Revitalisasi Pendidikan Guru Untuk Menjawab Tantangan Abad 21

Authors

  • Desti Mutiara Br Ketaren Universitas Samudra
  • Rosita Nazila Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.291

Keywords:

Teacher Education, 21st Century, Revitalization of Education

Abstract

The 21st century is marked by rapid technological developments, increasingly open global access, and increasing complexity in social life. This requires significant changes in the education system, especially in terms of the role and competence of teachers. Therefore, teachers are required to be able to adapt to the times, including in terms of the use of technology that continues to develop. In this era, teachers need to master technology well, for example by creating ICT-based learning media, utilizing learning applications, and various other forms of innovation. This study uses a qualitative research method with a descriptive approach. This article emphasizes that to face the challenges of education in the 21st century, teachers are not enough to only act as conveyors of material. Teachers must also be able to be facilitators, guides, and innovators in the teaching and learning process. With this broader role, teachers are expected to be able to improve the quality of basic education and respond to the needs of the times effectively.

References

Agnia, A. S. G. N., & Fatahillah, Y. (2021). Pengaruh kemajuan teknologi terhadap pembentukan karakter siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 9331–9335.

Ambar. (2017, Agustus 21). 20 teori komunikasi interpersonal menurut para ahli. Pakar Komunikasi. https://pakarkomunikasi.com/teori-komunikasi-interpersonal

Amelia, B. B., & Benita, S. G. (2020, Agustus 30). Dasar-dasar komunikasi: Pengertian dan prinsip dasar. Kompas. https://www.kompas.com/skola/read/2022/08/30/150000369/dasar-dasar-komunikasi-pengertian-dan-prinsip-dasar

Arifudin. (2001). Cooperative learning. Jakarta: PT Grasindo.

Astutik, P., & Hariyati, N. (2021). Peran guru dan strategi pembelajaran dalam penerapan keterampilan abad 21 pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(3), 619–638.

Azizah, R. S. N. (2021). Peran guru dalam menanamkan kecerdasan emosional siswa kelas V SDI Al-Anshar Bekasi (Skripsi, FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph, 4, 1–103.

Daga, A. T. (2021). Makna merdeka belajar dan penguatan peran guru di sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090.

Daryanto, K., & Karim, S. (2017). Pembelajaran abad 21. Yogyakarta: Gava Media.

DeVito, J. A. (2013). The interpersonal communication. Boston: Pearson Education.

Digital, I. (2025, Januari 12). Dahsyatnya komunikasi orang tua dan anak yang efektif. IbuDigital. https://www.ibudigital.com/dahsyatnya-komunikasi-orang-tua-dan-anak-yang-efektif/

Fauziyah, M. A. (2024). Peran guru di abad 21 mengembangkan kemampuan literasi digital dalam meningkatkan kreativitas siswa di era teknologi. Integrative Perspectives of Social and Science Journal, 1(01), 53–66.

Gordon, T. (2003). Parent effectiveness training: The proven program for raising responsible children. New York: The Rivers Press.

Kalsum, S. A. (2021). Pengaruh era digital pada pembentukan karakter anak di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter Anak, 5(4), 11644–11648.

Khairullina, A. (2025). Revitalisasi Kurikulum 2013 dengan pendekatan tematik di era Kurikulum Merdeka pada jenjang sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 341–349.

Kinanthi, G. S., Saputri, N. F., & Rosita, N. A. (2024). Pentingnya pengembangan kompetensi profesionalisme guru dalam menghadapi transformasi pendidikan abad 21. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3).

Medinah, H. (2024). Transformasi kurikulum PAI: Integrasi keterampilan abad 21. Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset, 2(3), 375–384.

Muliastrini, N. K. E. (2020). New literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115–125.

Mulyono, & Ampo, I. (2021). Pemanfaatan media dan sumber belajar abad 21. Paedagogia: Jurnal Pendidikan, 9(2), 93–112. https://doi.org/10.24239/pdg.vol9.iss2.72

Nurohmah, A. N., Kartini, D., & Rustini, T. (2023). Relevansi kebijakan kurikulum merdeka dengan pendidikan abad 21 pada pembelajaran IPS di SD. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(3), 24–35.

Ramadhani, R. (2013). Komunikasi interpersonal orang tua dan anak dalam membentuk perilaku positif anak. eJournal Ilmu Komunikasi, 1(3), 112–121.

Riadi, M. (2022, Desember 25). Komunikasi interpersonal: Pengertian, karakteristik, komponen, bentuk, dan hambatan. Kajian Pustaka. https://www.kajianpustaka.com/2021/11/komunikasi-interpersonal.html

Rizal Arizaldy Ramly, B. (2022). Peran komunikasi orang tua terhadap pembentukan karakter anak yang berakhlakul karimah. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 25–37.

Rizfani, M., Mauladi, M., & Wardana, A. (2024). Pendidikan agama di era digital. Islamic Education, 3(1), 145–154.

Santoso, J., & Pujiono, A. (2022). Revolusi konseling karakter bagi peserta didik menghadapi tantangan abad 21. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 4(2), 179–194.

Sartika, W. (2021, November 16). Dampak buruk kurangnya komunikasi orang tua terhadap anak. Kumparan. https://kumparan.com/user-16102021082131/dampak-buruk-kurangnya-komunikasi-orang-tua-terhadap-anak-1wnI4kgNJef/

Setiawan, R. A., Azis, A. A., Kusnanto, N., Haris, M., & Mufidah, H. (2023). Analisis kompetensi literasi digital guru pendidikan agama Islam sebagai pendukung keterampilan abad 21 pada Madrasah Tsanawiyah. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(2), 3635–3646.

Shofiyatuz Zahroh, N. (2020). Peran lingkungan sosial terhadap pembentukan karakter anak usia dini di Jojga Green School. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1–9.

Suharyanto, A. (n.d.). 13 peran orang tua dalam pembentukan karakter anak. Dosen Psikologi. https://dosenpsikologi.com/peran-orang-tua-dalam-pembentukan-karakter-anak

Tsabita Maharani, T. S. (2023). Pengaruh komunikasi orangtua terhadap pola perilaku anak kelas XI IPA di SMA Futuhiyyah Mranggen. Jurnal Pendidikan Karakter Anak, 5(3), 9380–9389.

Yusuf, S. (2004). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Desti Mutiara Br Ketaren, & Rosita Nazila. (2025). Revitalisasi Pendidikan Guru Untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 51–56. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.291

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.