Peran Diklat Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.454Keywords:
Education and Training, Teacher Professionalism, TrainingAbstract
Training and education (diklat) play a significant role in enhancing the professionalism of teachers. In an ever-evolving educational landscape, teachers are required to possess competencies that extend beyond mere mastery of content; they must also demonstrate pedagogical and managerial skills. Through training programs, teachers can access various workshops designed to enrich their knowledge and skills, including innovative teaching methods, the use of technology in learning, and effective assessment strategies. Training also serves as a platform for sharing experiences and best practices among teachers, fostering a supportive learning community. By participating in regular training, teachers can update their knowledge in line with curriculum developments and student needs. Furthermore, training contributes to increased motivation and job satisfaction among teachers, positively impacting their performance in the classroom. Overall, training is a crucial investment in the professional development of teachers, ultimately contributing to the improvement of educational quality and student learning outcomes. Therefore, the role of training in enhancing teacher professionalism cannot be overlooked and should be prioritized in educational policy.
References
Agustiani, I. N., & Safari, A. (2023). Peningkatan profesionalisme guru SMK pariwisata dalam upscaling kemampuan siswa berwirausaha. Abdi: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(1), 139–144.
Been, H. A. R. L. S. (2021). Peran, hak, dan kewajiban guru beserta upaya peningkatan profesionalisme guru.
Darmansah, T. (2022). Peran pengawas pendidikan dan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. MUDABBIR Journal Research and Education Studies, 2(1), 11–21.
Ginting, D., Abda, M. I., Maq, M. M., Karina, M., & Sari, N. I. (2023). Pelatihan kreativitas guru dalam pengembangan media pembelajaran interaktif dengan aplikasi Filmora sebagai upaya meningkatkan kompetensi profesionalisme guru. Journal of Human and Education (JAHE), 3(3), 124–131.
Hidayat, E. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme dan kepuasan kerja guru pada masa pandemi COVID-19. Literacy, 3(1), 12–23.
Huriaty, D., Esterani, Z., & Saufi, M. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan – Edisi Khusus ISETA, 1–15.
Karjuni, A., Priyadi, M. A., Wajdi, F., & Sunarya, D. D. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru SMA Kramat Dukupuntang Kabupaten Cirebon. Change Think Journal, 2(01), 82–91.
Maure, F. S., Arifin, A., & Datuk, A. (2021). Peran musyawarah guru mata pelajaran (MGMP) dalam meningkatkan profesionalisme guru sosiologi di Kota Kupang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(2), 111–118.
Mulloh, T., & Muslim, A. Q. (2022). Analisis peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan profesionalitas guru. Journal Publicuho, 5(3), 763–775.
Mushthofa, A., Khizbullah, M. A., & Ramadhani, R. A. (2022). Peran kepala sekolah dalam pengembangan karakter siswa berbasis profesionalisme guru. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 35–44.
Saragih, M. R., Nasution, I., & Marpaung, S. F. (2021). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di SMK YPK Medan. Jurnal Malay: Manajemen Pendidikan Islam & Budaya, 1(3).
Sinaga, L., Manullang, L. B., Situmorang, L. S., & Naibaho, D. (2023). Peran kode etik dalam meningkatkan profesionalisme guru Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 11125–11139.
Sirojuddin, A., Aprilianto, A., & Zahari, N. E. (2021). Peran kepala sekolah sebagai supervisor pendidikan dalam meningkatkan profesionalisme guru. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), 159–168.
Syahyudi, A., Pahrudin, A., Hadiati, E., Ayu, S. M., & Junaidah, J. (2023). Peran kepala sekolah sebagai supervisor pendidikan dalam meningkatkan kompetensi profesional guru di SMP Quran Darul Fattah Bandar Lampung. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 9(2), 11–21.
Widyanto, N., Suharman, S., & Sudadi, S. (2023). Supervisi pendidikan dalam peningkatan profesionalisme guru SD di Kabupaten Kutai Kartanegara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.