Pengaruh Bermain Flashcard Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Kelompok B di Raudhatul Athfal Almourky
DOI:
https://doi.org/10.61132/inpaud.v1i4.46Keywords:
Play, Flashcards, Hijaiyah LettersAbstract
This research aims to determine whether flashcard play affects the ability to recognize Hijaiyah letters in Group B children at Raudhatul Athfal Almourky, Telaga District, Gorontalo Regency. The research used a quantitative experimental method (one group pretest-posttest design). Based on a sample of 20 children, the results improved from the pre-test to the post-test scores. The pre-test data had an average score of 17.4 and a standard deviation of 4.805, while the post-test data showed an average score of 35.4 and a standard deviation of 4.357. These results demonstrate a significant effect before and after the intervention. Based on the statistical test output, the significance test showed a t-count of 6.81, greater than the t-table of 2.093. Therefore, it can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the research hypothesis states that flashcard play has a significant effect on the ability to recognize Hijaiyah letters in Group B children at Raudhatul Athfal Almourky, Telaga District, Gorontalo Regency.
References
R. S. (2015). Metodologi pengajaran Al-Qur’an. Prenadamedia Group.
Afrianingsih, A., dkk. (2019). Karakteristik huruf hijaiyah sebagai sarana pembelajaran baca tulis awal anak usia dini. Jurnal Tunas Siliwangi, 5(2).
Andayani, S. (2021). Bermain sebagai sarana pengembangan kreativitas anak usia dini. Jurnal An-Nur, 7(01).
Damanhuri, & Yacub, J. (2021). Mengenalkan huruf hijaiyah pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).
Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media flash card untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Univetbantara: Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2).
Halifah, S. (2023). Perkembangan Keaksaraan Awal melalui Alat Permainan Edukatif Drawing Board pada Anak. Jambura Early Childhood Education Journal, 5(2), 268-278.
Husna, A., & Widiyaningrum, N. (2022). Mengembangkan Kemampuan Membaca Al- Qur’an Pada Anak Usia 5-6 Tahun di PG/RA Avesiena Sarirogo Sidoarjo Melalui Media Kartu Huruf Hijaiyah. QUDWATUNA, 5(1), 33-53.
Jumiatmoko, J., & Syamsudin, A. (2024). Intoleransi Sebagai Dampak Inkonsistensi antara Konsep dan Praktik Bermain pada Anak Usia Dini. Jambura Early Childhood Education Journal, 6(1), 26-40
Kota Palu. Ana' Bulava Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 54.
Mashuri., & Dewi, M. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi dan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Daya Ingat Anak Dalam Pengenalan Huruf Hijaiyah di TPA Darul Falah Gampong Pineung. Jurnal Mudarrisuna, 7(2).
Mulyasa, E.(2008). Pengantar Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya. Nurhidayah. (2019). Study Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak
Pasaribu, M., & Mukhrimah, N. A. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Flashcard Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah. Journal on Teacher Education, 4(2).
Pramudya L, N. dkk. 2018. Pengaruh Metode Permainan Berdasarkan Teori Diesnes Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Grabangan Sidoarjo. Seminar Pendidikan Matematika. Program Study Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Trunojoyo Madura. Madura.
Rusdianto.,(2016). Sehari Mahir Tajwid + Juz Amma. Yogyakarta: Penerbit Yogyakarta SAUFA 2016.
Siregar, R. A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Kata di TK Negeri Pembina I Kota Jambi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Literasiologi, 2019, 1(2).
Syahrizal Hasan, dkk. (2021). Media Kartu Bergambar Untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(1).
Usia Dini Melalui Bermain Puzzle di Kelompok B TK Al-Khairaat Kabonena
Zainal, A. H. (2017). Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.