Pendidikan Inklusif untuk Kesetaraan Gender: Strategi Pemberdayaan Perempuan Melalui Kurikulum dan Literasi Digital
Tema: Pendidikan untuk Perempuan
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.298Keywords:
Digital literacy, Education, Gender equality, STEM, Women empowermentAbstract
Gender equality in education is a fundamental pillar for sustainable development and the empowerment of women in the modern era. Although significant progress has been made in improving access to education for women in Indonesia, challenges such as gender stereotypes, early marriage, and the digital divide continue to hinder the full participation of women in education. This article explores various strategies for empowering women through education, including the integration of gender-responsive curricula, enhancement of digital literacy, and strengthening women's roles in STEM fields. Using a descriptive qualitative approach, this article aims to provide in-depth insights into the efforts that can be undertaken to achieve gender equality in education in Indonesia.
References
Aini, K. (2024). Perkembangan gender dalam perspektif psikologi. Jejak Pustaka.
IMM UNESA. (2024a). Pemberdayaan perempuan di era digital: Membangun kesetaraan dan kemandirian. IMM UNESA. https://www.immunesa.or.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Policy brief: Kesetaraan gender dalam pendidikan di Indonesia. Repositori Kemdikbud. https://repositori.kemdikbud.go.id
Kompasiana. (2023). Pemberdayaan perempuan melalui pendidikan: Mewujudkan kesetaraan. https://www.kompasiana.com
Mawarni, D. M., Umaroh, A. K., & SKM, M. (2024). Kajian literatur implementasi kebijakan anggaran responsif gender dalam bidang kesehatan (Disertasi doktor, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Mustaqim, M. (2014). Kurikulum pendidikan dasar dalam perspektif gender. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 113–130.
Press, U. G. M. (2021). Perempuan dan literasi digital: Antara problem, hambatan, dan arah pemberdayaan. UGM Press.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915.
Putra, A. (2023). Gender dalam pendidikan: Pendidikan dan pembelajaran untuk mewujudkan kesetaraan. Penerbit Eureka.
Putri, N. M., Listiawati, W., & Rachman, I. F. (2024). Pengaruh literasi digital terhadap pemberdayaan masyarakat dalam konteks SDGs 2030. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 349–360.
Sidasari, D. (2023). Pemberdayaan perempuan melalui pendidikan: Mewujudkan kesetaraan. Penerbit Pendidikan Maju.
Sumar, W. W. T. (2015). Implementasi kesetaraan gender dalam bidang pendidikan. Jurnal Musawa IAIN Palu, 7(1), 158–182.
Tansya, F., Salminawati, S., & Usiono, U. (2022). Pendidikan wanita dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 406–414.
Wahono, H. T. T., & Effrisanti, Y. (2018). Literasi digital di era milenial. Journal Proceeding, 4(1).
Wardana, R. I., & Magriasti, L. (2024). Analisis ekonomi politik dan gender: Studi kasus peran perempuan dalam pembangunan ekonomi di Indonesia. Multiverse: Open Multidisciplinary Journal, 3(1), 40–46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Dirgantara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.