Amandemen Konstitusi dalam Negara Demokratis : Studi Perbandingan Sistem Presidensial dan Parlementer
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.343Keywords:
Constitutional Amendment, Democracy, Legal Comparison, Parliamentary System, Presidential SystemAbstract
Constitutional amendments are crucial instruments in the dynamics of state governance, particularly in democratic countries that adopt either a presidential or parliamentary system. This study aims to analyze and compare the mechanisms, implications, and challenges of the constitutional amendment process in both systems. Using a descriptive-comparative approach, the research examines how each system designs and implements constitutional changes, including the role of the legislative and executive branches, as well as public participation. The findings indicate that the presidential system tends to have a more rigid amendment procedure compared to the parliamentary system, which is more flexible in enacting constitutional changes. These differences have implications for government stability, decision-making effectiveness, and the balance of power within each system. Therefore, a deep understanding of constitutional amendment mechanisms in different governmental systems is essential to ensure that constitutional changes remain aligned with democratic principles and national interests.
References
AR, H. Y. (2010). Presidensialisme setengah hati. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Asshiddiqie, J. (2014). Konstitusi dan konstitusionalisme Indonesia. Jakarta: Sinar Grafika.
Atmadja, I. D. (2012). Hukum konstitusi: Problematika konstitusi Indonesia sesudah perubahan UUD 1945. Malang: Setara Press.
Hadji, K. (2024). Ketatanegaraan Indonesia pasca amandemen UUD 1945. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 185–186.
Haris, S. (2014). Praktik parlementer demokrasi presidensial Indonesia. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Kurnia Rizky, D. (2021). Urgensi amandemen ke-5 UUD 1945 terhadap ketatanegaraan Indonesia. Jurnal Rechten: Riset Hukum dan Hak Asasi Manusia.
Lukito, R. (2022). Compare but not to compare: Kajian perbandingan hukum di Indonesia. Undang: Jurnal Hukum, 5(2), 257–291. https://doi.org/10.22437/ujh.5.2.257-291
MD, M. (2003). Demokrasi dan konstitusi di Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Munthe, A. K. (2023). Perjalanan dan problematika konstitusi di Indonesia. Jurnal Educandumedia, 2(1), 3–13.
Rizky, G. P. (2024). Perbandingan sistem pemerintahan presidensial dan parlementer dalam hukum tata negara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 29997–30002.
Romli, L. (2018). Problematik dan penguatan sistem presidensial. Jurnal Communitarian (Prodi Ilmu Politik), 9–15.
Soerensen, G. K. (2003). Demokrasi dan demokratisasi: Proses dan prospek dalam sebuah dunia yang sedang berubah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sulardi. (2012). Rekonstruksi sistem pemerintahan. Jurnal Konstitusi.
Sulardi. (2017). Checks and balances kekuasaan lembaga negara guna menata pemerintahan yang baik. Jurnal Universitas Muhammadiyah Tangerang. Retrieved from https://jurnal.umt.ac.id
Sultoni Fikri, A. F. (2022). Perbandingan sistem pemerintahan presidensial. Yustisia Merdeka: Jurnal Ilmiah Hukum.
Surbakti, R. D. (2011). Merancang sistem politik demokratis menuju pemerintahan presidensial yang efektif. Jakarta: Kemitraan bagi Pembaruan Tata Pemerintahan.
Syaiful Anwar, K. (2024). Perbandingan perkembangan konstitusi berdasarkan sistem pemerintahan serta bentuk dan sifat konstitusi. Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora dan Politik, 599–603.
Syauyiid Alamsyah, & Nurul, N. (2023). Lembaga representatif publik: Relasi kekuasaan dalam perspektif perbandingan sistem presidensial vs sistem parlementer studi kasus Indonesia dengan Inggris. Jurnal Adhikari, 2(3), 392–405.
Wahyudin, F. A. (2019). Efektivitas sistem pemerintahan presidensial di Indonesia. Jurnal Rechten: Riset Hukum dan Hak Asasi Manusia, 14–17.
Zulkarnaen, B. A. (2012). Hukum konstitusi. Bandung: Pustaka Setia.
ZulqadriAnand. (2013). Implikasi perubahan Undang-Undang Dasar 1945 terhadap sistem. Fiat Justitia: Jurnal Ilmu Hukum, 274–275.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.