Efektivitas Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar

Authors

  • Noven Christoper Butarbutar Universitas Negeri Medan
  • Amir Mahmud Hasibuan Universitas Negeri Medan
  • Nadia Dwi Utami Universitas Negeri Medan
  • Siti Annisa Universitas Negeri Medan
  • Fajar Siddik Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i3.36

Keywords:

Traditional Games, Physical Education, Elementary Schools

Abstract

This study examines the effectiveness of traditional games as a method of physical education learning in elementary schools. Traditional games, such as engklek, gobak sodor, bentengan, and petak umpet, not only serve as entertainment but also contribute to enhancing students' motor, social, and emotional skills. The research method used is a literature study, with thematic analysis to identify patterns and concepts from various related sources. The results show that traditional games can increase student active participation, create an inclusive and enjoyable learning atmosphere, and preserve local cultural values. Therefore, it is highly recommended that traditional games be included in the physical education curriculum to promote the overall growth of children.

References

Amir, N. (2005). Pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah dasar. Banda Aceh: Syiah Kuala University.

Andriyani, T. (2012). Permainan tradisional dalam membentuk karakter anak usia dini. Jurnal Sosial Budaya, 9(1), 112-136.

Bu’ulolo, B., & Zebua, Y. Y. (2024). Peran guru profesional dalam menerapkan permainan tradisional pada anak usia dini. MERDEKA: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 359-367.

Dhedhy, Y. (2018). Pembentukan karakter anak dengan jiwa sportif melalui pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Jurnal Sportif, 2(1), 101–112.

Handoko, D., & Gumantan, A. (2021). Penerapan permainan tradisional dalam pembelajaran olahraga di SMAN 1 Baradatu. Journal of Physical Education, 2(1), 1-7.

Hasanah, U. (2016). Pengembangan kemampuan fisik motorik melalui permainan tradisional bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).

Kurniati, E. (2016). Permainan tradisional dan perannya dalam mengembangkan keterampilan sosial anak. Jakarta: Kencana.

Latif, M., Faozi, F., Bakhri, R. S., Harja, F., & Listiandi, A. D. (2019). Pengaruh permainan tradisional terhadap minat siswa dalam kegiatan pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di SMAN 1 Cikembar. Physical Activity Journal (PAJU), 1(1), 82-90.

Maulana, A., et al. (2021). Peran guru terkait tentang permainan tradisional berbasis aplikasi di satuan PAUD di era new normal. JECER (Journal of Early Childhood Education and Research), 2(2), 67-72.

Mustafa, P. S. (2021). Problematika rancangan penilaian pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan dalam kurikulum 2013 pada kelas XI SMA. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 184–195. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.947

Novri, E. P., & A. (2020). Dasar-dasar pendidikan jasmani untuk guru sekolah dasar. In Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga. Retrieved from http://eprints.uniska-bjm.ac.id/5823/1/B5%20DASAR%20PENDIDIKAN%20JASMANI%20GURU%20SD-1.pdf

Rulyansah, A., Budiarti, R. P. N., Pratiwi, E. Y. R., & Rihlah, J. (2022). Peningkatan minat dan kebugaran siswa sekolah dasar melalui olahraga tradisional. Indonesia Berdaya: Journal of Community Engagement, 3(3), 449-454.

Sahruni, A. Y., et al. (2024). Pemahaman mahasiswa tentang permainan dan olahraga tradisional sebagai kultur budaya pada generasi Z. Jurnal Pendidikan Olahraga, 14(3), 150-156.

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., ... & Sulistiana, D. (2022). Metode penelitian kualitatif. Malang: Unisma Press.

Sari, Y. Y., Ulfani, D. P., & Ramos, M. (2024). Pentingnya pendidikan jasmani olahraga terhadap anak usia sekolah dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 478-488.

Subekti, N., Juhrodin, J., & Mulyadi, A. (2020). Permainan tradisional dalam pembelajaran pendidikan jasmani untuk meningkatkan kebugaran dan motivasi belajar. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 5(1), 55-62.

Susanto, B. H. (2017). Model pembelajaran pendidikan jasmani melalui permainan tradisional untuk membentuk karakter pada siswa sekolah dasar. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 2(2), 117-130.

Taufan, J. (2018). Draft bahan ajar pembelajaran jasmani adaptif dalam setting pendidikan inklusif (pp. 1–57). Retrieved from https://osf.io/preprints/inarxiv/nr57v/download

Wahyu, A., & Rukiyati. (2022). Permainan tradisional sebagai media alternatif stimulasi perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 109–120. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpa/article/view/51524

Wati, S. I., Dia, A., & Sari, I. (2024). Keterkaitan permainan tradisional “boy-boyan” dengan mata pelajaran PENJAS materi lari jarak pendek (sprint) dari suatu proses pembelajaran. Pendidikan Jasmani, 1, 47–54.

Yulianti, H. N. (2018). Implementasi permainan tradisional Sunda Manda dalam mengembangkan motorik kasar anak usia dini kelompok B1 di Taman Kanak-Kanak Tut Wuri Handayani Kecamatan Langka Pura Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Published

2024-10-04

How to Cite

Noven Christoper Butarbutar, Amir Mahmud Hasibuan, Nadia Dwi Utami, Siti Annisa, & Fajar Siddik. (2024). Efektivitas Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 1(3), 41–48. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i3.36

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.