Analisis Pembelajaran IPA Pada Materi Cahaya di SD 2 HKBP Sidorame

Authors

  • Bintang Adriani Hutasoit Universitas Negeri Medan
  • Suyit Ratno Universitas Negeri Medan
  • Lyra Kartika Universitas Negeri Medan
  • Alya Zulfa Ramadhani Universitas Negeri Medan
  • Driana Stefani Tambunan Universitas Negeri Medan
  • Luthfi Vivia Diwani Universitas Negeri Medan
  • Siti Hawaliah Hasibuan Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkifb.v1i2.221

Keywords:

Innovate, Light, Material

Abstract

This study aims to determine the increase in students' knowledge through learning based on analytical and innovative models in understanding light material. The method used in this study is the analytical research method. This study is a classroom action research conducted on fifth grade elementary school students. The research sample consisted of 13 students. Data collection was carried out through written test techniques given to students before and after the application of the learning model. The data obtained were analyzed using techniques to see the analysis of the increase in students' understanding of light material. The results of the data analysis showed that there were still many students who did not understand the concept of light well, especially in terms of the properties of light and its application in everyday life. Therefore, it is necessary to apply more interactive and innovative learning methods so that students can more easily understand the material. This study recommends the use of more varied learning strategies to optimally improve student understanding.

References

Adji, F. F., Sirait, A. N., & Sanitha, O. D. (2024). Cahaya dan bayangan sebagai dimensi baru dalam desain arsitektural. ALIBI – Jurnal Arsitektur dan Lingkungan Binaan, 1(1), Mei 2024. Universitas Palangka.

Ai, N. S. (2012). Evolusi fotosintesis pada tumbuhan. Jurnal Ilmiah, 12(1), 28–34.

Dianisa, G., Herlambang, K., Kusdiyah, E., Tarawifa, S., & Suzan, R. (2022). Hubungan pengetahuan tentang manfaat sinar matahari dengan kadar vitamin D pada wanita usia subur di Rumah Sakit Mitra Kota Jambi. e-SEHAD, 3(1), 1–7.

Giva Dianisa, Herlambang, E., Kusdiyah, S., Tarawifa, R., & Suzan, R. (2022). Hubungan pengetahuan tentang manfaat sinar matahari dengan kadar vitamin D pada wanita usia subur di Rumah Sakit Mitra Kota Jambi. e-SEHAD, 3(1), 1–7.

Hamdi. (2015). Pengembangan dan penerapan modul pembelajaran materi teori dasar dan bentuk muka bumi untuk meningkatkan kognitif mahasiswa pendidikan MIPA FKIP Unigha Sigli. Universitas Syiah Kuala.

Haryanto. (2012). Sains untuk SD kelas V. Erlangga.

Maharani, D., Cahyani, B., Qotrunada, T. A., Wahyuni, R., Wava, A. Z., & Ratnasari, Y. (2024). Analisis tingkat pemahaman konsep melalui praktikum sifat-sifat cahaya dalam pembelajaran IPA. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9958–9964.

Maivana, W., & Hasanah, I. (2019). Pembuatan animasi proses terbentuknya pelangi dengan menggunakan Blender di Desa Mata Ie. Jurnal Universitas Ubudiyah Indonesia.

Nurhakim, S. (2014). Buku pintar dunia alam semesta. Bestari.

Prasetya, S. R. (2022). Penggunaan alat peraga Kotak Sifat Cahaya (Kosifacay) dalam penguasaan pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4848–4854.

Prasetya, S. R., & Muhroji, M. (2022). Penggunaan alat peraga Kotak Sifat Cahaya (Kosifacay) dalam penguasaan pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4848–4854.

Sa’diyah, H., & Budiyanto, M. (2019). Pengembangan LKS berbasis discovery learning untuk meningkatkan keterampilan proses sains pada materi sifat cahaya dan proses pembentukan bayangan. E-Jurnal Pensa, 7(2), 205–210. Universitas Negeri Surabaya.

Saufi, I., & Rizka, M. (2021). Analisis pengaruh media pembelajaran film dokumenter terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Soraya, N., Sudarmi, M., & Rondonuwu, F. S. (2013). Identifikasi konsep fisika mengenai cahaya yang terdapat di dalam kehidupan sehari-hari. Prosiding Seminar Nasional Sains dan Pendidikan Sains VIII, Fakultas Sains dan Matematika, Universitas Kristen Satya Wacana, 4(1), 15 Juni 2013.

Suwarna, I. P. (2010). Optik. Duta Grafika.

Wati, U. B., Hakim, L., & Hera, T. (2022). Analisis pemahaman konsep IPA materi sifat-sifat cahaya siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2227–2233.

Downloads

Published

2025-03-20

How to Cite

Bintang Adriani Hutasoit, Suyit Ratno, Lyra Kartika, Alya Zulfa Ramadhani, Driana Stefani Tambunan, Luthfi Vivia Diwani, & Siti Hawaliah Hasibuan. (2025). Analisis Pembelajaran IPA Pada Materi Cahaya di SD 2 HKBP Sidorame. Jurnal Pendidikan Kimia, Fisika Dan Biologi, 1(2), 29–37. https://doi.org/10.61132/jupenkifb.v1i2.221

Most read articles by the same author(s)