Penerapan Media Book Creator Untuk Meningkatkan Kreativitas Menulis Teks Pidato Persuasif pada Siswa Kelas VIII.3 di SMP Pupuk Kujang

Authors

  • Dedi Soepandi IKIP Siliwangi

Keywords:

writing skills, persuasive speech, use of Book Creator media

Abstract

This study examines the use of Book Creator in increasing creativity in writing persuasive speeches for grade VIII.3 students at SMP Pupuk Kujang. The researcher implemented PTK (Classroom Action Research) through several steps, including (1) identifying stages in increasing creativity in writing persuasive speeches using Book Creator in grade VIII.3 students at SMP Pupuk Kujang, (2) carrying out measurements related to increasing student creativity in writing persuasive speeches using Book Creator in grade VIII.3 students, and (3) collecting student responses to the use of Book Creator in supporting creativity write their persuasive speeches. Students in grade VIII.3 are designated as research subjects, and data is collected through questionnaires, interviews, observations, and tests. The results of the descriptive-analytic analysis showed that: (1) the teaching process conducted by the teacher was effective, (2) the use of Book Creator media effectively improves students' ability to write persuasive speeches, as evidenced by the increase in the average classical score from 64.28 in the first cycle to 85.14 in the second cycle, and (3) students' reactions to using Book Creator in the classroom were favorable.

 

 

References

Asip, M. (2014). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di SD. CV. Media Sains Indonesia. https://doi.org/10.31219/osf.io/g53kn

Diana, S., Sianipar, S., & Harianja, R. (2022). Gerakan Literasi Digital Nasional Sebagai Salah Satu Media Pembelajaran Di Kota Medan. SKYLANDSEA PROFESIONAL Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Teknologi, 2(2), 67–73. https://docs.google.com/forms/d/1sDjqxO_DRM

Effendy, H. (2006). Mari membuat film: panduan menjadi produser. Sinar Baru.

Haq, I. N., Irma, N., & Permana, I. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Kompleks Dengan Menggunakan Metode Picture and Picture. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(5), 733–740.

Janah, S., Wikanengsih, & Fauziya, D. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran PJB (Project Based Learning) Terhadap Kemampuan Menulis Teks Biografi Kelas X Sekolah Menengah Negeri 2 Karawang Tahun Ajaran 2017/2018. Parole: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(4), 637–644.

Kunandar. (2012). Penilaian autentik : (penilaian hasil belajar peserta didik nerdasarkan kurikulum 2013) : Kunandar. Penilaian autentik : (penilaian hasil belajar peserta didik nerdasarkan kurikulum 2013) : Kunandar.

Kusumawati, N. A. (2022). Penggunaan Media E-Book Creator Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Inspiratif Peserta Didik Kelas IX F SMP Negeri 1 Dayeuhkolot Kabupaten Bandung Semester Genap Tahun Pelajaran 2021-2022. Continuous Education: Journal of Science and Research, 3(3), 30–38. https://doi.org/10.51178/ce.v3i3.991

Made Sri Indriani. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Penggunaan Video Anak “Malin Kundang.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 3(2), 91–98.

Maraya, P. R., Ramly, R., & Djumingin, S. (2022). Pengaruh Media Animasi Dan Video Dalam Pembelajaran Menulis Cerita Fantasi Pada Siswa Kelas Vii Smp Katolik Rajawali Makassar. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 18(2), 331–346. https://doi.org/10.25134/fon.v18i2.5838

Muchith, M. Saekhan. (2002). Pembelajaran Kontekstual. Semarang: RASAIL, Media Group.

Nuryanti, R., Wikanengsih, W., & San Fauziya, D. (2020). PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPLANASI DENGAN MODEL KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE PADA SISWA KELAS XI SMK. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(2), 447–454.

Pausa, R., & Zainil, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Pada Materi Penyajian Data di Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 2250–2253.

Rusiandi. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Audio-Visual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, 1(1), 122–132.

Saputra, K. R., Sutama, I. M., & Gunatama, G. (2019). Penggunaan Video Anak “Pertualangan Alice Di Negeri Ajaib” Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Cerita Fantasi Di Kelas Vii H Smp Negeri 2 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(1), 75–85. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v8i1.20527

Setiawan, T. Y., & Fikri, A. (2022). The Development of E-Lkpd Using Book Creator on Fraction Operations Material in Elementary School. MaPan: Journal of Mathematics And, 10(1), 116–126. https://doi.org/10.24252/mapan.2022v10n1a8

Published

2024-07-05

How to Cite

Dedi Soepandi. (2024). Penerapan Media Book Creator Untuk Meningkatkan Kreativitas Menulis Teks Pidato Persuasif pada Siswa Kelas VIII.3 di SMP Pupuk Kujang. Mutiara Pendidikan Dan Olahraga, 1(4), 34–42. Retrieved from https://ejournal.aripi.or.id/index.php/mupeno/article/view/9

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.