Penerapan Nilai Nilai Etika dan Pancasila Untuk Mewujudkan Kehidupan Anti Korupsi di Kalangan Generasi Z

Authors

  • Olipian Resky Pernando Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ilma Amelia Universitas Muhammadiyah Riau
  • Naiya Aulia Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nahda Ananda Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Anis Karlina Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ilham Hudi Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i4.78

Keywords:

Ethical Values ​​and Pancasila, Anti-Corruption, Generasi Z

Abstract

This research aims to analyze the application of ethical values ​​and Pancasila in creating an anti-corruption life among generation Z. The method used is a Systematic Literature Review (SLR) which involves collecting 30 articles from Google Scholar between 2019 and 2024, which focus on the application of vethical values ​​and Pancasila in creating an anti-corruption culture, especially among generation Z. The results of this research recommend the application of these values ​​to form an anti-corruption generation Z. This research emphasizes the importance of ethical values ​​and Pancasila in the lives of students, especially generation Z in the era of globalization.

References

Arfa, A. M. (2022). Meimeirangi korupsi meilalui pendidikan anti-korupsi: Membentuk integritas, kesadaran, dan kemampuan kritis dalam masyarakat. Jurnal Ilmiah, 15(1), 1–14.

Aulia, T., & Deiwi, D. A. (2022). Aktualisasi nilai Pancasila di era globalisasi: Tinjauan aktualisasi Pancasila dalam penggunaan teknologi di kalangan generasi muda. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 363. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54791

Fitriyadi, M. Y., Rahman, M. R., Azmi, M. R., Reiligion, J., Agama, J., Ilham, M. A., Aibina, O. I., Heisda, N., & Al, F. (2023). Pengaruh dunia IT terhadap perilaku remaja generasi Z. Jurnal Reiligion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(2), 21–37.

Frastati, F. (2024). Adiba: Journal of Education Pendidikan Agama Kristen, Dekadensi moral dan generasi Z, 4(4), 644–653.

Halimah, L., Fajar, A., & Hidayah, Y. (2021). Pendidikan anti korupsi melalui tingkatan dalam memahami kejujuran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 1–14.

Jannah, S. M., & Adi, A. S. (2023). Penguatan pendidikan anti korupsi terhadap generasi Z sebagai upaya mewujudkan good citizenship di SMP Negeri X. Journal of Civics and Moral Studies, 8(1), 26–39. https://doi.org/10.26740/jcms.v8n1.p26-39

Junius Feirnando, Z. (2020). Pancasila sebagai ideologi pemberantasan kejahatan korporasi di Indonesia. Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum, 29(2), 78–90. https://doi.org/10.33369/jsh.29.2.78-90

Nurfatimah, S. A., & Deiwi, D. A. (2021). Implementasi nilai Pancasila dalam menumbuhkan wawasan kebangsaan di kehidupan bangsa Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 176–183. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1446

Ramadhani, A. P., Asmara, B. D., Alfaruki, I., Apriano, I. D., & Lampung, U. B. (2024). Implementasi nilai Pancasila sebagai pedoman etika berbangsa dan bernegara. Social Studies & Humanities Journal (SOSHUM), 1(1), 24–30.

Rasulong, I., Salam, R., Yusuf, M., & Abdullah, I. (2024). Implikasi kepribadian generasi Z bagi daya saing organisasi: Suatu kajian sistematic literature review. Liquidity Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis, 2(2), 13–20.

Rosa, V., Deila, F., Fadhila, D., Salsabilla, N., Anwar, R. S. T., & Randa, M. (2024). Peran generasi Z dalam pemilu yang bersih dan demokratis. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(2), 4654–4660.

Safitri, A., Lathif, M. R., Wardhani, Y. P., Utomo, Y. M., & Akbar, R. F. (2023). Integrasi nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan anak-anak panti asuhan Muhammadiyah Gayungan “Al-Muttaqin”: Tantangan dan peluang. Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 1(6), 1–26.

Sari, A. F. (2020). Etika komunikasi. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127–135. https://doi.org/10.35961/tanjak.v1i2.152

Simbolon, N. Y. (2020). Politik hukum penanganan korupsi oleh Komisi Pemberantasan Korupsi pasca disahkannya Undang-undang No. 19 Tahun 2019. Jurnal Meircatoria, 13(2), 157–177. https://doi.org/10.31289/meircatoria.v13i2.3740

Triandini, E. I., Jayanatha, S., Indrawan, A., Weirla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengimbangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Widiatama, W., Mahmud, H., & Suparwi, S. (2020). Sebagai negara hukum (Rechtsstaat) Indonesia banyak dipengaruhi oleh keragaman suku, agama, adat istiadat, budaya, dan bahasa. Misalnya dari keragaman suku dan budaya melahirkan hukum adat. Dari segi agama kita kenal dengan hukum Islam. Widiatama, Widiatama Mahmud, Hadi Suparwi, Suparwi, 3(2), 310.

Zis, S. F., Eiffeindi, N., & Roeim, E. I. R. (2021). Perubahan perilaku komunikasi generasi milenial dan generasi Z di era digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 5(1), 69–87. https://doi.org/10.22219/satwika.v5i1.15550

Downloads

Published

2024-12-05

How to Cite

Olipian Resky Pernando, Ilma Amelia, Naiya Aulia Putri, Nahda Ananda Putri, Anis Karlina, & Ilham Hudi. (2024). Penerapan Nilai Nilai Etika dan Pancasila Untuk Mewujudkan Kehidupan Anti Korupsi di Kalangan Generasi Z. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 1(4), 58–66. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i4.78

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)