Wisata Gua Pawon Menjadi Wisata Edukasi untuk Bidang Geografi
DOI:
https://doi.org/10.61132/inpaud.v1i3.8Keywords:
Pawon Cave, Education, TourismAbstract
The aim of this research is to analyze the potential of Pawon Cave as education in the field of geography. The method used in this research is a qualitative method through data collection. The results of this research are to identify the Pawon Cave Area through geography, demographics, social, economic, cultural and environmental. The potential that exists in Pawon Cave to become an educational tourist attraction in the field of geography is that a master plan for the area is planned to include Pawon Cave tourism which is ready to support the area into educational tourism in the field of geography as well as collaborating with other parties such as academics, government institutions, communities and the public local.
References
Bachtiar, T., & Syafriani, D. (2004). Bandung Purba: Panduan Wisata Bumi. Bandung: Masyarakat Geografi Indonesia, h. 22.
Banowati, E., & Sriyanto. (2013). Geografi Pertanian. Yogyakarta: Ombak, h. 1.
Hasan, S. H. (2019). Pendidikan sejarah untuk kehidupan abad ke 21. HISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah, 2(2), 61–72. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16630
Ko, R. K. T. (1996). Pengelolaan Wisata Goa (Speleo Tourisme) Untuk Meningkatkan Kepariwisataan di Indonesia. Makalah disampaikan pada Kursus Management Goa (Bogor: Yayasan Buena Vista), h. 13.
Koesoemadinata, R. P. (1959). Riwayat Geologi Dataran Tinggi Bandung. Bandung: Direktorat Geologi.
Pemerintah Daerah Kabupaten Bandung Barat. (2013). Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Kabupaten Bandung Barat Tahun 2018 – 2023. Bandung, h. 157-166.
Peraturan Daerah Kabupaten Bandung Barat No. 4 Tahun 2012 tentang Rencana Induk Pembangunan Kepariwisataan Kabupaten Bandung Barat, Pasal 2.
Peraturan Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Republik Indonesia No. 17 Tahun 2014 tentang Standar Usaha Kawasan Pariwisata Pasal 1 Ayat 3.
Pitana, I. G., & Gayatri, P. G. (Eds.). (2007). Sosiologi Pariwisata: Kajian Sosiologi Terhadap Struktur, Sistem dan Dampak-Dampak Pariwisata. Yogyakarta: ANDI, h. 10.
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Suharyono, S., & Amien, M. (2013). Pengantar filsafat geografi. Yogyakarta: Ombak.
Suryaningsih, Y. (2018). Ekowisata sebagai sumber belajar biologi dan strategi untuk meningkatkan kepedulian siswa terhadap lingkungan. Bio Educatio, 3(2), 59–72.
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Francisco: Jossey-Bass.