Analisis Pembelajaran IPA Pada Materi Cahaya di SD 2 HKBP Sidorame
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkifb.v1i2.221Keywords:
Innovate, Light, MaterialAbstract
This study aims to determine the increase in students' knowledge through learning based on analytical and innovative models in understanding light material. The method used in this study is the analytical research method. This study is a classroom action research conducted on fifth grade elementary school students. The research sample consisted of 13 students. Data collection was carried out through written test techniques given to students before and after the application of the learning model. The data obtained were analyzed using techniques to see the analysis of the increase in students' understanding of light material. The results of the data analysis showed that there were still many students who did not understand the concept of light well, especially in terms of the properties of light and its application in everyday life. Therefore, it is necessary to apply more interactive and innovative learning methods so that students can more easily understand the material. This study recommends the use of more varied learning strategies to optimally improve student understanding.
References
Adji, F. F., Sirait, A. N., & Sanitha, O. D. (2024). Cahaya dan bayangan sebagai dimensi baru dalam desain arsitektural. ALIBI – Jurnal Arsitektur dan Lingkungan Binaan, 1(1), Mei 2024. Universitas Palangka.
Ai, N. S. (2012). Evolusi fotosintesis pada tumbuhan. Jurnal Ilmiah, 12(1), 28–34.
Dianisa, G., Herlambang, K., Kusdiyah, E., Tarawifa, S., & Suzan, R. (2022). Hubungan pengetahuan tentang manfaat sinar matahari dengan kadar vitamin D pada wanita usia subur di Rumah Sakit Mitra Kota Jambi. e-SEHAD, 3(1), 1–7.
Giva Dianisa, Herlambang, E., Kusdiyah, S., Tarawifa, R., & Suzan, R. (2022). Hubungan pengetahuan tentang manfaat sinar matahari dengan kadar vitamin D pada wanita usia subur di Rumah Sakit Mitra Kota Jambi. e-SEHAD, 3(1), 1–7.
Hamdi. (2015). Pengembangan dan penerapan modul pembelajaran materi teori dasar dan bentuk muka bumi untuk meningkatkan kognitif mahasiswa pendidikan MIPA FKIP Unigha Sigli. Universitas Syiah Kuala.
Haryanto. (2012). Sains untuk SD kelas V. Erlangga.
Maharani, D., Cahyani, B., Qotrunada, T. A., Wahyuni, R., Wava, A. Z., & Ratnasari, Y. (2024). Analisis tingkat pemahaman konsep melalui praktikum sifat-sifat cahaya dalam pembelajaran IPA. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9958–9964.
Maivana, W., & Hasanah, I. (2019). Pembuatan animasi proses terbentuknya pelangi dengan menggunakan Blender di Desa Mata Ie. Jurnal Universitas Ubudiyah Indonesia.
Nurhakim, S. (2014). Buku pintar dunia alam semesta. Bestari.
Prasetya, S. R. (2022). Penggunaan alat peraga Kotak Sifat Cahaya (Kosifacay) dalam penguasaan pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4848–4854.
Prasetya, S. R., & Muhroji, M. (2022). Penggunaan alat peraga Kotak Sifat Cahaya (Kosifacay) dalam penguasaan pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4848–4854.
Sa’diyah, H., & Budiyanto, M. (2019). Pengembangan LKS berbasis discovery learning untuk meningkatkan keterampilan proses sains pada materi sifat cahaya dan proses pembentukan bayangan. E-Jurnal Pensa, 7(2), 205–210. Universitas Negeri Surabaya.
Saufi, I., & Rizka, M. (2021). Analisis pengaruh media pembelajaran film dokumenter terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan.
Soraya, N., Sudarmi, M., & Rondonuwu, F. S. (2013). Identifikasi konsep fisika mengenai cahaya yang terdapat di dalam kehidupan sehari-hari. Prosiding Seminar Nasional Sains dan Pendidikan Sains VIII, Fakultas Sains dan Matematika, Universitas Kristen Satya Wacana, 4(1), 15 Juni 2013.
Suwarna, I. P. (2010). Optik. Duta Grafika.
Wati, U. B., Hakim, L., & Hera, T. (2022). Analisis pemahaman konsep IPA materi sifat-sifat cahaya siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2227–2233.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Kimia, Fisika dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.