Media Interaktif sebagai Inovasi Pembelajaran IPA bagi Peserta Didik Kelas IV SD pada Materi Wujud Zat dan Perubahannya
DOI:
https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i3.697Keywords:
Interactive Media, Learning Innovation, Learning Media, Learning Motivation, ScienceAbstract
Science learning in elementary schools plays a vital role in fostering scientific thinking, curiosity, and critical thinking skills from an early age. However, classroom practices are still dominated by conventional methods that make students passive and less motivated, which affects their understanding of abstract concepts such as the states of matter and their changes. This study aims to describe the effectiveness of using Canva as an interactive learning medium to enhance the motivation and learning outcomes of fourth-grade elementary school students on the topic of states of matter and their changes. The research employs a qualitative descriptive method through literature review and theoretical experimentation. The study involved reviewing various scientific sources and conducting a simulated Canva-based learning activity that visualized changes in the states of matter through images, animations, and simple classroom experiments. The findings reveal that using Canva encourages active student participation, clarifies abstract science concepts, and creates an engaging learning experience. Canva has proven to be an effective and innovative medium that supports the principles of the Merdeka Curriculum, emphasizing creativity, collaboration, and independent learning.
References
Adawiyah, A., Nuryolanda, I., Abdi, N. L. P., Astuti, N. W., & Aida, S. N. (2025). Strategi pembelajaran IPA yang menyenangkan: Menumbuhkan rasa penasaran peserta didik SD. AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(1), 158–169. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i1.32
Ariandini, N., & Ramly, R. A. (2023). Penggunaan multimedia pembelajaran interaktif dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Kependidikan Media Stats, 12, 107–116. https://doi.org/10.26618/jkm.v12i2.11943
Ayu, R., Dewi, M., Nuzul Agnafia, D., & Setyowati, R. (2024). Pengaruh model pembelajaran problem based learning berbantuan media komik digital terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik pada materi fotosintesis kelas IV SD Negeri. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 841–850. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.867
Cahyani, C. W., & Djudin, T. (2024). Pembelajaran IPA berbasis lingkungan untuk peserta didik sekolah dasar: Sebuah kajian literatur. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 10(2), 1102–1116. https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i2.3842
Dhiya Rahma, N. N. I., & Hidayat, N. S. (2024). Pengaruh penggunaan media digital sebagai media interaktif pada pembelajaran dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(2), 663–668. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13298
Gunawan, G., Faiza, I. M., Santoso, N. A., & Kurniawan, R. D. (2022). Penerapan metode MDLC pada media pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Sustainable, 5(1), 201–210. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.3100
Harsiwi, U. B., & Arin, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Hasibuan, M. S., & Sapri, S. (2023). Pendidikan karakter peduli lingkungan melalui pembelajaran IPA di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 700–708. https://doi.org/10.29210/1202323151
Khakim, L., Suyoto, S., Mushafanah, Q., & Karsono, K. (2024). Pengembangan video animasi Plotagon materi fotosintesis di kelas IV SD Supriyadi 02 Semarang. Jurnal Sinektik, 7(1), 53–59. https://doi.org/10.33061/js.v7i1.8794
Kirom, R. K. (2025). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran SKI kelas XI (Studi kasus di Madrasah Aliyah 1 Kampar).
Lestari, S., Manurung, A. A., & Dasar, S. N. (2024). Teori belajar konstruktivisme dan implikasi dalam pembelajaran IPA SD. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(9), 10622–10628. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i9.5476
Maulia, S., & Purnomo, H. (2023). Peran komunikasi efektif guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik sekolah dasar (SD). Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 5(1), 25–39. https://doi.org/10.57093/jpgsdunipol.v1i2.21
Munawir, M., Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran media interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 9(1), 63–71. https://doi.org/10.36722/sh.v9i1.2828
Nusroh, H., Kusumaningsih, N., & Rekan. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPA peserta didik kelas VIII D SMPN 18 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Teknik dan Kejuruan (SNPPTK), 728–734. https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3200
Putri, F. A., Lubis, N., Siregar, N. N., Iskandar, W., & Matvayodha, G. (2024). Pendekatan pembelajaran IPA berbasis sains di pendidikan dasar. Sittah: Journal of Primary Education, 5(1), 114–127. https://doi.org/10.30762/sittah.v5i1.2653
Rahma, Y. A., & Ernawati, T. (2024). Analisis peran flipbook berbasis pendekatan saintifik pada materi pembelajaran IPA SMP/MTs. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(1), 231–237. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i1.1399
Wicaksono, S. A., & Wiratama, R. (2024). Pemanfaatan media digital interaktif dalam pembelajaran biologi untuk meningkatkan motivasi peserta didik.
Yanti, K., & Erni, E. (2024). Analisis kemampuan literasi sains pada pembelajaran IPA peserta didik kelas V terintegrasi di SDN 173 Kertoraharjo. Jurnal Pelita: Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu, 4(2), 87–100. https://doi.org/10.54065/pelita.4.2.2024.509
Yogi, F., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik. Alfihris: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Cakrawala Pendidikan dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



