Urgensi Tanggung Jawab Pendidikan Kejiwaan pada Anak Usia Sekolah Dasar dalam Perspektif Pendidikan Holistik
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.587Keywords:
Elementary School, Holistic Education, Psychological EducationAbstract
This research highlights the importance of the responsibility of mental education for elementary school-aged children from a holistic education perspective. The main objective of this study is to emphasize the need for a comprehensive approach to children's education, which not only focuses on academic aspects but also on emotional and psychological development. Holistic education views the child as a whole, encompassing physical, cognitive, social, and emotional development, all of which are crucial in shaping character and mental health. This study underscores that elementary education should create an environment that supports the psychological development of children, enabling them to grow into balanced individuals, capable of handling emotional challenges, and mentally prepared to face life's difficulties. The research also discusses the role of educators, parents, and the community in supporting children's mental education, as well as the urgency of integrating psychological aspects into the elementary school curriculum. Therefore, this study advocates for reforms in educational approaches to create a generation that is mentally healthy, well-balanced, and ready to contribute positively to society.
References
Antara, H., Agama, P., & Karakter, P. (2024). Ar-Rahim: Journal of Islamic Studies, 1(1), 13–30.
Astuti, R. F., Munte, R. N. B., Mawarni, W. T., Mahfi, I. A., Azzacky, F., & Utama, P. (2024). Peran psikologi agama dalam pengembangan spiritual peserta didik. Jurnal Ilmiah, 6(2), 191–199.
Barokah, N., Annisa, K. N., & Saputri, T. L. (2025). Peran strategis metode khusus pembelajaran PAI dalam mengoptimalkan pemahaman ajaran agama pada siswa. Jurnal Pendidikan, 5(1), 141–149.
Bengu, R. T. (2024). Komunikasi efektif orang tua dalam mendidik moralitas anak usia 2–12 tahun di era postmodern. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 4–9.
Cappa, E., Hamzah, R. A., & Intan, I. (2024). Pengembangan aspek landasan terhadap perancangan kurikulum di sekolah dasar. Scholars, 2(1), 14–28. https://doi.org/10.31959/js.v2i1.2372
Commission, E. (2016). No title. Jurnal Ilmiah, 4(1), 1–23.
Dhohir, I. I., Tamam, A. M., & Supraha, W. (2025). Program pendidikan Islamic worldview untuk murid SMA boarding school. Tawazun, 18(1), 49–70. https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i1
Hidayatullah, E. (2024). Rekonstruksi konseptual pendidikan holistik: Pendekatan fenomenologis terhadap inklusivitas dan kesadaran sosial. Jurnal Studi Edukasi Integratif, 1(1), 55–68.
Jannah, R., & Dheasari, A. E. (2025). Implementasi kurikulum Merdeka di RA Ihsaniyah Kecamatan Sumberasih Probolinggo. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 121–131.
Kolo, K., & Bima, K. (2025). Lingkungan keluarga, masyarakat, kesehatan mental. Jurnal Ilmiah, 1(1), 49–60.
Kurniawanto, E. (2025). Transformasi pendidikan Islam melalui pembiasaan di sekolah dasar: Kajian berbasis library research. Jurnal Pendidikan Islam, 3.
Lubis, R. (2024). Perkembangan pada masa sekolah anak usia 6–12 tahun. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 11, 682–688.
Maisyaroh, R. R., & Rozaq, A. (2025). Pemberdayaan pendidikan karakter di SD Negeri 3 Langon dalam membangun generasi. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 735–740.
Menurut, M., & An, P. A. (2025). Jurnal Pengembangan dan Penelitian Pendidikan, 7(1), 174–198.
Mikraj, A. L., Purnomo, A., Huda, M. A., S. A. D. A., Fathoni, T., & Agama, I. (2025). Mengidentifikasi kebutuhan dan tantangan peserta didik sebagai solusi bimbingan konseling di sekolah. Jurnal Konseling Pendidikan, 5(1), 140–148.
Muhibbi, M., Adila, F., Permana, D. F. W., Wardana, B. K., & Yogaswara, A. (2024). Jasmani sehat tubuh bugar: Panduan praktis untuk gaya hidup aktif dan seimbang. www.mii-press.com
Mundofi, A. A. (2024). Pengembangan kurikulum ISMUBA dalam meningkatkan kualitas pendidikan Muhammadiyah. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan, 4(1), 65–75. https://oi.org/10.18196/jasika
Novianti, I., & Budiarti, E. (2024). Penerapan pengembangan anak usia dini holistik integratif dalam upaya pemenuhan hak anak usia dini. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(9), 10326–10333. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i9.5583
Nurhayati, N., Lestari, T., Afgani, M. W., & Isnaini, M. (2025). Correlational research (penelitian korelasional). Jurnal Ilmiah, 4(3), 8–19.
Putri Garini, D., & Zaki Rahman, M. (2024). Strategi manajemen sumber daya manusia dalam meningkatkan kinerja pegawai Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Banjar. Co-Value: Jurnal Ekonomi Koperasi dan Kewirausahaan, 15(1). https://doi.org/10.59188/covalue.v15i01.4440
Rafi, A., Haq, U., Utomo, T. P., Kurikulum, D. P., Islam, U., & Lirboyo, T. (2024). Pendidikan dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 1–11.
Riyono, A., Kurniati, D., & Kanzannudin, M. (2025). Penguatan keterampilan mengajar guru PAUD di Kabupaten Kudus melalui pendekatan The Art of Teaching with Neurolinguistic Programming. Jurnal Pendidikan Guru, 10(1), 18–31.
Rozak, A. (2025). Implementasi pendidikan karakter melalui kurikulum sekolah: Sebuah kajian literatur. Jurnal Pendidikan Karakter, 11, 184–194.
Sagita, D. D., & Saputri, N. E. (2024). Membangun kelekatan emosional dengan anak: Pelatihan parenting positif untuk orang tua. Jurnal Pendidikan Keluarga, 7(2).
Siswa, K. (2025). Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(1), 637–649.
Tanjung, A. Q., Suciptaningsih, O. A., & Asikin, N. (2024). Urgensi etika dalam literasi digital di era globalisasi. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 32–41. https://doi.org/10.24176/wasis.v5i1.11566
Widiyani, E., Fakhriyah, F., Ismayam, A. E. A., Firmasyah, R., Putri, S. M., & Kartika, A. S. (2024). Karakteristik karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 5(1), 51–59. https://doi.org/10.30738/jipg.vol5.no1.a15544
Wulandari, I. S., & Abiyaksa, I. T. (2025). Pendekatan holistik dalam manajemen kesiswaan: Akademik, karakter, dan bakat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2, 302–315.
Yusuf, M. (2024). Peran psikologi Islami dalam menangani kecanduan gadget pada anak. Jurnal Bahusacca: Jurnal Pendidikan Dasar dan Manajemen Pendidikan, 5(1), 1–10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Dirgantara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.