Gerak Dasar Tari Untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Hilda Zahra Lubis universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ijar Salna universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lu’Lu Rahmadanti universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lu’Lu Rahmadanti universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Annisa Nur Faudillah universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v2i2.228

Keywords:

Implementation of Learning, Dance Movement, and Early Childhood Motor Skills

Abstract

Art, as an important part of human life, also plays an important role in early childhood education, which aims to foster various developmental skills. Everyday movements help children's physical development by improving their motor skills. Gross and fine motor development are known to be part of children's motor development. Therefore, it is very important for children's gross motor development to understand dance movements, to foster an attitude of appreciating art by allowing children to express themselves and appreciate various artistic media. This essay aims to explain how the development of early childhood gross motor skills is helped by learning basic dance movements.

References

Abidin, R. (2020). Buku ajar pengembangan bahasa anak usia dini. UM Surabaya Publishing.

Arini, D. A. (2021). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif picture and picture pada mata pelajaran IPS materi peninggalan sejarah di Indonesia. Jurnal Tahsinia, 2(1), 110–124.

Atmadibrata, E. (1986). Drama tari sebagai satu bentuk karya seni. Dalam Pengetahuan elemen tari dan beberapa masalah tari. Jakarta: Direktorat Kesenian.

Christiana, H. S. (2014). Perkembangan anak. Jakarta: Prenada Group.

Cokrohamidjyo, F. X. S. (1986). Pengetahuan elementer tari dan beberapa masalah tari. Jakarta: Direktorat Kesenian.

Hartono. (2012). Pembelajaran tari anak usia dini. Semarang: Unnes Press.

Hidayat, R. (2006). Seni tari (Pengetahuan teori dan praktek seni tari bagi guru). Malang: Jurusan Seni dan Desain Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1).

Murgiyanto, S. (1986). Komposisi tari. Dalam Pengetahuan dasar tari dan beberapa masalah tari. Jakarta: Direktorat Kesenian.

Naili, R. (2016). Bermain dan pemanfaatannya dalam perkembangan anak usia dini. Jurnal Tarbawi, 13(2).

Riana, M. (2011). Emosi anak usia dini dan strategi pengembangannya. Jakarta: Kencana. Divisi dari PrenadaMedia Group.

Rizal, S. (2021). Perkembangan fisik anak usia dasar. Pendidikan dan Dakwah, 3(3).

Rokhyatmo, A. (1986). Pengetahuan tari sebagai sebuah pengantar. Dalam Pengetahuan elemen tari dan beberapa masalah tari. Jakarta: Direktorat Kesenian.

Setyawati, S. (2012). Pendidikan seni tari dan koreografi untuk anak usia dini (Edisi revisi). Surabaya: Unesa University Press.

Tameon, S. M. (2018). Peran bermain bagi perkembangan kognitif dan sosial anak. Ciencias: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 1(1).

Widhianawati, N. (2011). Pengaruh pembelajaran gerak dan lagu dalam meningkatkan kecerdasan musikal dan kecerdasan kinestetik anak usia dini. Edisi Khusus, 2(2011), 220–228.

Downloads

Published

2025-04-09

How to Cite

Hilda Zahra Lubis, Ijar Salna, Lu’Lu Rahmadanti, Lu’Lu Rahmadanti, & Annisa Nur Faudillah. (2025). Gerak Dasar Tari Untuk Anak Usia Dini . Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 2(2), 13–23. https://doi.org/10.61132/paud.v2i2.228

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.