Pendidikan Inklusif untuk Kesetaraan Gender: Strategi Pemberdayaan Perempuan Melalui Kurikulum dan Literasi Digital

Tema: Pendidikan untuk Perempuan

Authors

  • Adytia Feri Fradana Universitas Samudra
  • Cut Kumala Sari Universitas Samudra
  • Nadia Alfira Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.298

Keywords:

Digital literacy, Education, Gender equality, STEM, Women empowerment

Abstract

Gender equality in education is a fundamental pillar for sustainable development and the empowerment of women in the modern era. Although significant progress has been made in improving access to education for women in Indonesia, challenges such as gender stereotypes, early marriage, and the digital divide continue to hinder the full participation of women in education. This article explores various strategies for empowering women through education, including the integration of gender-responsive curricula, enhancement of digital literacy, and strengthening women's roles in STEM fields. Using a descriptive qualitative approach, this article aims to provide in-depth insights into the efforts that can be undertaken to achieve gender equality in education in Indonesia.

References

Aini, K. (2024). Perkembangan gender dalam perspektif psikologi. Jejak Pustaka.

IMM UNESA. (2024a). Pemberdayaan perempuan di era digital: Membangun kesetaraan dan kemandirian. IMM UNESA. https://www.immunesa.or.id

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Policy brief: Kesetaraan gender dalam pendidikan di Indonesia. Repositori Kemdikbud. https://repositori.kemdikbud.go.id

Kompasiana. (2023). Pemberdayaan perempuan melalui pendidikan: Mewujudkan kesetaraan. https://www.kompasiana.com

Mawarni, D. M., Umaroh, A. K., & SKM, M. (2024). Kajian literatur implementasi kebijakan anggaran responsif gender dalam bidang kesehatan (Disertasi doktor, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Mustaqim, M. (2014). Kurikulum pendidikan dasar dalam perspektif gender. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 113–130.

Press, U. G. M. (2021). Perempuan dan literasi digital: Antara problem, hambatan, dan arah pemberdayaan. UGM Press.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915.

Putra, A. (2023). Gender dalam pendidikan: Pendidikan dan pembelajaran untuk mewujudkan kesetaraan. Penerbit Eureka.

Putri, N. M., Listiawati, W., & Rachman, I. F. (2024). Pengaruh literasi digital terhadap pemberdayaan masyarakat dalam konteks SDGs 2030. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 349–360.

Sidasari, D. (2023). Pemberdayaan perempuan melalui pendidikan: Mewujudkan kesetaraan. Penerbit Pendidikan Maju.

Sumar, W. W. T. (2015). Implementasi kesetaraan gender dalam bidang pendidikan. Jurnal Musawa IAIN Palu, 7(1), 158–182.

Tansya, F., Salminawati, S., & Usiono, U. (2022). Pendidikan wanita dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 406–414.

Wahono, H. T. T., & Effrisanti, Y. (2018). Literasi digital di era milenial. Journal Proceeding, 4(1).

Wardana, R. I., & Magriasti, L. (2024). Analisis ekonomi politik dan gender: Studi kasus peran perempuan dalam pembangunan ekonomi di Indonesia. Multiverse: Open Multidisciplinary Journal, 3(1), 40–46.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Adytia Feri Fradana, Cut Kumala Sari, & Nadia Alfira. (2025). Pendidikan Inklusif untuk Kesetaraan Gender: Strategi Pemberdayaan Perempuan Melalui Kurikulum dan Literasi Digital : Tema: Pendidikan untuk Perempuan. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(2), 216–222. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.298

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.