Analisis Pengembangan Buku Saku Pendidikan Seks di TK Kartika Kota Pontianak

Authors

  • Risa Rusmaniah Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Diana Diana Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Yuniarti Yuniarti Universitas Muhammadiyah Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v2i1.151

Keywords:

Pocket Guide, Sex Education, Early Childhood, Media Development, Sexual Violence Prevention

Abstract

The increasing cases of sexual violence in early childhood make it important to provide education about early childhood sex education, so that children can protect themselves from acts of sexual violence. The purpose of the study was to analyze a sex education pocket book for children aged 5-6 years at Kartika Kindergarten, Pontianak City. The research method uses research and development with a 3-D development model (Define, Design, Develop). The define stage includes analyzing students and concepts. The design stage includes designing media and materials. The develop stage includes expert validation. The pocket book material includes introduction to the body and limits of aurat, body parts that can and should not be touched, how to refuse inappropriate touch, and sexual violence complaint centers. The results showed that the pocket book “Ku Jaga Diriku” contains material on body recognition, aurat boundaries, touching that is allowed and prohibited, and how to protect yourself, material and media expert validation showed that the pocket book was very valid with a score of 100%, small and large scale trials showed that children's responses were very appropriate with a score of 100%, the pocket book effectively increased children's understanding of sex education.

References

Davina, D., Syahida, A., & Noviani, D. (2024). Mencegah Zina Sejak Dini: Pentingnya Pendidikan Seksual dan Moral Bagi Anak. Journal Sains Student Research, 2(3), 518-526.

Dewi, R., & Bakhtiar, N. (2020). Urgensi Pendidikan Seksual dalam Pembelajaran bagi Siswa MI/SD untuk Mengatasi Penyimpangan Seksual. Instructional Development Journal, 3(2), 128-138.

Fadli, S. W., Chairilsyah, D., & Puspitasari, E. (2023). Pengembangan Media SBSE (Smart Board For Sex Education) Untuk Pendidikan Seks Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Negeri Al-Irsyad Panta Sumatera Barat. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 10234-10248.

Ilyas, A. S. (2024). Hubungan Pola Bermain Dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia Pra Sekolah Di Taman Kanak-Kanak Kencana Kecamatan Tobadak Kabupaten Mamuju Tengah. Bookchapter Anak.

Ismiulya, F., Diana, R. R., Na’imah, N., Nurhayati, S., Sari, N., & Nurma, N. (2022). Analisis Pengenalan Edukasi Seks pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4276-4286.

Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (KemenPPPA). (2024). Laporan Sinergi Database Kekerasan Terhadap Perempuan Tahun 2023. Jakarta: KemenPPPA, Komnas Perempuan, dan Forum Pengada Layanan. Diakses dari laporan resmi.

Lickona, T. (2022). Character matters (Persoalan karakter): Bagaimana membantu anak mengembangkan penilaian yang baik, integritas, dan kebajikan penting lainnya. Bumi Aksara.

Maswati, S. P. I., & Husri, S. P. I. (2024). Pendidikan Islam untuk anak usia dini. PT Arr Rad Pratama.

Muslim, M., & Ichwan, I. (2020). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. Pelangi: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 60-73.

Neherta, M., Banowo, A. S., Mulyasari, I., & Adab, P. (2023). “Tiga Kekuatan” Solusi Mencegah Kekerasan Seksual Pada Anak Sekolah Dasar. Penerbit Adab.

Nurdiani, N. (2014). Teknik sampling snowball dalam penelitian lapangan. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(2), 1110-1118.

Pangestuti, D., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2021). Persepsi Guru tentang Pendidikan Seks di SD Negeri 2 Sudagaran. Jurnal Education and development, 9(1), 39-39.

Pratiwi, S. M., & Gandana, G. (2024). Pentingnya Sex Education Untuk Anak Usia Dini Sebagai Pencegahan Pelecehan Seksual. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 269-275.

Princess, S. D. H., Widiastuti, S., & Fauzi, A. (2021). Pengembangan buku pengayaan kemampuan menentukan ide pokok untuk pembelajaran Bahasa Indonesia kelas 3 sekolah dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3), 265-277.

Puspita, A., Kurniawan, A. D., & Rahayu, H. M. (2017). Pengembangan media pembelajaran booklet pada materi sistem imun terhadap hasil belajar siswa kelas XI SMAN 8 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1), 64-73.

Solihin, S. (2018). Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini. Waladuna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 30-52.

Sukendra, I. K., & Atmaja, I. (2020). Instrumen penelitian.

Utama, A. N., & Hutahaean, R. M. (2024). Pentingnya Implementasi Pendidikan Seksualitas dalam Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 6(6), 31-40.

Widanty, T., & Pamungkas, J. (2023). Pengembangan Media Flashcard Mitigasi Bencana Alam Gunung Meletus untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5733-5744.

Yafie, E. (2017). Peran orang tua dalam memberikan pendidikan seksual anak usia dini. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 4(2).

Yuniarni, D., & Amalia, A. (2022). Pengembangan Buku Saku Panduan Layanan Inklusi untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6710-6722.

Zolekhah, D., & Shanti, E. F. A. (2021). Tingkat Pengetahuan Orang Tua dengan Perilaku Pemberian Pendidikan Seks untuk Anak. Jurnal Ilmiah Kebidanan Indonesia, 11(03), 108-112.

Downloads

Published

2025-01-17

How to Cite

Risa Rusmaniah, Diana Diana, & Yuniarti Yuniarti. (2025). Analisis Pengembangan Buku Saku Pendidikan Seks di TK Kartika Kota Pontianak . Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 2(1), 51–61. https://doi.org/10.61132/paud.v2i1.151