Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan Cacah melalui Media Papan Angka pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Nadia Nur Nabilah G Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.558

Keywords:

concrete media, place value, number board, mathematics learning, primary school

Abstract

This study aims to improve students’ understanding of the concept of place value of whole numbers through the use of number board media in primary school mathematics learning. The background of this study stems from the fact that many students struggle to distinguish between digits and their place values due to the dominance of conventional, less contextual teaching approaches. This research used the Classroom Action Research (CAR) method conducted in two cycles involving second-grade elementary school students. The findings revealed a significant increase in conceptual understanding after the use of number board media. Students became more active, were able to correctly position digits, and comprehended the meaning of place value more concretely. The implication of this research shows that concrete media such as number boards are effective in strengthening students’ understanding of abstract mathematical concepts in a fun and meaningful way.

References

Aeni, W. N. (2024). Penggunaan media pembelajaran konkret untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V SD. Journal on Education, 6(4), 21699–21705. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6105

Afifah, M. N., N, A. S., & Budiman, M. A. (2022). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas II pada materi nilai tempat di SDN Gayamsari 01 Semarang. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 5(2), 395. https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1592

Amaliyah, A., Darmadi, N., & Hikmah Tilova, M. (2024). Analisis kesulitan belajar bilangan cacah kelas 4 SDIT ALMAKA. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(5). https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i5.4377

Ashari, N., Indah, H., Suridha, Sabahan Nurrahmah, & Riana Putri. (2023). Pengenalan matematika permulaan melalui papan angka pada kelompok A di RA ITTIHAD Labatu. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 48–60. https://doi.org/10.32665/abata.v3i1.1382

Bureni, N. T. (2023). Pemahaman nilai tempat melalui demonstrasi. Haumeni Journal of Education, 3(2), 122–129. https://doi.org/10.35508/haumeni.v3i2.13462

Dores, S. P. M. P. O. J., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 242–254. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v2i2.889

Hasibuan, L., Anwar Us, K., & Nazirwan, N. (2021). Pendidikan dan perubahan kebudayaan transmisi budaya dan perkembangan institusi pendidikan. Jurnal Literasiologi, 5(2). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v5i2.220

Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis teori perkembangan kognitif Piaget pada tahap anak usia operasional konkret 7–12 tahun sebagai dasar kebutuhan media pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126–134. https://doi.org/10.53837/waniambey.v3i2.174

Indriyani, N., Hidayatus, O., & Waryuni. (2024). Peningkatan hasil belajar matematika siswa kelas V dengan menggunakan media nilai tempat bilangan. PERISAI: Jurnal Pendidikan dan Riset Ilmu Sains, 3(3), 426–434. https://doi.org/10.32672/perisai.v3i3.2257

Khofifah, N., & Rocmah, L. I. (2024). Penggunaan media papan angka untuk meningkatkan kemampuan mengenal konsep bilangan 1–5 pada anak usia 3–4 tahun. Journal of Education Research, 5(4), 4916–4925. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1684

Komariah, K. (2020). Pengembangan media pembelajaran dakon bilangan pada pembelajaran matematika: Konsep FPB dan KPK siswa kelas IV sekolah dasar. Journal of Basic Education Research, 1(2), 62–65. https://doi.org/10.37251/jber.v1i2.85

Maulidya, N. S., & Nugraheni, E. A. (2021). Analisis hasil belajar matematika peserta didik ditinjau dari self confidence. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2584–2593. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.903

Mulyasari, W., & Fahrozy, F. P. N. (2023). Pemahaman konsep pada nilai tempat di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 442–452. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5295

Nur Chofifah, Sunaryo, & Kriswati. (2024). Penggunaan media konkret pada materi nilai tempat SDN Dukuh Kupang 1 Surabaya. Edutama: Jurnal Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 148–157. https://doi.org/10.69533/mep2e165

Saputri, A. R. E., Amin, S. M., Hartatik, S., & Mustofa, M. (2024). Pengaruh media papan angka berwarna terhadap kemampuan menghitung penjumlahan dan pengurangan pada mata pelajaran matematika kelas 1. Indonesian Research Journal on Education, 4(3). https://doi.org/10.31004/irje.v4i3.754

Wijayanti, A., & Yanto, A. (2023). Pembelajaran matematika menyenangkan di SD melalui permainan. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18–23. https://doi.org/10.56916/jp.v2i1.316

Downloads

Published

2025-07-09

How to Cite

Nadia Nur Nabilah G, & Ibnu Muthi. (2025). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan Cacah melalui Media Papan Angka pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(3), 88–95. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.558

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.