Pendidikan Antikorupsi Melalui Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar

Authors

  • Afyfah Nurtisna Universitas Negeri Padang
  • Melva Zainil Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.349

Keywords:

Anti-corruption education, Civics Education, elementary school, character

Abstract

Anti-corruption education is essential to be introduced from an early age as an effort to build honest, disciplined, and responsible character. Elementary school serves as a fundamental stage to instill these values through the subject of Civics Education (PPKn). This study uses a literature review method by analyzing relevant sources such as journals, books, and official policy documents. The aim is to identify the role of Civics Education in integrating anti-corruption values into elementary education. The findings indicate that Civics Education can serve as an effective medium to foster honesty, care, and responsibility through storytelling, discussions, and role-play methods. Support from teachers, schools, and families, as well as the development of contextual learning media, is needed to make anti-corruption values easier to understand and apply by elementary students.

References

Angelia, I., Ananda, A., & Montessori, M. (2022). Development of problem-based learning model for corruption prevention in improving anti-corruption attitude in citizenship learning health certificate. Linguistics and Culture Review, 465–484.

Aruan, Y., Tampubolon, M., & Sihotang, H. (2021). Peran Orang Tua Dan Peran Guru Terhadap Pendidikan Karakter. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 5(1), 1–12.

Auliya Tyananda, B., Dwi Prayoga, R., Ester, T., Fauzil Adhim, M., Nur Adella, A., Hafizah, N., Maiza Azzahra, D., Shandefi, P., Zahrani, M., Lutviana Fadila, E., Adelia Nurahmi, N., Studi Farmasi, P., MIPA dan Kesehatan, F., & Tuanku Tambusari, J. (2025). Pendidikan Antikorupsi sebagai Upaya Membangun Generasi Berintegritas. 104–113. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i1.161

Fitria, D., Jamaludin, U., & Bahrudin, F. A. (2023). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sebagai Sikap Nilai-Nilai Anti Korupsi. Jurnal Genta Mulia, 14(2).

Hafni, N., Kuntorini, D., Rizki, A., & Satria, O. (2022). Building Capacity dalam Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Ilmu Administrasi Negara ASIAN (Asosiasi Ilmuwan Administrasi Negara), 10(2), 459–471.

Hasan, R. (2025). Strategi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Karakter Anti Korupsi di Kalangan Mahasiswa. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 13(1), 44–53.

Irsyadi, M. H., & Arifani, K. B. (2024). Pengaruh Pendidikan Anti-Korupsi Terhadap Perilaku Generasi Muda Di Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 306–316.

Kustomo, K. (2023). Peran Guru PPKn Dalam Menumbuhkan Budaya Antikorupsi di Sekolah. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1), 424–431.

Kusumawati, I., Lestari, N. C., Sihombing, C., Purnawanti, F., Soemarsono, D. W. P., Kamadi, L., Latuheru, R. V., & Hanafi, S. (2023). Pengantar Pendidikan. CV Rey Media Grafika.

Ladiva, H. B., Arzfi, B. P., & Putera, R. F. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sd Negeri 33 Sawahan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 151–162.

Masinambow, C. J. R., Wakerkwa, T., & Jacobus, S. (2025). Peran Guru Sebagai Teladan Dalam Pendidikan Karakter Di Sulawesi Utara. Academy of Education Journal, 16(1), 37–47.

Nestariana, N. (2023). Pendidikan anti korupsi pada jenjang sekolah dasar. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(01), 28–31.

Nur, S. M. (2021). Penerapan pendidikan anti korupsi kepada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 111–112.

Perdana, D. R., Adha, M. M., & Ardiansyah, N. (2021). Model dan strategi penanaman nilai-nilai antikorupsi di sekolah dasar. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKN, 8(01), 21–31.

Safitri, Y. (2025). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Budaya dalam Pendidikan Pancasila. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 84–96.

Salna, I., Akhiriyah, A. F., & Akhiriyah, S. (2023). A M I Pendidikan Anti Korupsi Bagi Anak Bangsa (Vol. 1, Issue 1). http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/ami

Santoso, A. (2025). Implementasi Kebijakan Pendidikan Anti Korupsi Dalam Kurikulum Merdeka (Studi Dinas Pendidikan Kordinator Wilayah Pendidikan Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan).

Siregar, A. A., & Chastanti, I. (2022). Implementasi Pendidikan Antikorupsi di Sekolah. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 13–22.

Siregar, M. (2024a). Implementasi Pendidikan Anti Korupsi Di SD. Analysis, 2(2), 276–284.

Siregar, M. (2024b). Implementasi Pendidikan Anti Korupsi Di SD. Analysis, 2(2), 276–284.

Syahwaliana, K., Habib, T. A., Shofiyah, S. N. A., & Oki, S. (2025). Integrasi Nilai Pancasila dalam Pembentukan Civic Disposition Melalui Pendidikan Pancasila: Systematic Literature Review. Jurnal Kewarganegaraan, 22(1), 76–88.

Wajdi, F., Astuti, E. R. W., Achmad, F. S., Suanto, S., Mashita, M., Halimah, L., Nu’man, M. H., Subandi, Y., Keraf, F. M. P., & Hamson, Z. (2025). Kapita Selekta Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan.

Zamhari, Z., Noviani, D., & Zainuddin, Z. (2023). Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(5), 1–10.

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

Afyfah Nurtisna, & Melva Zainil. (2025). Pendidikan Antikorupsi Melalui Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 165–173. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.349

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.