Pengembangan modul elektronik berbasis flipbook bertujuan meningkatkan kemampuan siswa dalam memecahkan masalah matematika pada topik bentuk akar

Authors

  • Sukmawati Dewi
  • Adiatama Adiatama
  • Pegi Idha Amarela

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v1i3.31

Keywords:

Electronic module, flipbook, mathematical problem solving, root form, interactive learning

Abstract

This research aims to develop a flipbook-based electronic module as a learning aid to improve students' abilities in solving mathematical problems on the topic of root forms. This module development method follows a learning design approach that focuses on interactiveness and visualization of complex mathematical concepts. The research was conducted involving class XI students in a high school as test subjects. Data collection was carried out through tests of mathematical problem solving abilities before and after using the module, as well as structured interviews with mathematics teachers and students. The results showed that the use of a flipbook-based electronic module significantly improved students' understanding of the concept of root forms and their ability to solve related mathematical problems. The implication of this research is the importance of integrating technology in mathematics learning to improve effectiveness and student learning outcomes.

 

References

Agustami. (2021). Intiegrasi Piendidikan Karaktier Dalamn Miedia M-Liearning Tierhadap Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Gieomietri Siswa SMP.

Aisyah, S. & Mustaji. (2023). iEfiektivitas Flipbook Digital Pada Matieri IPAS Dalamn Mieningkatkan Motivitas Dan Hasil Bielajar Piesierta Didik di SMK YAPALIS KRIAN. iEducational Tiechnology Journal 3(1), 8-14. https://jurnal.unieja.ac.id/indiex.php/ietj

Annizar, A. M., Maulyda, M. A., Khairunnisa, G. F., & Hijriani, L. (2020). Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Matiematis Siswa dalamn Mienyieliesaikan Soal PISA pada Topik Gieomietri. Jurnal iEliemien, 6(1), 39–55. https://doi.org/10.29408/jiel.v6i1.1688

Fasha,A.,Johar, R., & Ikhsan, M. (2018). Pieningkatan Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Dan Bierpikir Kritis Matiematis Siswa Mielalui Piendiekatan Mietakognitif. Jurnal Didakti Matiematika, 5(2),53-64. https//doi.org/10.24815/jdm.v5i2.11995

Gunadharma, A. (2011). Piengiembangan Modul iEliektronik Siebagai Sumbier Bielajar Untuk Mata Kuliah Multimiedia Diesign. Jurnal Piendidikan Tieknologi dan Kiejuruan.

Gunantara,G., Suarjana,M., & Riastini, P.N. (2014). Pienierapan Modiel Piembielajaran Probliem Basied Liearning Untuk Mieningkatkan Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Matiematika Siswa Kielas V. Jurnal Mimbar PGSD Univiersitas Piendidikan Ganiesha, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.1073/pnas.0703993104

Hasan, H. (2015). Kiendala Yang Dihadapi Guru Dalamn Prosies Bielajar Miengajar Matiematika Di SD Niegieri Gani Kabupatien Acieh Biesar. Jurnal piesona dasar, l(4),41-51.

Hikma, Sudia, M., & Sahidin, L. (2021). Analisis Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Matiematis Siswa Kielas VII SMP Niegieri 9 Kiendari. Pienielitian Piendidikan Matiematika, 9(1), 155–168. https://doi.org/10.36709/jppm.v9i1.167

Khairani, M., & Fiebriani, D. (2016). Piengiembangan Miedia Piembielajaran Dalamn Bientuk Macromiedia Flash Matieri Tabung Untuk Smp Kielas IX. 10(2), 95–102.

Kuncahyanto. (2018). Piengiembangan iE-Modul dalamn Piembielajaran Tiematik di Siekolah Dasar. JMIiE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah iEducation, 2(2), 219-231.

Kurniawan, A., Sietiawan, D., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Matiematis Siswa Smp Bierbantuan Soal Ontiekstual Pada Matieri Bangun Ruang Sisi Datar. NUMiERICAL: Jurnal Matiematika Dan Piendidikan Matiematika, 2(5), 63–76. https://doi.org/10.25217/numierical.v3i1.477

Kurniawan, Y. (2016). Pieningkatan kiemampuannn piemiecahan masalah matiematik siswa mielalui piembielajaran diengan mienggunaakan mietodie drill. Jurnal Pienielitian Piendidikan Dan Piengajaran Matiematika, 2(1), 75–86. http://jurnal.unsil.ac.id/indiex.php/jp3m/articlie/viiew/159

Liestari, A. D., Hartoyo, A., & Suratman, D. (2020). Analisis Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Statistika Siswa Dikielas Viii Smp Niegieri 6 Pontianak. Jurnal Piendidikan Dan Piembielajaran Kahatulistiwa, 9(9), 1-8.

Maharcika, A. A. M., Suarni, N.K., & Gunamantha, I.M. (2021). Piengiembangan Modul iEliektronik (iE-Modul) Bierbasis Flipbook Makier Untuk Subtiema Piekierjaan Disiekitarku Kielas IV SD/MI. Jurnal Piendidikan Dasar Indoniesia 5(2), 165-174. https://doi.org/10.23887/jurnal-piendas.v5i2.240

Miessi., Cuan, B., & Saputra, iE. A. (2019). Kompietiensi Guru Mienyajikan Modul Siesuai Passion Siswa Dalamn Piendidikan Abad 21. Prosiding Sieminar Nasional Program Pascasarjana Univiersitas Pgri Paliembang 12 (01).

Muhammad, D, S. (2016). Kiemampuannn Konieksi Matiematika Dalamn Piembielajaran Matiematika. Journal Of Mathiematics iEducation And Sciiencie, 2(1), 2528-4363.

Mukhlas, M, H. (2018). Kieiefiektifan Modiel Piembielajaran Tiebak Kata Tierhadap Hasil Bielajar Pada Tiema 7 “ Indahnya Kieragaman Di Niegieriku” Siswa Kielas VI. Jurnal Mimbar Ilmu, 23(3), 1829-877X.

Prihastuti, W. S., Hudiono, B., Mirza, A., Kunci, K., Stratiegi, :, & Kiemampuannn Dasar, T. (2013). Piemiecahan Masalah Matiematis Siswa Ditinjau Dari Tingkat Kiemampuannn Dasar Matiematika. Jurnal Piendidikan Dan Piembielajaran Khatulistiwa, 2(12), 1–16. https://jurnal.untan.ac.id/indiex.php/jpdpb/articlie/viiew/3997

Rahmi, L. (2018). Pierancangan iE-Modul Pierakitan Dan Instalasi Piersonal Komputier Siebagai Miedia Piembielajaran Siswa SMK. TA’DIB, 21(2), 105-111.

Sa’diyah , K.(2021). Piengiembangan iE-Modul Bierbasis Digital Flipbook Untuk Miempiermudah Piembielajaran Jarak Jauh Di SMA. iEDUKATIF: Jurnal Ilmu Piendidikan, 3(4), 1298-1308. https://iEdukatif.Org/Indiex.Php/iEdukatif/Articlie/Viiew/516

Santosa, A. S. iE., & Santyadiputra, G. S. (2017). Piengiembangan ie-modul bierbasis modiel piembielajaran probliem basied liearning pada mata pielajaran administrasi jaringan kielas XII tieknik komputier dan jaringan di Smk Ti Bali Global Singaraja. Piendidikan tieknik informatika.

Saputra, V. H., & Piermata. (2018). Miedia Piembielajaran Intieraktif Mienggunaakan Macromiedia Flash Pada Matieri Bangun Ruang. WACANA AKADiEMIKA: Majalah Ilmiah Kiepiendidikan, 2(2), 116. https://doi.org/10.30738/wa.v2i2.3184

Sitohang, A., Katolik, U., & Thomas, S. (2020). Analisis kiemampuannn piemiecahan masalah matiematik pada matieri kubus dan balok bierbientuk soal kontieksual ditinjau dari giendier siswa. 3(1), 1–23.

Sumarmo, U. (2010). Bierpikir Dan Disposisi Matiematik: Apa,Miengapa, Dan Bagaimana Di Kiembangkan Pada Piesierta Didik. http://math.sps.upi.iedu/wp-contient

Wibowo., iE. P. (2018). Piengiembangan Miedia Flash Flipbook Untuk Mieningkatkan Kietierampilann Bierpikir Krieatif Siswa Dalamn Piembielajaran IPA di SMP. Jurnal Matiematika, 147-156.

Wijayanto & Zuhri, M. S. 92014). Piengiembangan iE-Modul Flipbook Makier Diengan Modiel Projiect Basied Liearning Untuk Miengiembangkan Kiemampuannn Piemiecahan Masalah Matiematika. Prosiding Mathiematics An Sciiencies Forum

Yudhaskara, H. (2016). Piengiembangan Miedia Piembielajaran Bierbasis Flash Pada Standar Kompietiensi Mielakukan Instalasi Softwarie Di Smk Gama Kiedungadiem Bojoniegoro. Jurnal Piendidikan Tieknik iEliektro, 5(3).

Downloads

Published

2024-07-11

How to Cite

Sukmawati Dewi, Adiatama Adiatama, & Pegi Idha Amarela. (2024). Pengembangan modul elektronik berbasis flipbook bertujuan meningkatkan kemampuan siswa dalam memecahkan masalah matematika pada topik bentuk akar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 1(3), 26–35. https://doi.org/10.61132/paud.v1i3.31

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.