Efektivitas Instrumen Penilaian Akreditasi terhadap Kinerja Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i4.81Keywords:
instruments, accreditation, school performance, education qualityAbstract
Accreditation is the act of measuring the eligibility of education programs using a number of predetermined criteria. In its implementation, school accreditation uses instruments and criteria that are guided by the National Education Standards. This study aims to analyze the effectiveness of accreditation assessment instruments on improving school performance. The accreditation instrument, which is based on the National Education Standards, acts as a tool for evaluation to measure the quality and eligibility of schools in organizing education. This research uses a qualitative method with a normative approach and literature study. The results show that the accreditation instrument is effective in providing a comprehensive picture of school performance, ranging from aspects of learning, management, to facilities and infrastructure. This instrument assists in determining the school's strengths and weaknesses to guide the development of a sustainable improvement strategy. This study concludes that the accreditation assessment instrument is not only an assessment tool, but also a catalyst for the development of overall school performance.
References
Anshari, M. R. (2021). Fungsi penilaian instrumen akreditasi bagi institusi perguruan tinggi baru. Al-Adl: Jurnal Hukum, 13(2), 391. https://doi.org/10.31602/al-adl.v13i2.3127
Asmani, J. M. (2011). Tips praktis membangun dan mengolah administrasi. Jogjakarta: Diva Press.
Asopwan, D. (2021). Studi tentang akreditasi dalam meningkatkan produktivitas sekolah. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review.
Awaludin, A. (2017). Peran akreditasi sekolah dalam upaya meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Bastian, I. (2001). Akuntansi sektor publik. Yogyakarta: Penerbit BPFE.
Damayanti, E. (2019). Konsep dasar butir instrumen penilaian akreditasi pendidikan anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 134–138. https://doi.org/10.19109/ra.v3i2.4495
Dinihari, Y., Suseno, M., & Setiadi, S. (2021). Evaluasi hasil akreditasi sekolah dasar dan madrasah ibtidaiyah DKI Jakarta. Jurnal Holistika, 5(2), 85. https://doi.org/10.24853/holistika.5.2.85-95
Gustini, N., & Mauly, Y. (2019). Implementasi sistem penjaminan mutu internal dalam meningkatkan mutu pendidikan dasar. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 4(2), 229–244. https://doi.org/10.15575/isema.v4i2.5695
Haris, I. (2016). Indeks kinerja sekolah: Konsep dan aplikasi pengukuran kemandirian mutu dan inovasi pengelolaan sekolah. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.
Irawan, S., Tagela, U., & Windrawanto, Y. (2020). Hubungan akreditasi sekolah dan supervisi oleh kepala sekolah dengan kualitas sekolah. Jurnal Akuntabilitas.
Khotimah, U. H., Juanda, A., & Rosidin, D. N. (2023). Implementasi manajemen sistem penjaminan mutu internal (SPMI) untuk meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Cirebon. Indonesian Journal of Teaching and Learning (INTEL), 2(2), 285–295. https://doi.org/10.56855/intel.v2i2.376
Lusthaus, C., et al. (1999). Enhancing organizational performance: A toolbox for self-assessment. Canada: International Development Research Centre.
Mahdiannur, M. A. (2018). Peranan standar mutu dan akreditasi institusi pendidikan dalam realita masyarakat Indonesia.
Maryadi, M. (2019). Pengembangan model evaluasi diri untuk peningkatan mutu pendidikan. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1). https://doi.org/10.26877/paudia.v8i1.4091
Maulana, M. I. (2022). Peran sistem akreditasi dalam meningkatkan produktivitas di lembaga pendidikan. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 47–57.
Nur, R., & Aryani, D. (2020). Pemodelan basis data pada sistem informasi laporan kinerja program studi (LKPS) berbasis instrumen akreditasi program.
Putra, A. B., Nasution, I., & Yahfizham, Y. (2024). Manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia di sekolah menengah pertama Islam terpadu madani. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 435–448. https://doi.org/10.29210/1202424376
Saad, S. R. (2020). Peran akreditasi sekolah dalam meningkatkan kualitas pendidikan di SMP Muhammadiyah Lakea. IQRA Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 15(2), 46–49.
Sedarmayanti. (2009). Sumber daya manusia dan produktivitas kerja. Bandung: Mandar Maju.
Suhardi, M. (2022). Pendampingan pengisian IPEPA-PS perpanjangan masa akreditasi program studi di Fakultas Pendidikan dan Psikologi Universitas Pendidikan Mandalika Tahun 2021, 2(1), 21–26.
Yulianti, F., Rifqi, A., Rochman, C., & Yeti, A. (2024). Tantangan evaluasi mutu lulusan berdasarkan Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan 2020. 12(1), 20–32.