Pelatihan Pengelolaan Daun Kering Menjadi Pupuk Kompos di SMA Muhammadiyah 1 Pekanbaru
DOI:
https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i1.197Keywords:
Compost, Dry Leaves, TrainingAbstract
The management of dry leaves into compost at SMA Muhammadiyah 1 Pekanbaru as part of the implementation of the P5 program is an innovative step in reducing organic waste and maintaining the cleanliness of the school environment. The composting process, which involves students, not only produces beneficial natural fertilizer but also provides learning experiences on waste management and organic farming. Additionally, the use of EM4, sugar, and water helps accelerate the decomposition of organic materials, allowing the compost to be ready for use in a shorter time. This program benefits the school, students, and the community in terms of cleanliness, sustainability, and environmental education. This initiative aims to raise environmental awareness and encourage its application in daily life.
References
Anggraini, A., Lion, E., & Karliani, E. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Untuk Memperkuat Karakter Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS) , 2023(15), 399–404.
Argarini, D. F., Rochsun, R., Sunuyeko, N., & Litik, B. S. Y. (2023). Pelatihan Pembuatan Pupuk Kompos Dari Daun Kering. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, 1(01), 14–21. https://doi.org/10.33503/prosiding_pengabmas.v1i01.3567
Bachtiar, B., & Ahmad, A. H. (2019). Analisis Kandungan Hara Kompos Johar Cassia siamea Dengan Penambahan Aktivator Promi. Jurnal Biologi Makassar, 4(1), 68–76.
Djaja, W. (2008). Membuat Kompos Kotoran Ternak & Sampah. Jakarta Selatan: PT Agro Media Pustaka.
Fauzi, M. I. R., Rini, E. Z., & Qomariyah, S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar. Confrence Of Elementary Studies, 483.
Hadiwiyono, S. 1983. Penanganan dan Pemanfaatan Sampah. Jakarta: Yayasan Indayu.
Handayani, S., Emilda, E., Nabilah, N., Syifa, A., & Nadhisa, N. (2023). Pelatihan Pembuatan Pupuk Kompos Berbahan Daun-Daun Kering Bagi Siswa SMP Negeri 17 Palembang. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 4(1), 219–224.
Herawaty, Mukhlishah, N., Harlina, Mahi, F., & Muchtar, A. A. (2023). Pengenalan Pupuk Kompos Untuk Pertumbuhan Tanaman di Bumi Perkemahan H. M. Yasin Limpo Candika, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan. Journal of Training and Community Service Adpertisi (Jtcsa), 3(2), 8–12. https://doi.org/10.62728/jtcsa.v3i2.414
Mustikarini, N., Ikaromah, A., Supriyadi, A., Nugraha, T. A., & Ma’ruf, N. A. (2022). Pengaruh Variasi Komposisi Dekomposer EM4 Dan Molase pada Pembuatan Pupuk Organik Cair Dari Limbah Budidaya Lele. Jurnal Pengendalian Pencemaran Lingkungan (JPPL), 4(1), 47–52. https://doi.org/10.35970/jppl.v4i1.1100
Nurkhasanah, E., Ababil, D. C., Prayogo, R. D., & Damayanti, A. (2021). Pelatihan Pembuatan Pupuk Kompos Dari Daun Kering. Jurnal Bina Desa, 3(2), 109–117. https://doi.org/10.33503/prosiding_pengabmas.v1i01.3567
Simanungkalit, R. D. M., Suriadikarta, D. A., Saraswati, R., Setyorini, D., & Hartatik, W. (2006). Pupuk Organik Dan Pupuk Hayati Organic Fertilizer and Biofertilizer. In Balai Besar Litbang Sumberdaya Lahan Pertanian.
Toijon, R. R., Wahyudi, R., & Putranto, R. (2022). Pemantauan kematangan kompos dari sampah organik berdasarkan karakteristik fisik. Journal Teknologi Infrastuktur, 1(2), 13–26.
Tonduko, S. A. W. P. (2024). Pemanfaatan sampah daun kering yang diolah menjadi pupuk kompos di sd negeri karangsari yogyakarta. Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan UAD.
Wahdah, Z. N., Winarno, M. E., & Tama, T. D. (2020). Kecerdasan Ekologis dengan Aktivitas Pemilahan Sampah Organik dan Anorganik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesehatan Masyarakat Indonesia, 1(2), 166–175. https://doi.org/10.15294/jppkmi.v1i2.40322
Zalukhu, M., Golung, A. M., & Rondonuwu, S. (2022). Analisis Faktor-faktor dalam Pengembangan Koleksi Untuk memenuhi kebutuhan Informasi Bagi Mahasiswa Di UPT. Perpustakaan Universitas Katolik De La Salle. Acta Diurna Komunikasi, 4(2), 1–6.