Dampak Pemanfaatan Smartphone terhadap Norma Sopan Santun pada Remaja di Kelurahan Teluk Lerong Ulu Kecamatan Sungai Kunjang Kota Samarinda
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.450Keywords:
Use of Smartphones, Polite Norms, TeenagersAbstract
The purpose of this study was to determine the impact of smartphone use on politeness norms among adolescents in Teluk Lerong Ulu Village and the polite behavior of adolescents who use smartphones in Teluk Lerong Ulu Village. The study was conducted in Teluk Lerong Ulu Village, precisely on Banggeris Street, with the subjects of the study being several adolescents and also the community through the stages of observation, interviews, and documentation using qualitative descriptive research. The results of the study indicate that the use of smartphones has a positive impact as an effective means of obtaining information about politeness, facilitating communication, and increasing ethical awareness on social media. However, excessive use of smartphones also has a negative impact on adolescents, such as decreasing the ability of adolescents to interact directly, ignoring the presence of people around them, and increasing the use of coarse and impolite language in digital communication. The polite behavior of adolescents who use smartphones in Teluk Lerong Ulu Village includes politeness in attitude, behavior and speech.These three aspects complement each other so as to create harmonious sosial interactions, build adolescent personalities so that they are able to position themselves appropriately in everyday life.
References
Nuryanto, Hery. (2012). Sejarah Perkembangan Teknologi Dan Komunikasi. Jakarta Timur: PT Balai Pustaka
Suparyanto, Yudi. (2019). Hidup Nyaman dengan Norma. Klaten: Cempaka Putih
Sugiyono.(2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Akif Khilmiyah, M. A. (2012). Penelitian Kualitatif : Metode Penelitian Kualitatif. In Jurnal EQUILIBRIUM (Vol. 5, Issue January). http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
Pinasang, D. (2020). Falsafah Pancasila Sebagai Norma Dasar (Grundnorm) Dalam Rangka Pengembanan Sistem Hukum Nasional. Jurnal Hukum Unsrat, 20(3), 1–10.
Rahmandani, F., Tinus, A., & Ibrahim, M. M. (2018). Analisis Dampak Penggunaan Gadget (Smartphone) Terhadap Kepribadian Dan Karakter (Kekar) Peserta Didik Di Sma Negeri 9 Malang. Jurnal Civic Hukum, 3(1), 18. https://doi.org/10.22219/jch.v3i1.7726
Annisa, A. F., & Puri Pramudiani. (2022). Penggunaan Smartphone Terhadap Perilaku Sopan Santun Pada Siswa Usia Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1408–1416.
Arent, E., Nasution, Thesalonika, E., Azis, F., Shofiyah, S., Jakob, J. C., Amzana, N., Trisnawati, S. N. I., Alam, S., Santoso, R., & Marlena, R. (2023). Metode penelitian kualitaf.
Ariyani, N. I. (2013). Strategi Adaptasi Orang Minang Terhadap Bahasa, Makanan, Dan Norma Masyarakat Jawa. KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture, 5(1), 26–37.
Busyairi, M., Tosungku, L. O. A. S., & Oktaviani, A. (2014). Produktivitas Kerja Karyawan. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 4(09), 112–124.
Chusna, P. . (2019). Chusna, P. A. (2019). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330. July, 1–23.
Drastawan, I. N. A. (2021). Kedudukan Norma Agama, Kesusilaan, dan Kesopanan dengan Norma Hukum Pada Tata Masyarakat. Jurnal Komunitas Yustisia Penddikan Ganesha, 4(3), 928–939.
Dwi Kurniawan, I. (2024). Norma-Norma Di Kampung Naga Sebagai Bahan Pembelajaran Saintifik Bahasan Norma Dan Keadilan Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarnegaraan Tingkat SMP/MTS. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(1), 259–271.
Hidayanto, D. K., Rosid, R., Nur Ajijah, A. H., & Khoerunnisa, Y. (2021). Pengaruh Kecanduan Telpon Pintar (Smartphone) pada Remaja (Literature Review). Jurnal Publisitas, 8(1), 73–79.
Horngen, Srikant, & George. (2013). Penentuan Harga Pokok Produksi Berdasarkan Metode Full Costing Pada Pembuatan Etalase Kaca dan Aluminium di UD Istana Aluminium Manado. Jurnal EMBA, 1(3), 218.
Moleong L. J. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret).
Mania, S. (2008). Observasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan Dan Pengajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). In Yogyakarta Press.
Natanti, Pratiwi, I. A., & Fardani, M. A. (2023). Nilai Karakter Sopan Santun Dalam Pembiasaan Berbahasa Jawa Anak Usia Sekolah Dasar di Lingkungan Keluarga. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 554–559.
Retalia, R., Soesilo, T. D., & Irawan, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Interaksi Sosial Remaja. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 139–149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.