Pembelajaran PKN pada Pendekatan Saintifik
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.317Keywords:
Learning, PKN, Scientific ApproachAbstract
The scientific approach is an approach that conveys students' understanding of knowledge and uses a scientific approach to understand the scientific approach that does not depend on direct information from the teacher, anytime, anywhere, anytime (Daryanto, 2015). Through this approach, learning is aimed at students who are centered on interactive, encouraging students to improve their thinking skills. According to Permendikbud (2013), students carry out five main activities to learn: observation, questioning, gathering information, connection and communication. When using a scientific approach, the question aspect is the most difficult aspect. Many students have low enthusiasm, curiosity, and motivation to follow the PPKN compartment. The area of study is considered boring and student life is lost. Low skills in critical thinking, problem solving and decision making also interfere with the learning process (Fischer et al 2012 Murawski 2012 Wang & Zheng, 2016). To answer or ask questions, students must have the ability to analyze, evaluate, integrate, and apply acquaintances.
References
Adlini, M. N. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1).
Barokah, A., Nugraha, R., & Muthi’ah, S. (2025). Studi literatur: Peran penting evaluasi pembelajaran pada mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di sekolah dasar berbasis pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(1), 5141–5145.
Barokah, S., Nugraha, B., & Muthi’ah, L. (2025). Tantangan evaluasi pembelajaran Pendidikan Pancasila di sekolah dasar dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 12–20.
Haq, M. N., & Murdiono, M. (2019). Problematika guru dalam penerapan pendekatan saintifik pada pembelajaran PPKn. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 16(2), 165–176.
Jeka, A., Sari, I. P., & Ananda, R. F. (2023). Evaluasi pembelajaran Pendidikan Pancasila dan karakter dalam perspektif Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 10(1), 45–55.
Kemendikbud. (2013). Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kusumawati, I. (2023). Pengantar pendidikan. CV Rey Media Grafika.
Mulyani, S., Handayani, T., & Prasetyo, A. (2024). Strategi evaluasi pembelajaran Pendidikan Pancasila berbasis teknologi dan proyek untuk penguatan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 12(1), 33–42.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Najwa, R. A. (2024). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dalam pembelajaran: Sebuah tinjauan evaluatif di tingkat sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(2), 101–110.
Purwanto, N. (2021). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahayuningsih, D. I. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS bagi siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(2), 726–733.
Saidurrahman. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan NKRI harga mati. Jakarta: Kencana.
Sudijono, A. (2018). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Suja, I. W. (2019). Pendekatan saintifik dalam pembelajaran. Lembaga Pengembangan Pembelajaran dan Penjaminan Mutu (LPPPM) Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 5–10.
Wahyuillahi, N. I., Nawawi, I., & Mahanani, P. (2021). Penggunaan aplikasi Quizizz sebagai metode evaluasi dalam pembelajaran daring terhadap hasil belajar pada muatan PKn kelas V SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(7), 597–604.
Zafri, & Hastuti, H. (2023). Metode penelitian pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Zainudin, Z., & Ubabuddin, U. (2023). Ranah kognitif, afektif dan psikomotorik sebagai objek evaluasi hasil belajar peserta didik. IL IC Learning Journal, 1(3), 915–921.
Zamroni. (2011). Pendidikan Kewarganegaraan untuk membangun karakter bangsa. Yogyakarta: Ombak.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.