Pengaruh Keterampilan Komunikasi Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Anak TK di TK Negeri Harapan

Authors

  • Felista Mohamad Universitas Negeri Gorontalo
  • Elva M. Sumirat Universitas Negeri Gorontalo
  • Naswa Ramadani Mamonto Universitas Negeri Gorontalo
  • Putri Regina Sinubu Universitas Negeri Gorontalo
  • Mega Putri Ramadani Universitas Negeri Gorontalo
  • Siti Fadila Universitas Negeri Gorontalo
  • Amaliatul Khairah Latif Universitas Negeri Gorontalo
  • Revalina Mokoagow Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v2i4.821

Keywords:

Child Psychosocial Development, Children's Self-Confidence, Democratic Communication Pattern, Early Childhood Education, Parental Communication

Abstract

This study aims to analyze the influence of parental communication skills on the self-confidence of kindergarten children using a quantitative approach. The background of this research is rooted in the essential role of effective parental communication in shaping the psychosocial development of children, particularly in fostering self-confidence, which is crucial for children's social and academic success. The research sample consisted of parents and kindergarten children selected through purposive sampling. Data were collected using questionnaires designed to measure parental communication patterns and children's levels of self-confidence. Data analysis involved descriptive and inferential statistics, including simple linear regression to examine the relationship and effect of parental communication skills on children's self-confidence. The results reveal that positive, supportive communication skills characterized by democratic communication patterns have a significant positive effect on increasing children's self-confidence. Effective and empathetic communication creates a conducive environment for children to express themselves, boosting their self-esteem and social-emotional potential. The study concludes that enhancing parental communication skills is a vital strategy for family guidance and early childhood education to optimally support the development of children's self-confidence.

References

Abdulloh, M. (2024). Hubungan antara komunikasi interpersonal orang tua dengan kepercayaan diri anak usia TK di Kelurahan Padang Sarai. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(3), 40–50.

Akmal, A. (2023). Pengaruh komunikasi orang tua dalam membangun kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan, 8(2), 100–110.

Fauziyah, L. (2024). Komunikasi efektif orang tua dalam mendukung perkembangan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 17(2), 80–90.

Hapsari, E. P. (2024). Peran komunikasi orang tua dalam menumbuhkan rasa percaya diri anak. Jurnal Psikologi Terapan, 9(1), 60–70.

Lestari, D. A., & Anifah, R. (2024). Pengaruh komunikasi orang tua dengan anak terhadap kepercayaan diri anak usia 4–5 tahun di PAUD Bunda. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 45–56. https://doi.org/10.29240/zuriah.v4i1.6766

Mega Suoth, R. (2019). Hubungan pola komunikasi keluarga dengan kepercayaan diri anak usia sekolah kelas V–VI di SD GMIM Lelema. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 112–123.

Nababan, A. S. (2022). Peran orang tua dalam membangun kepercayaan diri anak usia TK. Jurnal Pendidikan Islam, 8(3), 101–110. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i2.6825

Nuraini, S. (2023). Strategi komunikasi orang tua dalam peningkatan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(4), 55–65.

Rayyan Jurnal. (2024). Peran komunikasi aktif dalam membangun kepercayaan diri pada anak usia dini. International Journal of Early Childhood Development and Research, 5(4), 15–24.

Ridwan, F. (2024). Komunikasi orang tua dan peranannya dalam meningkatkan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam, 20(1), 33–45.

Syahputri, R. (2024). Hubungan pola komunikasi orang tua dengan kemandirian dan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 78–85.

Trimurti, A., & Handayani, D. (2023). Hubungan komunikasi positif orang tua dengan kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 25–35.

Yulianti, P. S. (2023). Analisis pola komunikasi orang tua dalam meningkatkan kepercayaan diri anak TK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 45–56. https://doi.org/10.54170/harati.v3i1.123

Zuhri, M. (2023). Peran komunikasi keluarga dalam pembentukan karakter dan kepercayaan diri anak. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 47–56.

Zulkarnain, M. (2024). Pengaruh komunikasi orang tua terhadap perkembangan emosi dan kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Psikologi Perkembangan, 10(1), 22–33.

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Felista Mohamad, Elva M. Sumirat, Naswa Ramadani Mamonto, Putri Regina Sinubu, Mega Putri Ramadani, Siti Fadila, … Revalina Mokoagow. (2025). Pengaruh Keterampilan Komunikasi Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Anak TK di TK Negeri Harapan . Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 2(4), 197–206. https://doi.org/10.61132/paud.v2i4.821

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)