Penggunaan gambar sebagai media pembelajaran telah terbukti efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap mata pelajaran Biologi

Authors

  • Febryandi Mukti
  • Nadya Wahyu Ratnawati
  • Hasyim Burhani

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v1i3.24

Keywords:

images, learning media, Biology, student understanding

Abstract

This research discusses the use of images as an effective learning medium in increasing students' understanding of Biology subjects. The use of images in a learning context can help students visualize abstract and complex concepts in Biology, thereby facilitating a more interactive and easy-to-understand learning process. This method can stimulate students' interest in learning Biology, strengthen information retention, and improve their problem solving skills in the context of natural sciences. This research illustrates the significance of using images as a learning tool that can support the achievement of Biology learning objectives.

 

References

Astatin, G. R., & Nurcahyo, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran biologi berbasis adobe flash untuk meningkatkan penguasaan kompetensi pada Kurikulum 2013. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 165. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.10966

INDRAYANI, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Metode Presentasi Dengan Media Gambar Pada Peserta Didik Kelas Xi Mipa 1. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 2(4), 476–487. https://doi.org/10.51878/action.v2i4.1759

Intaran, I. N. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri dengan Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Agama Hindu. Journal of Education Action Research, 2(1), 1. https://doi.org/10.23887/jear.v2i1.13724

Khadijah, K. (2019). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar biologi siswa kelas X Mia 2 Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kampar tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(4), 879–893.

Muldayanti, N. D., & Kurniawan, A. D. (2019). Pelatihan Pembuatan Proposal dan Coaching Clinic Penelitian Tindakan Kelas Guru IPA Biologi Se-Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Buletin Al-Ribaath, 16(1), 36. https://doi.org/10.29406/br.v16i1.1857

Permendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 36 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014. Permendikbud, 1–12.

Pramudiyanti, P., Meriza, N., Maulina, D., & Rakhmawati, I. (2021). Pendampingan Penelitian Tindakan Kelas Tahap Identifikasi Permasalahan Pembelajaran Biologi Di SMAN Bandar Lampung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) TABIKPUN, 2(3), 233–242. https://doi.org/10.23960/jpkmt.v2i3.54

Rijal, M. R., Nurjanah, S. S., & Mu’awwanah, U. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Sederhana (kuasi eksperimen pada kelas III SDN Cadasari 1 kelurahan Cadasari Kecamatan Cadasari). Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 6(02), 165. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v6i02.2499

Downloads

Published

2024-07-10

How to Cite

Febryandi Mukti, Nadya Wahyu Ratnawati, & Hasyim Burhani. (2024). Penggunaan gambar sebagai media pembelajaran telah terbukti efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap mata pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 1(3), 06–16. https://doi.org/10.61132/paud.v1i3.24