Pemanfaatan Limbah Botol Plastik sebagai Media Pembelajaran Penjernihan Air Mata Pelajaran IPAS Kelas V Mi Jami’yatul Mubtadi’in
DOI:
https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i2.260Keywords:
Plastic bottle waste, Learning media, Water purification, IPASAbstract
his research examines the use of plastic bottle waste as a learning medium for water purification practices in the IPAS subject at MI Jami’yatul Mubtadi’in.The researcher also conducted direct observations at the school to see the actual implementation of this media.The results show that used plastic bottles are effective because they are easy to obtain, inexpensive, and relevant to environmental issues.This media helps students understand the concept of water purification concretely, as well as fostering environmental awareness and recycling skills.The integration of this media can enhance scientific understanding, critical thinking, and environmental awareness.Through observations at Mi Jamiyatul Mubtadiin, the children were enthusiastic in participating in the water purification practical.
References
Adi Wahyu, dan Sari Suci P,U.(2014). Efektifitas Filter Bahan Alami dalam Perbaikan Kualitas Air Masyarakat Nelayan Wilayah Pesisir Kab. Bangka. Jurnal Sumber Daya Perairan, 8.
Bening Nurul Hidayah Kambuna. Dkk. (2022). Sosialisasi Proses Penjernihan Air dengan Menggunakan Metode Filtrasi di Desa Kedung, Kab. Tanggerang. Journal Of Community Service In Science And Engineering Vol.01 No. 01.
Budi, S. K. (2021). Pendidikan Lingkungan Hidup: Perspektif dan Implementasi di Sekolah. Jakarta: Penerbit XYZ.
Gusdi Riyal, Wita Hasnah, S.U.(2017). Pembuatan Alat Penyaringan Air Sederhana dengan Metode Fisika. Jurnal Nasional Ecopedon, 4.
Hidayat, A.(2017). Teknik Penjernihan Air Menggunakan Alat Sederhana.
KLHK. (2020). Laporan Tahunan Pengelolaan Sampah Nasional. Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan.
Marta, R.(2019). Pengelolaan Sampah Berkelanjutan: Tinjauan Yuridis dan Praktik. Jurnal Hukum Lingkungan, 12(1).
Mawardi, A.(2020). Islam dan Lingkungan Hidup : Perspektif Syariah dalam Konservasi Alam. Jurnal Studi Islam, 15(2).
Nur, R. Dkk. (2020). Sosialisasi Penjernih Air dengan Penggunaan Bahan Sederhana di Desa Sungai Kali Kec. Berambai Kab. BaritoKuala, Kalimantan Selatan. Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi, Volume 2 No.2 Mei
Wicaksono, B. Dkk. (2019). Edukasi Alat Penjernih Air Sederhana Sebagai Upaya Pemenuhan Kebutuhan Air Bersih. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat Menerangi Negeri, Vol.2, No.1.
Yansyah, M. & Dermawan, A. .(2014). Pengantar Ilmu Pengetahuan Alam untuk Sekolah Dasar.
Arsyad, Azhar. (2021). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Putri, R. A., & Nugroho, S. E. (2020). Pemanfaatan limbah botol plastik sebagai alat peraga dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(3).
Wardhana, W. A. (2015). Pengelolaan Limbah. Jakarta: Bumi Aksara.
Widodo, S. (2018). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD/MI. Yogyakarta: Deepublish.
Setiawan, R. (2022). Praktikum Penjernihan Air dengan Media Sederhana. Jurnal Sains Terapan, 7(2).
Kemendikbud. (2021). Panduan Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemdikbudristek
Sari, M. A., & Lestari, S. (2019). Pengaruh penggunaan media daur ulang terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Cakrawala Pendidikan dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.