Dari Konflik ke Kolaborasi: Strategi Kepemimpinan Orang Tua dan Guru di PAUD

Authors

  • Rifda Nailah Sari Universitas Lambung Mangkurat
  • Faniysa Nur Salsabila Universitas Lambung Mangkurat
  • Nuning Apriliyani Universitas Lambung Mangkurat
  • Syifa Ariella Syahda Universitas Lambung Mangkurat
  • Aslamiah Aslamiah Universitas Lambung Mangkurat
  • Celia Cinantya Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.373

Keywords:

Early Childhood Education, Leadership, Parental Role, Collaboration

Abstract

This Research aims to identify the role of of leadership in addressing and bridging differences of opinion between teachers and parents regarding the educational methods used. The goal is to create a harmonious collaboration to optimize children's development. The research method employed is library research, by collecting and analyzing various relevant literature sources to understand effective leadership strategies in building collaboration between families and schools. The findings indicate that effective leadership in early childhood education (ECE) settings must be able to accommodate diverse perspectives through open communication, collaborative activities, and the development of trust between schools and parents.

References

Amalia, F., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2024). Peran orang tua dalam pendidikan anak: Membangun kolaborasi efektif dengan sekolah. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2217–2227.

Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 7(1), 43–54.

Aprilia, C. A., Shofia, N. A., & Sari, W. N. (2021). Pentingnya kontribusi orang tua terhadap lembaga pendidikan dalam peningkatan mutu sekolah. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 1(1), 20–30.

Asiyani, G., Afandi, N. K., & Asiah, S. N. (2022). Perencanaan komunikasi kemitraan untuk mendukung pelaksanaan awal pengembangan anak usia dini holistik integratif. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 6(1), 37–46.

Aslindah, A., & Sari, N. (2021). Kolaborasi orang tua dan guru PAUD dalam melaksanakan pembelajaran di masa pandemi Covid-19. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 4(2), 59–67.

Cinantya, C., Suriansyah, A., & Aslamiah, A. (2024). Empowering parents in forming children’s character through education. International Journal Education, School Management and Administration, 1(2), 1–9.

Diadha, R. (2015). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di taman kanak-kanak. Edusentris, 2(1), 61–71.

Esafitri, A. (2023). Kolaborasi guru dan orang tua dalam membangun keterampilan hidup (life skills) pada anak usia dini (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Fadilah, S. (2025). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. EDUCORE: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 10–23.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Hadikusumo, R. A. (2023). Komunikasi efektif edukatif guru dan orang tua dalam pendidikan anak usia dini. In Pendidikan Anak Usia Dini. Banten: PT Sada Kurnia Pustaka.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Pemerintah Republik Indonesia.

Latif, M. A., Amir, R., Marzuki, K., Gaffar, F., & Nurhayati, S. (2023). Kolaborasi strategis lembaga PAUD dan orang tua di era digital melalui program parenting. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3169–3180.

Maskur, A. (2018). Pembelajaran tahfidz Alquran pada anak usia dini. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 188–198.

Mohzana, M., Murcahyanto, H., & Fahrurrozi, M. (2024). Turnitin-pengaruh tingkat pendidikan orang tua terhadap orientasi pola asuh anak usia dini. Journal of Elementary School (JOES), 7(1).

Nirmala, B., & Annuar, H. (2020). Home visit: Strategi PAUD dari rumah bagi guru di daerah 3T pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1052–1062.

Nurhayati, S., Sariah, Bakhtiar, N., Syafi’ah, Ilmiyati, & Zalyana. (2021). Peran orang tua dalam membentuk karakter anak sejak dini di TK Aisyiah Bustanul Athfal V Pekanbaru. KREASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Puspita, Rahmah, A. A. T., Salsabila, S., Septiani, V. T., Fatya, I., & Putri, Y. F. (2022). Program parenting kelas pertemuan orang tua (KPO) dan keterlibatan orang tua dalam kelompok/kelas anak (KOK). Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 1(03), 247–257.

Putri, R. A., Mawaddah, S., Bancin, M., & Putri, H. (2023). Peran penting dan manfaat keterlibatan orang tua di PAUD: Membangun pondasi pendidikan anak yang kokoh. Al-Hanif: Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting, 3(1), 42–49.

Qadafi, M. (2019). Kolaborasi guru dan orang tua dalam mengembangkan aspek moral agama anak usia dini (Studi di RA Tiara Chandra Yogyakarta). Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 1–19.

Rahmadhini, F., Tanjung, R., Sari, D. M., & Dalimunthe. (2021). Peran guru dan orang tua dalam mengembangkan kecerdasan emosional siswa kelas III SD Negeri 153071 Sibabangun Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 122–133.

Sakerani, S. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja guru dengan kinerja guru taman kanak-kanak di Kota Banjarmasin. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 10(2).

Sana, N. N., & Effane, A. (2023). Peran kepemimpinan pendidikan. Karimah Tauhid, 2(1), 111–124.

Sari, P. P., Rahman, T., & Mulyadi, S. (2020). Pola asuh orang tua terhadap perkembangan emosional anak usia dini. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 157–170.

Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud to Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97.

Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92.

Virgiana, T. S. (2021). Kolaborasi guru dan orang tua dalam memotivasi belajar pendidikan agama Islam siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 4 Pelepat Ilir Kabupaten Bungo Provinsi Jambi (Skripsi). Jambi: Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifuddin.

Windayani, N. L. I., & Putra, K. T. H. (2021, October). Kolaborasi WhatsApp group dan home visit sebagai strategi belajar efektif dan efisien pada anak usia dini. In Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya, 2(1), 75–78.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Rifda Nailah Sari, Faniysa Nur Salsabila, Nuning Apriliyani, Syifa Ariella Syahda, Aslamiah Aslamiah, & Celia Cinantya. (2025). Dari Konflik ke Kolaborasi: Strategi Kepemimpinan Orang Tua dan Guru di PAUD. Inovasi Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(3), 163–176. https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.373

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.