Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Galih Maulana Hendrawan Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Dien Nurmarina Malik Fadjar Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i2.292

Keywords:

Wordwall, Learning Media, Indonesian

Abstract

This paper aims to evaluate the effectiveness of using the Wordwall application in learning Indonesian for elementary school students. Wordwall is a digital platform based on educational games that allows teachers to create interactive learning activities online and offline. The research method used is classroom action with two cycles, where each cycle includes the planning, implementation, and evaluation stages. The results of the study indicate that the use of Wordwall can increase student interest, motivation, and engagement during learning. This application helps teachers in delivering material in a fun way, and is able to encourage active student participation in the learning process. Thus, Wordwall is proven to be an effective and relevant learning media to be applied in teaching Indonesian at the elementary school level.

References

Amin, M. (2011). Pendidikan karakter anak bangsa. Baduose Media.

Anwar, Z., Mariah, E., & F. U. (2019). Efektivitas penggunaan media word wall (jidaru al kalmah) dalam penguasaan kosakata bahasa Arab siswa kelas X SMA Negeri 1 Pangkep, 3.

Faruqi, D. (2018). Upaya meningkatkan kemampuan belajar siswa melalui pengelolaan kelas. Evaluasi, 2(1), 294–310.

Fatria, F., & Listari. (2017). Penerapan media pembelajaran Google Drive dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1).

Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh aplikasi Wordwall terhadap motivasi belajar IPA siswa di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3689–3696. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1079

Halik, I. (2020). Membuat games edukasi dengan Wordwall. https://irhamhalik.com/membuat-games-edukasi-deng-an-word-wall/

Halimah, M., Solfarina, & Langitasari, I. (2019). Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 15–22.

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan fitur gamifikasi daring Maze Chase-Wordwall sebagai media pembelajaran digital mata kuliah statistika dan probabilitas. Mediasi: Jurnal, 2(1), 43–46. https://doi.org/10.46961/mediasi.v2i1.254

Larasati, P., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Pemanfaatan media Wordwall.net sebagai media evaluasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 395–412.

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas aplikasi Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan media Word Wall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas IV MI Roudlotul Huda. JPK: Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64–70. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jp

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal of Social Science Research, 552–560.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh penggunaan game edukasi berbasis Wordwall dalam pembelajaran matematika terhadap motivasi belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005

Nurafni, & Ninawati, M. (2021). Efektivitas penerapan aplikasi Linktree dan Wordwall terhadap motivasi intrinsik siswa kelas V sekolah dasar. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(2), 217–225.

Permana, S. P., & Kasriman. (2022). Pengaruh media pembelajaran Wordwall terhadap motivasi belajar IPS kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 452–457.

Puspitarini, D. (2023). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar PPKn melalui discovery learning berbantuan aplikasi Wordwall Games. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 388–396.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 196. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4112

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Sherianto. (2020). Wordwall: Aplikasi bermain sambil belajar. http://www.cocokpedia.net/2020/07/wordwall-aplikasi-bermain-sambil-belajar.html

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Galih Maulana Hendrawan, & Dien Nurmarina Malik Fadjar. (2025). Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 2(2), 67–80. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i2.292

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.