Unsur-unsur, Macam-Macam, dan Jenis-Jenis seni Tari untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Hilda Zahra Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurhayati Nurhayati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nayla Rizka Irwani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurul Fadhilah Ibrahim Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.451

Keywords:

dance education, Early childhood dance, Dance movements, Children's creativity

Abstract

Early childhood dance education aims to teach kids how to manipulate objects, control and interpret body movements, and cultivate body-mind harmony. This helps kids become more intelligent because it gives them the chance to develop their sensitivity, fantasy, imagination, and creativity. Children's dance education aims to teach them to dance in accordance with their skill level and spiritual nature so that their bodies can become a vehicle for expressing their fantasies and imaginations. Children's dance moves differ from those of adults; they must depict the joyful, pleasurable world of children, with basic movement patterns, topics that are relevant to their lives, and upbeat music.

References

Adawiyah, A. R., & Nurbaeti, R. U. (2023). Pelatihan tari kreasi sebagai bentuk apresiasi seni tari. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 3(02), 150–156. https://doi.org/10.46772/jamu.v3i02.1051

Adolph, R. (2016). Eksistensi seni tari kreasi modern dalam mengembangkan nilai karakter oleh Kampus Mengajar 7 di SDN 22 Ampenan. Jurnal, 5(2), 1–23.

Aryanti. (2019). Meningkatkan kemampuan menata gerak tari kreasi nusantara melalui pembelajaran luar kelas (outdoor learning) pada siswa kelas XII IPA 1 SMA Negeri 5 Pinrang. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Hilda Zahra Lubis, Jannah, S. N., Octavia, C., Hidayatun, N., & Sukma Siregar, K. Z. (2024). Pengaplikasian pembelajaran seni gerak dan tari anak usia dini di RA Tanjung Morawa. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(3), 28–33. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1126

Indrayuda, I. (2015). Tari tradisional dalam ranah tari populer: Kontribusi, relevansi, dan keberlanjutan budaya. Humanus, 14(2), 144. https://doi.org/10.24036/jh.v14i2.5680

Isnaini, P. H., Rosyadah, K. H., Zahro, L. F., & Handajani, D. O. (2023). Pendidikan tari tradisional dan tari modern untuk meningkatkan bakat anak di Desa Labuhan. Prosiding Seminar Hasil Pengabdian Masyarakat dan Kuliah Kerja Nyata, 1(1), 200–203. http://dx.doi.org/10.30587/prosidingkkn.v1i1.6637

Kumala, R. A. D. (2022). Pembelajaran seni tari berbasis Islami di TK Quran Platinum. Jurnal Ilmiah PTK PNF, 17(2). http://doi.org/10.21009/JIV.1702.3

Maulidini, B. E. Y., Markarma, M. R., Hafiz, A., & Zaiful, Z. (2022). Komposisi gerak tari Mendaiq Sanggar Gedeng Kedaton Desa Lendang Nangka. Tamumatra: Jurnal Seni Pertunjukan, 4(2), 118–131. https://doi.org/10.29408/tmmt.v4i2.5886

Rakanita, & Malarsih, P. T. (2013). Pembelajaran seni tari di SMP Negeri 1 Batangan Kabupaten Pati. Jurnal Seni Tari, 2(1), 15.

Rusdiani, N. N., & Komalasari, H. (2022). Pembelajaran tari pada siswa tunanetra menggunakan model pembelajaran storytelling. Ringkang, 2(2), 311–320.

Siswantari, H., & Putra, L. D. (2021). Pengembangan modul pembelajaran tari kreasi bagi mahasiswa. Jurnal Seni Tari, 1(10), 104–111.

Supriyanto, S., & Suharji, S. (2022). Tari Bedaya Wiwaha Sangaskara perspektif wiraga wirama dan wirasa. Jurnal Sitakara, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.31851/sitakara.v7i1.7463

Sutini, A. (2018). Pembelajaran tari bagi anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2). https://doi.org/10.17509/cd.v3i2.10333

Ummah, M. S. (2019). Analisis kemandirian dalam kegiatan seni tari usia 5–6 tahun di TK Santa Theresia Ungaran. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y

Wahyudi, V., & Gunawan, I. (2020). Pembelajaran tari kreatif di RA Nurul Huda Kota Bandung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 167–178. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-04

Downloads

Published

2025-06-18

How to Cite

Hilda Zahra Lubis, Nurhayati Nurhayati, Nayla Rizka Irwani, & Nurul Fadhilah Ibrahim Nasution. (2025). Unsur-unsur, Macam-Macam, dan Jenis-Jenis seni Tari untuk Anak Usia Dini. Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(3), 219–229. https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.451

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)