Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Peduli Lingkungan Kepada Siswa Kelas II SDI Nurul Huda

Authors

  • Dilla Nita Ongki Samsinta Universitas Wiraraja Madura
  • Anang Hadi Cahyono Universitas Wiraraja Madura
  • Ach Andriyanto Universitas Wiraraja Madura

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.326

Keywords:

Character, Discipline, Environment, Students, Teacher strategy

Abstract

This study seeks to elucidate the tactics employed by educators in cultivating discipline and environmental consciousness among second-grade pupils at SDI Nurul Huda. Character education plays a crucial role in forming pupils' personality, encompassing principles such as discipline and environmental consciousness.  This research employs a qualitative methodology utilizing a case study technique.  Data collecting methodologies encompass observation, interviews, and documenting.  The study's findings reveal that educators employ several tactics, including habit building, modeling, class responsibility roster scheduling, and motivating visual media, to impart these character characteristics.  Moreover, students' active involvement in cleaning initiatives and the upkeep of the school environment contributes significantly to the cultivation of an environmentally conscious character.  These findings are anticipated to enhance character education approaches in primary schools.

References

Aminah, A., Hairida, H., & Hartoyo, A. (2022). Penguatan pendidikan karakter peserta didik melalui pendekatan pembelajaran kontekstual di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8349–8358.

Ananda, R. A., Inas, M., & Setyawan, A. (2022). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(4), 83–88.

Ardianti, D. A., Septikasari, R., & Kholidin, N. (2022). Strategi guru kelas dalam pembentukan karakter siswa. FingeR: Journal of Elementary School, 1(2), 88–98.

Audina, D., Soleh, D. A., & Sumantri, M. S. (2021). Pendidikan karakter cinta tanah air dan kedisiplinan dalam kegiatan upacara bendera di sekolah dasar DKI Jakarta. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 60–68.

Damariswara, R., Wiguna, F. A., Khunaifi, A. A., Zaman, W. I., & Nurwenda, D. D. (2021). Penyuluhan pendidikan karakter adaptasi Thomas Lickona. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 1(1), 25–35.

Ependi, N. H., Pratiwi, D., Ningsih, A. M., Kamilah, A., Wijayanto, P. W., Dermawan, H., & Wibowo, T. P. (2023). Pendidikan karakter. Sada Kurnia Pustaka.

Hidayat, U. S. (2021). Urgensi penguatan pendidikan karakter dalam menyiapkan generasi emas 2045: Strategi membangun generasi cerdas, berkarakter dan berdaya saing di abad 21. Nusa Putra Press.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan karakter peduli lingkungan dan menjaga kebersihan di sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 59–68.

Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah khususnya SMA/SMK di zaman serba digital. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(2), 101–109.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.

Mustoip, S. (2023). Urgensi penguatan pendidikan karakter untuk anak usia sekolah dasar di era digital. EduBase: Journal of Basic Education, 4(2), 284–291.

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran guru dalam mewujudkan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163.

Saputra, H. (2022). Model pembentukan karakter disiplin pada peserta didik sekolah dasar Aisyiyah Kalianda Lampung Selatan. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 18–29.

Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis karakter peduli lingkungan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516.

Wahab, J. (2022). Guru sebagai pilar utama pembentukan karakter. Inspiratif Pendidikan, 11(2), 351–362.

Wuryandani, W., Maftuh, B., & Darsinah, D. (2024). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Cakrawala Pendidikan, 33(2), 286–295.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Dilla Nita Ongki Samsinta, Anang Hadi Cahyono, & Ach Andriyanto. (2025). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Peduli Lingkungan Kepada Siswa Kelas II SDI Nurul Huda. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(2), 232–239. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.326

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.