pola komunikasi orang tua dengan kemandirian dan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 78–85.
Trimurti, A., & Handayani, D. (2023). Hubungan komunikasi positif orang tua dengan kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 25–35.
Yulianti, P. S. (2023). Analisis pola komunikasi orang tua dalam meningkatkan kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 45–56. https://doi.org/10.54170/harati.v3i1.123
Zuhri, M. (2023). Peran komunikasi keluarga dalam pembentukan karakter dan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 47–56.
Zulkarnain, M. (2024). Pengaruh komunikasi orang tua terhadap perkembangan emosi dan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Psikologi Perkembangan, 10(1), 22–33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






