Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD Negeri Manembo
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i3.733Keywords:
CAR, Composition Mode, Cooperative Integrated Reading, Learning Abilities, Reading Comprehension SkillsAbstract
The purpose of this classroom action research is to improve students' ability to apply Indonesian language learning knowledge on short stories by implementing the Cooperative Integrated Reading and Composition model in grade IV of SDN 2 Manembo. The number of students in grade IV is 14 people. This research uses a classroom action research (CAR) method based on the inquiry learning method according to Kemmis and McTaggart (Aqib Zainal, 2016:64) and is implemented in two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, action implementation, observation, and reflection. Qualitative data collection techniques are carried out through observation of learning activities, while quantitative data are collected from the results of LKPD. The data analysis technique uses the formula (Trianto, 2019:41) KB = T/Tt × 100%. Student learning outcomes in cycle I reached an average value of 70% with incomplete criteria, but increased in cycle II to 92% with complete criteria. In addition to improving learning abilities, students also feel more enthusiastic and active in participating in learning by implementing the Cooperative Integrated Reading and Composition model. It can be concluded that the implementation of the Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) model can improve the reading comprehension skills of fourth-grade elementary school students.
References
Agami, S. F., Fitri, R., & Emil, S. (2022). Pengaruh penggunaan media animasi terhadap keterampilan menceritakan kembali isi fabel siswa kelas VII SMP Negeri Sijunjung TA 2022/2023. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 2(2), 262–270. https://doi.org/10.58218/alinea.v2i2.230
Ahmad, A., Hajar, S., & Almu, F. F. (2018). Peningkatan keterampilan menyimak cerita anak melalui media animasi audio visual siswa kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1(3). https://doi.org/10.29303/jipp.v3i1.46
Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa Indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. Pernik, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, dan kontekstual. Prenadamedia Group.
Amin, & Sumendap, L. Y. S. (2022). Model pembelajaran kontemporer. Pusat Penerbitan LPPM.
Aqib, Z. (2016). Penelitian tindakan kelas. Yrama Widya.
Chaplin, J. P. (2000). Kamus lengkap psikologi. PT Raja Grafindo Persada.
Dalman. (2023). Keterampilan membaca. Raja Perindo Persada.
Dimyati, & Mujiono. (2018). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.
Fanani, A., et al. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran sekolah dasar. Adi Buana University Press.
Fitriana, F., & Bakhtiar, F. A. (2017). Karakteristik siswa kelas IV SD. Karakteristik Siswa Kelas IV SD, 1(1), 1–2.
Hilda, M. P., Zainuri, H. S., Syafitri, N., & Ramadhani, R. (2023). Aspek-aspek membaca dan pengembangan dalam keterampilan membaca di kelas tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 179–192. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.1025
Huda, M. (2019). Cooperative learning: Metode, teknik, struktur, dan model terapan. Pustaka Pelajar.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas guru. Kata Pena.
Liando, M. R., & Sumilat, M. O. (n.d.). Penggunaan penerapan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading Composition (CIRC) untuk meningkatkan hasil belajar membaca pemahaman bahasa Indonesia siswa kelas IV SD GMIM Tumaratas.
Liando, M. R., Lalang, K. T., Suasa, A., Latulagi, M. M., Nusi, A. C., & Manangka, M. A. (2023). Implementasi model pembelajaran PJBL untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3327–3331.
Manik, L. K. B. (2021). Analisis kesulitan siswa menentukan tema dan amanat cerita anak pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas V SD Negeri 045962 Buluh Pancur TA 2020/2021 (Tesis doktoral, Universitas Quality).
Merentek, R. M., Aimbu, F. C., & Wullur, M. M. (2024). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia bagi siswa kelas V SD GMIM 24 Manembo-Nembo. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(3).
Moeliono, A. M. (2005). Kemampuan berbahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Ngalimun. (2017). Strategi dan model pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Nilawati, L., Hermawan, R., Riyadi, & Rakhmat, A. (2018). Penerapan metode CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (JPGSD), 3(1), 23–34. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v3i1.14017
Purwanto. (2018). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Pelajar.
Puspita, F., & Almawangir, F. H. M. (2019). Peran habitus dalam pembentukan kapital intelektual peserta didik di madrasah. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 1(2), 170–185. https://doi.org/10.18326/ijip.v1i2.170-185
Rahim, F. (2017). Pengajaran membaca di sekolah dasar. Sinar Grafika Offset.
Rahmadayanti, & Hartoyo. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, wujud merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Rindengan, M. E., Kondoalumang, S. O., & Sumilat, J. M. (2022). Penerapan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk meningkatkan hasil belajar tema ekosistem siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2492
Robbins, S. (2018). Perilaku organisasi. Penerbit Salemba Empat.
Rusman. (2016). Pembelajaran tematik terpadu: Teori, praktik, dan penilaian. Rajawali Pers.
Sagala, S. (2012). Supervisi pembelajaran. Alfabeta.
Santoso, P., et al. (2018). Materi dan pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Universitas Terbuka.
Shoimin, A. (2016). Model pembelajaran inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Slavin, R. (2020). Cooperative learning (Terjemahan). Nusa Media.
Soedarso. (2023). Sistem membaca cepat dan efektif. Gramedia Pustaka Utama.
Somadayo, S. (2021). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Graha Ilmu.
Suparlan. (2021). Keterampilan membaca pada pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088
Suprijono, A. (2012). Cooperative learning. Pustaka Pelajar.
Tarigan, H. G. (2015). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Tim Penyusun. (2023). UU No. 20 Tahun 2003: Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas). Citra Umbara.
Trianto. (2011). Panduan lengkap penelitian tindakan kelas. Prestasi Pustaka Publisher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






