Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Sarana Penguatan Wawasan Kebangsaan dalam Membangun Masyarakat yang Toleran
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.242Keywords:
Citizenship Education, National Insight, ToleranceAbstract
Indonesia is a multicultural country facing serious challenges related to intolerance, social conflict, and identity polarization. This study aims to examine the strategic role of Civic Education as a means of strengthening national insight in building a tolerant society. Using a qualitative approach through literature review methods, this research analyzes various relevant sources on education, tolerance, and nationalism. The results show that Civic Education contributes to shaping students’ democratic character, inclusiveness, and appreciation of diversity. It not only transfers civic knowledge but also instills social skills and human values. However, challenges in implementation remain, such as cognitively-centered curricula and the negative influence of digital technology. Therefore, a contextual learning approach that emphasizes real-life experiences and active student participation is needed. The findings indicate the importance of synergy between schools, families, and communities in creating a conducive environment for nurturing tolerant attitudes. The implications of this research highlight the need to revitalize Civic Education as a key medium for building a peaceful, inclusive, and civilized nation amid complex social dynamics.
References
Adi Purwoko, P. A. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai wahana untuk membangun karakter toleransi di perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 171-186.
Anggara, O. P. A. (2022). Peran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan multikultural dalam menanggulangi radikalisme. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 68-75.
Badan Pembinaan Ideologi Pancasila. (2022). Wawasan kebangsaan dan ideologi Pancasila. BPIP Press.
Farikiansyah, I. M., Salamah, M. N., Rokhimah, A., Ma’rifah, L., Faruq, F. N. F., & Al Gufron, M. A. (2024). Meningkatkan partisipasi pemilu melalui literasi politik pemuda milenial dalam pendidikan kewarganegaraan. Journal of Education Research, 5(4), 6512–6523.
Istianah, A., Darmawan, C., Sundawa, D., & Fitriasari, S. (2024). Peran pendidikan kebinekaan dalam pendidikan kewarganegaraan untuk menciptakan lingkungan sekolah yang damai. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 15–29.
Mahpudz, A. (2020). Menguatkan nilai toleransi mahasiswa untuk meneguhkan jatidiri sebagai warga negara di era global. JCMS, 22-32.
Mahpudz, A., Palimbong, A., & Lande, A. (2020). Menguatkan nilai toleransi mahasiswa untuk meneguhkan jatidiri sebagai warga negara di era global. Journal of Civics and Moral Studies, 5(2), 22-32.
Mikhael, M. B., Pasaribu, M., Samsulhadi, R., & Valentino, H. (2022). Pendidikan kewarganegaraan: Mendidik generasi milenial yang berwawasan kebangsaan. Penerbit Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
Muhamad, Y. M., Al Muchtar, S., & Anggraeni, L. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya internalisasi nilai toleransi dalam mencegah potensi radikalisme di Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1270–1279.
Surbakti, G. B., & F. N. (2025). Pendidikan kewarganegaraan sebagai sarana pencegahan intoleransi di kalangan mahasiswa multikultural. Jurnal Pendidikan Tambusai, 931-935.
Tutuarima, F., & Sialana, F. (2024). Penguatan civic disposition dalam mengembangkan wawasan kebangsaan peserta didik di SMP Negeri 21 Ambon. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 399–408.
Widiatmaka, P., & Purwoko, A. A. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai wahana untuk membangun karakter toleransi di perguruan tinggi. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 5(2), 171-186.
Zahratunnisa, N., & C. A. (2023). Penerapan nilai toleransi dan keberagaman suku bangsa dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 15808-15813.
Zainuddin, Z., Mujhirul, I., Ary, P., Muhammad Fuad, Z. S., Aini, S., Diana, D., Nurdiana, N., Rizki Hasanah, N., Andi Suhendra, S., & Afifah Nurul, K. N. (N.D.). Manajemen pendidikan multikultural: Landasan, konsep, dan manajemen dalam menata keberagaman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.