Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas VI SD

Authors

  • Nur Najmi Lailah Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.556

Keywords:

Audio Visual Media, Punctuation, Poetry

Abstract

This study aims to explore how effective audio-visual media can improve grade 6 students’ ability to recognize punctuation in poetry. Literacy skills, especially in writing and understanding punctuation in poetry, are a big challenge for primary school students around the world. Lack of understanding of the structural elements of poetry and the role of punctuation often result in difficulties for student to convery their meaning and feelings correctly thorugh writing. The approach taken in this research was a literature study that examined various scholarly sources related to literacy, poetry teaching, and the use of audio-visual media.  The results of the analiysis show that audio-visual media can signicantly improve students’ motivation, comprehension and writing sklills. This media promotes a more interactive and relevant learning experience, so that students can understand the application not only from a technical perspective, but also as an aesthetic element that strengthens the meaning and expression in poetry. From these finfings, it is recommended to integrate audio-visual media in teching poetry as an innovative step to overcome liteacy problems and improve the quality of indonesian language education at the primary level.

References

Adityaningrum, D., Slamet, S. Y., & Budiharto, T. (2021). Studi hubungan antara penguasaan kosakata dan minat menulis dengan keterampilan menulis deskripsi pada peserta didik kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v9i1.49023

Afnita, N., Sari, D. P., Arafat, A., Putra, F. W., & Wandi, J. I. (2023). Meningkatkan motivasi belajar siswa melalui media pembelajaran audio visual. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 7(2), 126–130. https://doi.org/10.26740/jp.v7n2.p126-130

Aulia, A. H., & Munajah, R. (2024). Penerapan media audio visual untuk meningkatkan keterampilan menulis deskripsi siswa kelas IV SDN Pancoran 07 Pagi tahun ajaran 2023-2024. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 5(2), 11. https://doi.org/10.31000/ijoee.v5i2.10135

Fitriani, N. H., & Huda, N. (2022). Faktor penyebab rendahnya minat siswa terhadap materi puisi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Negeri Banjarmasin. Pahlawan: Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 18(1), 65–69. https://doi.org/10.57216/pah.v18i1.359

Hartati, D., Harahap, S., & Harahap, S. H. (2024). Analisis puisi “Aku” karya Chairil Anwar menggunakan pendekatan semiotik. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 395–402. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i1.1785

Hasibuan, R. (2022). Penggunaan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Hibrul Ulama, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.47662/hibrululama.v4i1.369

Hasrianti, A. (2021a). Analisis kesalahan penggunaan tanda baca dalam karangan peserta didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 7(1), 213–222. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.618

Hasrianti, A. (2021b). Analisis kesalahan penggunaan tanda baca dalam karangan peserta didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 7(1), 213–222. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.618

Launjaea, L. (2024). Pengaruh deklamasi puisi dalam pemahaman makna puisi. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia), 14(1), 55–62. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v14i1.14017

Mala, R., & Hamzah, R. A. (2024). Tantangan pengajaran Bahasa Indonesia di SD. Jurnal Belaindika (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 6(1), 29–35. https://doi.org/10.52005/belaindika.v6i1.152

Murtafiah, S. N., & Maknun, L. (2024). Pengaruh pemakaian tanda baca terhadap intonasi dan makna kalimat dalam membaca teks Bahasa Indonesia. Multidisciplinary Indonesian Center Journal (MICJO), 1(4), 1765–1771. https://doi.org/10.62567/micjo.v1i4.257

Nashiroh, A. D., Safitri, A., Putri, A. K., Irsa, A. H., Kusuma, A. P., & Nurhayati, E. (2023). Pentingnya keterampilan menulis dalam Bahasa Indonesia bagi mahasiswa tingkat 1 DIII Keperawatan Sutopo. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(11), 918–924. https://doi.org/10.58812/jmws.v2i11.738

Nasution, H., & Siagian, A. (2024). Pengembangan media pembelajaran menulis puisi sebagai upaya meningkatkan literasi sastra di sekolah dasar. JS (Jurnal Sekolah), 8(2), 258. https://doi.org/10.24114/js.v8i2.56107

Purnamasari, A. M., Magdalena, I., & Rosnaningsih, A. (2020). Analisis penggunaan huruf kapital dan tanda baca pada paragraf deskriptif siswa kelas 4 SDN Binong II Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1). https://doi.org/10.31000/ijoee.v1i1.2564

Reswari, B. B., Rosita, A. T., Ramadhanti, A. I., & Alfan, M. (2023). Pelatihan dan pengembangan penulisan karya tulis ilmiah guna meningkatkan kreativitas siswa. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 19–25. https://doi.org/10.46963/ams.v4i1.950

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343

Rizki Yono, R. (2023). Analisis struktural dalam puisi Sepertiga Malam karya Anis Safitri. Jurnal Ilmiah Semantika, 4(02), 60–67. https://doi.org/10.46772/semantika.v4i02.1105

Sary, D. P., Dewi, G. K., & Erdiana, L. (2022). Pengembangan media audio visual interaktif dalam keterampilan menulis argumentasi pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 7198–7206. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3695

Supari, K. P., Kenap, A. A., & Mewengkang, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran Bahasa Indonesia sekolah menengah pertama. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(6), 700–708. https://doi.org/10.53682/edutik.v1i6.3295

Susilo, S. V. (2020). Penggunaan media pembelajaran berbasis audio visual untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v6i2.2100

Wahono, W. (2023). Peningkatan kemampuan menulis puisi dengan media gambar peristiwa pada siswa kelas VIII SMP Negeri 26 Bandar Lampung tahun pelajaran 2020/2021. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 145–160. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1109

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Downloads

Published

2025-07-09

How to Cite

Nur Najmi Lailah, & Ibnu Muthi. (2025). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas VI SD. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(3), 67–77. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.556

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.