Peran Lingkungan Keluarga dan Sekolah dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.533Keywords:
Family Environment, Language Development, School EnvironmentAbstract
Language ability is a cornerstone in early childhood development, influencing almost every aspect of life, from social interaction to cognitive skills. A rich vocabulary, the ability to understand instructions, and clear self-expression are important indicators of successful language development. Language plays a very important role in helping children build relationships with others. The process of language acquisition is not something that happens naturally without stimulus, but is highly influenced by the environment where a child grows and develops. The two main environments that play a crucial role in shaping a child's language skills are the family and the school environment.
References
Anggraini, N. (2020). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora, 7(1).
Dewi, N. W. R. (2020). Membangun komunikasi dan perkembangan bahasa anak usia dini melalui metode mendongeng. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 101–108.
Irwansyah, R., Darmayani, S., Mastikawati, M., Saputro, A. N. C., Wihartanti, L. V., Fauzi, A., Arifudin, O., Purandina, I. P. Y., Latifah, E. D., Septiyani, T., Pangestika, R. R., Fatayah, F., Ayuningtyas, P., Lemba, V. C., & Hartono, R. (2021). Perkembangan peserta didik. Widina Bhakti: Persada Bandung.
Maya. (2020). Psikologi perkembangan anak. Yogyakarta: C-Klik Media.
Otto, B. (2015). Perkembangan bahasa pada anak usia dini (Edisi ke-3; Tim Penerjemah Prenadamedia Group, Trans.). Jakarta: Prenadamedia Group.
Paujiah, S. T., Muslihin, Y. H., & Rahman, T. (2022). Peran lingkungan dalam menstimulasi perkembangan bahasa serta menumbuhkan karakter anak usia dini. Jurnal Pelangi, 2(1).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 PAUD. Jakarta: Depdiknas.
Purandina, I. P. Y., & Winaya, I. M. A. (2020). Pendidikan karakter di lingkungan keluarga selama pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi COVID-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 270–290.
Sari, M. (2018). Peran orang tua dalam menstimulasi perkembangan bahasa anak usia dini. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 1(2), 37–45.
Suprapno, S., Herwati, H., Keban, Y. B., Nurhidayati, T., Supriyatno, T., Purandina, I. P. Y., Ridho, A., Fridiyanto, F., Rafli, M., Darojah, R. U., Rohmaniyah, V., & Asy’ari, H. (2021). Pengantar ilmu pendidikan. Malang: Literasi Nusantara.
Susanto, A. (2012). Perkembangan anak usia dini. Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.