Peran Pembelajaran Berbasis Lingkungan dalam Menumbuhkan Kesadaran Konservasi pada Siswa

Authors

  • Tegar Adinata Universitas Borneo Tarakan
  • Jatmiko Bramantyo Setiawan Universitas Borneo Tarakan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i3.184

Keywords:

conservation awareness, environmental-based learning, sustainability, students, teaching methods

Abstract

Environmental-based learning plays a crucial role in fostering students' conservation awareness by integrating real-world experiences into the educational process. This study aims to analyze the effectiveness of environmental-based learning in increasing students' awareness and responsibility toward environmental conservation. A qualitative approach was employed, involving observations, interviews, and document analysis in schools that implement environmental-based learning programs. The findings reveal that hands-on experiences, such as outdoor learning activities and school-based conservation projects, significantly enhance students' ecological awareness and proactive attitudes toward environmental preservation. The implications of this study highlight the importance of integrating environmental education into the curriculum to cultivate a sustainable mindset among students.

References

Handayani, R. (2023). Strategi implementasi pembelajaran berbasis lingkungan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 12(1), 45-60.

Nurdin, M. (2021). Teori konstruktivisme dalam pendidikan lingkungan. Jurnal Psikologi Pendidikan, 19(2), 134-150.

Prasetyo, B., & Lestari, S. (2023). Hambatan dan tantangan dalam penerapan pembelajaran berbasis lingkungan di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 112-127.

Rahmawati, D. (2020). Pembelajaran berbasis lingkungan dalam konteks pendidikan berkelanjutan. Jurnal Pendidikan Hijau, 11(1), 89-102.

Rahman, F., & Hidayat, T. (2022). Efektivitas program konservasi berbasis sekolah dalam meningkatkan kesadaran lingkungan siswa. Jurnal Pendidikan Ekologi, 15(3), 78-95.

Setiawan, A., & Nugroho, D. (2020). Pendidikan berbasis lingkungan sebagai solusi perubahan iklim. Jurnal Pendidikan Hijau, 10(2), 89-104.

Sukmawati, L. (2021). Pencemaran lingkungan dan urgensi pendidikan konservasi di Indonesia. Jurnal Ekologi dan Pendidikan, 14(1), 56-73.

Suryani, M. (2021). Pelatihan guru dalam mengembangkan pembelajaran berbasis lingkungan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(4), 215-230.

Sutanto, H. (2022). Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kesadaran konservasi siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 17(4), 150-165.

Wibowo, R. (2021). Model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan kesadaran ekologi siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 17(1), 67-82.

Yuliani, N. (2019). Penerapan metode experiential learning dalam pendidikan lingkungan hidup. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 8(3), 112-129.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Tegar Adinata, & Jatmiko Bramantyo Setiawan. (2024). Peran Pembelajaran Berbasis Lingkungan dalam Menumbuhkan Kesadaran Konservasi pada Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 1(3), 35–40. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i3.184

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.