Kewarganegaraan Multikultural dalam Negara Hukum : Antara Hak Asasi dan Kepentingan Nasional

Authors

  • Ahmad Muhamad Mustain Nasoha Universitas Sebelas Maret
  • Ashfiya Nur Atqiya Universitas Sebelas Maret
  • Saela Noviana Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Noviana Nurfitriani Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Teshana Mutiara Hati Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.325

Keywords:

Multicultural-Citizenship, Rule-of-Law, Human-Rights, National-Interests

Abstract

Human rights must be weighed against the state's interests, especially in a multicultural society. The concept of multicultural citizenship often conflicts with state policy priorities they defense of personal liberties. The state must recognize and protect cultural, religious, and ethnic diversity. Inversely proportional, social stability and national integration are top priorities. This study examines different theories of citizenship, the fundamentals of the rule of law, as well as the  problem of managing diversity in a democratic legal system. A descriptive qualitative approach is used in this study to examine policies and regulations related to multicultural citizenship in Indonesia and how they impact human rights and national interests. The results show that despite regulations that assist inclusion, the application of  anti-discrimination and the use of  policies is still difficult. Therefore, to accept diversity without sacrificing human rights or national interests, more equitable, inclusive, and flexible policies are needed.

References

Agustian, M., & Murniati. (2019). Pendidikan multikultural. Jakarta: Penerbit Universitas Katolik Indonesia Arma Jaya.

Alfalah, A., Syakirin, F., Windari, W., Tamala, T., Solihat, S. A., Nurhakim, R. J. F., & Noerahman, A. A. (2023). Pendidikan kewarganegaraan menjalin identitas dan demokrasi di era globalisasi.

Ashfiya Nur Atqiya, et al. (2025). Kewarganegaraan dan hak asasi manusia: Perspektif hukum nasional dan hukum Islam. Hukum Inovatif: Jurnal Ilmu Hukum Sosial dan Humaniora, 2(1), 28–52.

Burhan, W. (2014). Pendidikan kewarganegaraan, Pancasila, dan Undang-Undang Dasar 1945. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Demokrasi Jurnal Pemikiran dan Kajian Politik. (2024). Identitas ganda dalam masyarakat multikultural Indonesia. Demokrasi Jurnal Pemikiran dan Kajian Politik, 1(4), Oktober.

Dodi. (2023). Menggali esensi kewarganegaraan dalam masyarakat multikultural. PWMJATENG.com.

Dwintari, J. W. (2018). Urgensi pendidikan kewarganegaraan berbasis multikultural dalam pembinaan keberagaman masyarakat Indonesia. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1).

Farida, I. (2021). Kewarganegaraan di Indonesia. Jakarta Timur: Sinar Grafika.

Hariyanti, & Permady. (2024). Pendidikan kewarganegaraan sebagai sarana infiltrasi nilai-nilai kebhinnekaan. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 11(1), 127–135.

Jurnal Tahkim. (2020). Peran pendidikan multikultural dalam menciptakan kesadaran hukum masyarakat plural.

Kymlicka, W. (1995). Multicultural citizenship: A liberal theory of minority rights. Oxford University Press.

Materi negara hukum dan hak asasi manusia dalam pembelajaran. (2006). Demokrasi, 5(2).

Parekh, B. (2006). Rethinking multiculturalism: Cultural diversity and political theory. Palgrave Macmillan.

Supryadi, A., Fahrurrozi, F., Yuliani, T., & Aminwara, R. (2023). Negara hukum Pancasila dalam sistem ketatanegaraan Indonesia: Studi literatur review. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 11(2), 18–25.

Taniredja, T. (2013). Konsep dasar pendidikan kewarganegaraan. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Tim Nasional Pendidikan Kewarganegaraan. (2006). Pendidikan kewarganegaraan: Paradigma terbaru untuk mahasiswa. Jakarta: Alfabet.

Tim Penyusun PUSLIT IAIN Syarif Hidayatullah Jakarta. (2000). Pendidikan kewargaan: Demokrasi, HAM & masyarakat madani. Jakarta: IAIN Jakarta Press.

Triwahyuningsih, S. (2018). Perlindungan dan penegakan hak asasi manusia (HAM) di Indonesia. Legal Standing: Jurnal Ilmu Hukum, 2(2), 113–121.

Wibowo, A. P., & Wahono, M. (2017). Pendidikan kewarganegaraan: Usaha konkret untuk memperkuat multikulturalisme di Indonesia. Jurnal Civics, 14(2), 196–205.

Wihardit, K. (2010). Pendidikan multikultural: Suatu konsep, pendekatan, dan solusi. Jurnal Pendidikan, 11(2), 96–105.

Zamroni. (2013). Pendidikan demokrasi pada masyarakat multikultural. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Saela Noviana, Noviana Nurfitriani, & Teshana Mutiara Hati. (2025). Kewarganegaraan Multikultural dalam Negara Hukum : Antara Hak Asasi dan Kepentingan Nasional. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 116–124. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.325

Most read articles by the same author(s)