Faktor Penyebab Kesulitan Siswa SMA Memahami Kesetimbangan Kimia : Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkifb.v1i3.290Keywords:
Chemical Equilibrium, Educational Technology, Interactive Simulations, Learning DifficultiesAbstract
Understanding chemical equilibrium concepts poses significant challenges for high school students due to the topic’s abstract and complex nature. This literature review identifies key factors contributing to these difficulties, including widespread misconceptions, cognitive and pedagogical barriers, and environmental influences such as family support and learning resources. The review highlights the importance of constructivist and cognitive learning theories in designing effective instructional strategies that actively engage students and facilitate deeper conceptual understanding. Furthermore, the integration of educational technologies—such as interactive simulations and virtual laboratories—provides enriched learning experiences that help overcome conceptual misunderstandings. An integrated approach combining innovative teaching methods and technology use is recommended to enhance students’ comprehension of chemical equilibrium. Future research should focus on practical applications of these models and evaluate their effectiveness across diverse educational settings.
References
Afiyanti, S., Habiddin, H., & Jannah, M. (2022). Efektivitas bahan ajar kesetimbangan kimia berbasis kerja ilmiah dan pendekatan scientific terhadap hasil belajar. Chemistry Education Practice, 5(1), 115–118. https://doi.org/10.29303/cep.v5i1.2862
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Atikah, A., Habiddin, H., Nazriati, N., Rahayu, S., & Dasna, I. W. (2023). A systematic literature review: Model mental pada konsep-konsep kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(2), 106–115. https://doi.org/10.15294/jipk.v17i2.39070
Chai, M. A., & Karim, A. A. (2023). Penerapan teori konstruktivisme bagi menangani miskonsepsi pengetahuan konseptual pecahan dalam murid tahun tiga. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(5), e002325. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i5.2325
Fajrin, S., Haetami, A., & Marhadi, M. A. (2020). Identifikasi kesulitan belajar kimia siswa pada materi pokok larutan asam dan basa di kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Wolowa Kabupaten Buton. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 5(1), 27. https://doi.org/10.36709/jpkim.v5i1.13106
Helsy, I., & Andriyani, L. (2017). Pengembangan bahan ajar pada materi kesetimbangan kimia berorientasi multipel representasi kimia. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 2(1), 104–108. https://doi.org/10.15575/jta.v2i1.1365
Hemayanti, K. L., Muderawan, I. W., & Selamat, I. N. (2020). Analisis minat belajar siswa kelas XI MIA pada mata pelajaran kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 20. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24060
Jana, P. (2018). Analisis kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan soal matematika pada pokok bahasan vektor. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.398
Jannah, M., Ningsih, P., & Ratman, R. (2017). Analisis miskonsepsi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Banawa Tengah pada pembelajaran larutan penyangga dengan CRI (Certainty of Response Index). Jurnal Akademika Kimia, 5(2), 85. https://doi.org/10.22487/j24775185.2016.v5.i2.8019
Lestari, L., Aprilia, L., Fortuna, N., Cahyo, R. N., Fitriani, S., Mulyana, Y., & Kusumaningtyas, P. (2023). Review: Laboratorium virtual untuk pembelajaran kimia di era digital. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.15008
NLI, S., Muderawan, I. W., & Selamat, I. K. (2018). Analisis kesulitan belajar kimia pada materi larutan penyangga di SMA Negeri 2 Banjar. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 2(2), 75. https://doi.org/10.23887/jjpk.v2i2.21170
Permatasari, M. B., Muchson, M., Hakimah, N., Rokhim, D. A., Herunata, H., & Yahmin, M. (2022). Identifikasi miskonsepsi materi kesetimbangan kimia pada siswa SMA menggunakan tes three tier berbasis web. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(1), 1–7. https://doi.org/10.15294/jipk.v16i1.29407
Pesie, M. (2018). Pengembangan bahan ajar pergeseran kesetimbangan menggunakan media visual untuk siswa kelas XI MIA-1 SMA Negeri 4 Palangka Raya. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 9(1), 21–38. https://doi.org/10.37304/jikt.v9i1.4
Pujianto, E., Masykuri, M., & Utomo, S. B. (2018). Penerapan strategi konflik kognitif untuk pembelajaran remidiasi miskonsepsi siswa pada materi pokok kesetimbangan kimia kelas XII MIA SMA Negeri 1 Sukoharjo tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1), 77. https://doi.org/10.20961/jpkim.v7i1.24568
Purwandari, S., & Andriyani, A. (2022). Pengaruh reward dan perhatian orangtua terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Belaindika (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 4(2), 77–84. https://doi.org/10.52005/belaindika.v4i2.103
Purwanto, K. K., Faizah, F., & Nurillah, H. S. (2021). Analisis kesulitan belajar kimia dalam pembelajaran daring selama masa pandemik Covid-19. Unesa Journal of Chemical Education, 11(1), 14–22. https://doi.org/10.26740/ujced.v11n1.p14-22
Rasyid, R. A., Anwar, M., & Musdalifah, M. (2022). Penerapan model PBL untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi kesetimbangan kimia. J. Pendidikan, 2(1), 85. https://doi.org/10.59562/progresif.v2i1.30171
Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) dan lingkungan belajar terhadap motivasi belajar siswa SMA Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55–75. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.48
Silaban, M. (2023). Meningkatkan hasil belajar siswa pada materi kesetimbangan larutan penyangga melalui model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw di kelas XI MIPA 6 SMAN 2 Sibolga. Jurnal Edu Talenta, 2(1), 19–30. https://doi.org/10.56129/jet.v2i1.30
Sopiani, M., & Wirdati, W. (2021). Pengaruh motivasi terhadap hasil belajar pendidikan agama Islam siswa di sekolah menengah atas. An-Nuha, 1(4), 598–608. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i4.115
Suartini, N. W. P. (2022). Kesulitan belajar pada siswa kelas II sekolah dasar. Journal of Education Action Research, 6(1), 141. https://doi.org/10.23887/jear.v6i1.44635
Sudiana, I. K. S., Suja, I. W., & Mulyani, I. (2019). Analisis kesulitan belajar kimia siswa pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(1), 7. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i1.20943
Wahyudi, W., & Rokhmaniyah, R. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan pembelajaran sekolah dan dukungan orang tua terhadap motivasi belajar siswa kelas tinggi SD Negeri 2 Karangsari Kebumen tahun 2021-2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v10i3.60825
Wati, W., & Novita, D. (2021). Mereduksi miskonsepsi materi kesetimbangan kimia melalui penerapan strategi Predict Discuss Explain Observe Discuss Explain (PDEODE). Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.23887/jjpk.v5i1.32399
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Kimia, Fisika dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.