Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan pada Bookstore Rumah Sita Sangatta
DOI:
https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i2.446Keywords:
customer loyalty, service quality, priceAbstract
This study aims to determine how price and service quality affect customer loyalty in buying books at Rumah Sita Sangatta Bookstore. This type of research is field research using a quantitative approach. This study uses data collection techniques, namely questionnaire techniques to obtain research data, then observation techniques, then documentation techniques. The population in this study was 120 respondents and a sample of 30. Quota sampling technique was used by selecting respondents. Data analysis was carried out using multiple linear regression analysis and obtained the equation Y = 2.612 + 0.224 (X₁) + 0.348 (X₂), the results indicate that price and service quality (X₂) have a positive and significant effect on customer loyalty (Y). The results of the partial t-test showed that price had a positive and significant effect on customer loyalty (t count 2.184> t table 2.051; sig. 0.036 <0.05). Service quality (X₂) has a positive and significant effect (t count 2.250 > t table 2.051; sig. 0.031 < 0.05). Simultaneous f test, both independent variables have a positive and significant effect on the dependent variable (F count 16.152 > F table 3.34; sig. 0.000 < 0.05). The coefficient of determination (R²) value of 0.485 indicates that 49% of the variation in customer loyalty is explained by pricing and service quality, while the remaining 51% is influenced by other variables that the researcher did not examine.
References
Abubakar, R. (2021). Pengantar metodologi penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Aprileny, I., & Emarawati, J. A. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, harga, dan kepuasan konsumen terhadap loyalitas pelanggan di Tip Top Swalayan Pondok Bambu. Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 16(02), 253.
Batubara, M., Dia, D., Putri, R. D., & Virdinia, T. (2024). Sejarah pemikiran ekonomi Islam (etika bisnis Islam pada masa Rasulullah). Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(2).
Birusman, M. (2017). Harga dalam perspektif Islam. Mazahib, 4(1), 86–99.
Fadilla, I., et al. (2022). Faktor yang mempengaruhi loyalitas pelanggan (kepuasan pelanggan sebagai variabel moderating) perspektif ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 2.
Gofur, A. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan pelanggan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(01).
Hasan, A. (2010). Marketing bank syari’ah. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hurriyanti, R. (2015). Bauran pemasaran dan loyalitas konsumen. Bandung: ALFABETA.
Karjuni, A., & Susliawati, E. (2012). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan menurut perspektif ekonomi Islam di Kafe Seblak Ceker Naga Majalengka. Ecopreneur: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 2(2), 167.
Krisdayanti, H. (2017). Pengaruh kualitas layanan dan kepuasan konsumen terhadap loyalitas konsumen pada Kertapati Jaya Indah Palembang [Skripsi, UIN Raden Patah].
Lopiyoadi, R. (2006). Manajemen pemasaran jasa. Jakarta: Salemba Empat.
Malaka, M. (2016). Praktik monopoli dalam usaha. Praktik Monopoli Dalam Usaha, 15(1), 165–175.
Puspitasari, S., & Widayanto. (2019). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi kepuasan pengguna layanan Go-Ride. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1), 6.
Rifa’i, A. (n.d.). Pengantar metodologi penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Rizqa, M., & Tyas, R. (2012). Pengaruh lokasi dan kualitas pelayanan terhadap keputusan nasabah untuk menabung di BMT Sumber Mulia Tuntang. Muqtasid: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 3(3), 285.
Sadi. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap loyalitas pelanggan Tahu Bakso Ibu Pudji. [Skripsi], Semarang.
Saefullah, E. (2014). Bekerja dalam perspektif ekonomi Islam (suatu kajian hadist Nabawi). Al-Amwal, 6(2), 50–75.
Secapramana, V. H. (2020). Model dalam strategi penetapan harga. Ubaya, 9(1), 30–43. http://repository.ubaya.ac.id/45
Suharsono, P. (2009). Metode penelitian untuk bisnis. Jakarta: PT. Indeks.
Suriani, N., & Jailani, M. S. (2023). Konsep populasi dan sampling serta pemilihan partisipan ditinjau dari penelitian ilmiah pendidikan. Jurnal IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 31.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran strategic. Yogyakarta: Andi Offiset.
Tjiptono, F. (2016). Prinsip & dinamika pemasaran. Yogyakarta: J&Learning.
Utami, C. W. (2014). Manajemen ritel strategi dan implementasi operasional bisnis ritel modern di Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.
Whidya Utami, C. (2014). Manajemen ritel strategi dan implementasi operasional bisnis ritel modern di Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.
Winata, A., & Ahlul, I. F. (2017). Pengaruh harga dan kualitas jasa terhadap loyalitas pelanggan Hotel Emersia di Bandar Lampung. Bandar Lampung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Cakrawala Pendidikan dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.