Peran Kepemimpinan Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.382Keywords:
early childhood, leadership, school principalAbstract
Early Childhood Education (ECE) is a very important foundation or starting point for building physical, mental, and social development in children so that they have the preparation that can help them later when they grow up. Therefore, an educational institution must have a leader or principal who can provide motivation and good and adequate facilities for the teachers and students. A quality leader is also very important so that students not only gain knowledge and science, but they can also form their own character with moral values as preparation when they grow up. We examine a variety of publications in this essay using a qualitative approach. We obtained knowledge from several sources, including publications connected to our topic and academic magazines. The results of this study illustrate that the presence of quality leadership in an educational institution, particularly in early childhood education (ECE), can optimize and develop the potential of teachers, making them more improved and creative, and can also shape the character of the students.
References
Harefa, D., Kumpangpune, N., & Tumbelaka, R. E. (2021). Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Manajemen PAUD. Montessori Jurnal Pendidikan Kristen Anak Usia Dini, 2(2), 27-34.
Indriyanti, L., Metta Caroline Setiadi, Ni Wayan Setiyawati Astin Bakti, Ahmad Suriansyah, & Celia Cinantya. (2024). Pentingnya Peran Kepala Sekolah dan Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di Sekolah Dasar. Journal Educational Research and Development, 1(2), 273–283.
Ismawiyah, I., Anshari, M., Aslamiah, A., Cinantya, C., & Azizah, F. (2024). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu Sekolah. Cakrawala : Jurnal Kajian Studi Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 8(2), 192 - 202.
Masitha, M., Suriansyah, A., & Novitawati, N. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Iklim Organisasi, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Negeri di Kabupaten Tanah Laut. Journal of Education Research, 5(4), 6012-6022.
Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan Tantangan Kepala Sekolah PAUD dalam Mengembangkan Lembaga dan Memotivasi Guru untuk Mengikuti Program Sekolah Penggerak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239–4254.
Nashar, A. F., Sa’dah, N., Aslamiah, A., & Cinantya, C. (2024). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Budaya Mutu Di Lingkungan Pendidikan Sdn Sungai Sandung 2. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(7), 5091-5098.
Nurahillah, N., Munawar, M., & Muhammad, M. (2025). Tantangan dan Solusi Kepemimpinan di Lembaga PAUD: Menjawab Kebutuhan Pendidikan Modern. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 299 306.
Oktavianti, D. M. P., & Effane, A. (2023). Kepemimpinan Sekolah. Karimah Tauhid, 2(1), 168-174.
Sabariah, S., Atiqoh, A., Gunawan, W., Rahmi, A., & Danu, R. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Motivasi Pendidik Anak Usia Dini. Absorbent Mind, 4(1), 87-101.
Sakerani, S. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru dengan Kinerja Guru Taman Kanak-Kanak di Kota Banjarmasin. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 10(2).
Ari, H., Nor, T., Suriansyah, A., & Sulistyana, S. (2025). Model Kepemimpinan Kepala Sekolah Penggerak Menuju Pendidikan Bermutu Internasional. Educational: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 5(1), 9-16.
Wati, R., Najiyah, K. H., Rahmah, S. A., & Cinantya, C. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Budaya Mutu Sekolah. Jurnal Pendidikan Integratif, 5(4).
Wulandari, Y. N., Aslamiah, A., Noorhafizah, N., & Novitawati, N. (2025). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Dan Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Learning : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1).
Zulhandayani, F., Rezeki, K. S., & Lubis, M. J. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Penyampaian Informasi Bagi Kepemimpinan Sekolah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 148-154.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.